Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353850 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#119096 Vi stötte på problem ikväll
Vi tänkte göra en snabb lösning för vridningen till snöbladet som vi saknade hydralslangar till. Så vi kopplade dom slangarna till tredjehydraliken på lastaren bara för att kunna köra ikväll och skaffa slagar i morgon. Men det bara skrek om pumpen när jag tryckte in knappen och lutade spaken för tredjehydraliken. Det ryckte i slangarna när jag drog i spaken men snöbladet stod helt still. Vi tänkte att det kanske var fel på dom gamla honorna vi hade hittat hemma så vi plockade bort dom och hanarna och gängade ihop det men det funkade inte. Blev samma resultat. Det värkade komma olja då vi hade tryck när vi plockade isär kopplingarna. förstår inte vad det kan vara för fel. :x
Detta var ju ett försök till provisorisk lösning och vi ska dra slangar från ventilpaketat bak på traktorn men jag blev ändå fundersam på vad det kan vara för fel. :???:
Inte kan det väl ha betydelse vilken slang som sitter på vilket uttag. Är slangarna "korsade" så innebär det väll bara att snöbladet går åt andra hållet på spaken?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Nicke Nyfiken  
#119132
molnia skrev:Vi stötte på problem ikväll
Vi tänkte göra en snabb lösning för vridningen till snöbladet som vi saknade hydralslangar till. Så vi kopplade dom slangarna till tredjehydraliken på lastaren bara för att kunna köra ikväll och skaffa slagar i morgon. Men det bara skrek om pumpen när jag tryckte in knappen och lutade spaken för tredjehydraliken. Det ryckte i slangarna när jag drog i spaken men snöbladet stod helt still. Vi tänkte att det kanske var fel på dom gamla honorna vi hade hittat hemma så vi plockade bort dom och hanarna och gängade ihop det men det funkade inte. Blev samma resultat. Det värkade komma olja då vi hade tryck när vi plockade isär kopplingarna. förstår inte vad det kan vara för fel. :x
Detta var ju ett försök till provisorisk lösning och vi ska dra slangar från ventilpaketat bak på traktorn men jag blev ändå fundersam på vad det kan vara för fel. :???:
Inte kan det väl ha betydelse vilken slang som sitter på vilket uttag. Är slangarna "korsade" så innebär det väll bara att snöbladet går åt andra hållet på spaken?


Är ingen hejare på hydraulik, men måste inte detta kopplas till de dubbelverkande uttagen på traktorn?
Är de uttagen du använde dubbelverkande?


H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

HÅkan N  
#119146
molnia skrev:
JF skrev:Höjden är ok, fast kanske i högsta laget. Dock tycker jag de kommer lite för lång ifrån. Tar man in dem genom lilla ruran kommer de betydligt mycket närmare. Trioligtvis kommer de för nära så det blir svårt att svänga runt stolen..Det fästet jag gjorde är helt klart ett första test som jag kommer bygga vidare på, eller skrota. Jag kommer inte fortsätta ha det så här iaf.


Jag kan mycket väl tänka mig att det blir i närmsta laget. Har varit trångt då jag vred runt stolen med lilla rutan lite öppen för att få en uppfattning. En galen ide jag fick någon gång var att flytta hela ventilpaketet för yttre hydralik längre bak och uppåt.Då får man förlänga stagen som går till dom olika ventilerna. Mycket jobb men jag uppfattade det inte som omöjligt, (kolla tidigare i tråden på bilden från intruktionsboken om yttre hydralik). När det är gjort kan jag förlänga hytten bakåt och få mer utrymme för fötter,knän och ventilpaket till huggarvagn. Skulle vilja ha en nyare huggarvagn med el eller hydralservo men än har vi 2 spaks ventilpaket.

Upptäckte ikväll att vi är tvungna att göra en knäck på dragstången för att inte gå emot framaxeln. Så det blir det att göra i morgon kväll.I morgon kväll kan det nog även bli premiärtur med snöbladet.



Flera bilder när ni är klara.............. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#119175
Nicke Nyfiken skrev:Är ingen hejare på hydraulik, men måste inte detta kopplas till de dubbelverkande uttagen på traktorn?
Är de uttagen du använde dubbelverkande?

H/Nicklas


Tredjehydraliken på lastaren är dubbelverkande. Jag vet fortfarande inte vad det var för fel men det är något med lastarens tredjehydralik. Vi köpte slangar idag och drog hydraliken från baksidan av traktorn och då funkade vriden.

Vi tog och plogade vägen ikväll och det var trevligt. Dock blir traktorn ganska framtung med ett hydraliskt blad. Kan behövas en vikt bak för att få lite mer tryck på bakhjulen när man har bladet upplyft. Vi ska göra fasta montage av hydralslangar till bladet fram. Nu sitter slangarna stripesade och bundna med snören.

Bladet är 2,40 och det är nog egentligen i minsta laget till den traktorn. Jag funderar på att bygga en vinge på höger sida så man slipper köra i vallen i högerkurvor. Vi får köra med den någon vinter och utvärdera. Men vi har inte så mycket väg att ploga, 2km + en grannes gårdsplan+ våran gårdsplan+ en vändplats för lastbilar bredvid våran loge.
Här kommer några bilder från ikväll.
Snöblad valmet frammifrån.jpg
snöblad fäste fram.jpg
snblad fäste bak.jpg
snöblad dragstång knäck.jpg
snöblad valmet sidan.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119186 Holms bladet ser stöddigt ut så de väger säkert endel.
Bredden är ett aber, när jag körde snö åt kommunen innan hade jag ett 2,40 blad på en BM 650 men när den byttes mot 805an fick jag bladet utbytt till ett 2,80 för hjulen gick i vallen trots att traktorn bara var skodd med 18,4/34 bak.

När ni ändå har byggt en ny balk, varför gjorde ni inte en ögla direkt till hitchkroken?...Visst sjutton de funkar inte mot Holms styrning fram.
Bladet klarar nog 20cm breddning på högersidan, bara du kan lösa det med klaffen o skäret

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#119189 Vi var som du tänkte inne på en ögla i hitchen men dom stående "pelarna" hindrar mig från att först köra fram och sedan backa för att kroka hitchen.
Förra bladet hade vi en "löpvagn" med ledat stag så då gick det göra precis så. kolla tråden "extra vinge på snöbladet..." här på forumet. Där har jag lagt upp en bild på vårat förra snöblad. Jag funderar på att göra vingen på samma vis och sätta dit ett bredare skär på den högra sidan på holmsbladet så man även skrapar dom extra cm också. ja tänkte precis som du att ca 20cm skulle göra gott på höger sida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

MrEast  
#119217 Det går ju även att kroka av lastaren när det ska köras med blad för att få bättre viktfördelning, går ju inte så bra att använda båda samtidigt i vilket fall. Går ju fort det när man fått in snitsen på det.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#119279
MrEast skrev:Det går ju även att kroka av lastaren när det ska köras med blad för att få bättre viktfördelning, går ju inte så bra att använda båda samtidigt i vilket fall. Går ju fort det när man fått in snitsen på det.


Du har så rätt MrEast, har inte någon användning av lastaren nu. Blir man av med ca 500kg fram om man tar bort lastare. Men jag vill ha ett jämnt betonggolv inomhus att ställa den på. men det tråkiga är, halva logen tas upp av en jobbig husvagn och resten går åt till traktorn och den delen som är längst in är inte betong utan lös grus. Fantiserar om en större maskinhall. Men tänka ut ideér, fantisera och planera gör jag mycket, det är bara en av alla ideér jag har. Det är en massa jobb som ska göras före detta och så går det åt minst 150tk för att kunna bygga, för det är den standarden jag vill ha. Är trovärdigare att vi gjuter den resterande halvan av logen före.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#121834 Testade ikväll att kroka på huggarvagnen och märkte med en gång hur stor skillnad det var på oljeflödet. våran förra volvo 650 hade 35l/m och 705an har 46 liter. Blev ett problem, det stora oljeflödet.
Ramstyrningen går inte köra ut fullt med tom vagn och lite medlut och stödbenen uppe för då lägger sig vagnen. Nu gick ju ramstyrningen ännu snabbare än innan och så blir det ett ryck i huggarvagen när cylindern når ändläget så då lägger sig vagnen på plan mark. Funderar på om man ska behöva strypa flödet till ramstyrninen eller inte. Men vagnen är allafall hopplös när den är tom.
Så ikväll stod jag och balanserade på stödbenet som var uppdraget i topp hemma på gårdsplanen.

Har inte gjort något fäste till spakarna än, men ska försöka få in dom genom den nedre lilla rutan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

stegmaster  
#121876 Nå, 46l/min er inte mer enn det må vara til kranen, men just med ramstyrningen får man finlira lite med spaken.
Vilken typ vagn er det ifråga??
Har själv en 9 Farma, och den kan ochså vara snar att villa gå omkull när den er tom, men inte på flat mark.
Jag kjör nästan alltid med stödbenen (teleskoptypen) 15-20 cm ute, så om vagnen tippar över, så stanner den på stödbenet, så att den inte går helt rundt.
Annars kan man ju bruka kranen som motvikt ochså. Altså svänga kranen åt motsatt håll av ramstyrningen.
Dessutan er det viktig att vika ihop kran och senka den så mycket som det går, så tyngdpunkten senks så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#121967 jo visst det är ju inte några otroliga mängder olja med 46l/m, men jag märkte skillnaden tydligt mot vad vi hade innan.
vi har en Patu, tror det är 8 ton då märket är bortnött. Men kranen heter Patu 505 allgripen dvs ca 5 meter lång. Jag hade kranen lågt placerad igår men ändå tippvänlig.

Funderar kring om man skulle göra en tredje banke till så man kan flytta boggin som stöttorna är fästa i närmre traktorn för att få den mindre tippvänlig. Men då får man ju mindre tryck på kroken på traktorn. En 2wd traktor måste ju ha vikt på kroken annars händer det inte något i surhålen men nu är vi ju nya ägare till en 4wd traktor. Kan man vara snålare med trycket på kroken till en 4wd traktor? Någon som har erfarenheter från just detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122053 Moheda kom med sina dubbelbankar i samband med att VolvoBM Valmet kom med -05 serien med 4wd just för att få en kortare vagn med mindre kroktryck och därmed mer tryck på traktorn framaxel.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122082
molnia skrev:jo visst det är ju inte några otroliga mängder olja med 46l/m, men jag märkte skillnaden tydligt mot vad vi hade innan.
vi har en Patu, tror det är 8 ton då märket är bortnött. Men kranen heter Patu 505 allgripen dvs ca 5 meter lång. Jag hade kranen lågt placerad igår men ändå tippvänlig.

Funderar kring om man skulle göra en tredje banke till så man kan flytta boggin som stöttorna är fästa i närmre traktorn för att få den mindre tippvänlig. Men då får man ju mindre tryck på kroken på traktorn. En 2wd traktor måste ju ha vikt på kroken annars händer det inte något i surhålen men nu är vi ju nya ägare till en 4wd traktor. Kan man vara snålare med trycket på kroken till en 4wd traktor? Någon som har erfarenheter från just detta?


Jag har boggin väldigt långt fram, har inget exakt mått, kan kolla.
Jag har inte upplevt att det skulle vara för lite tryck på draget, 4hjulsdriften gör nog ganska stor skillnad. Två andra fördelar med boggin långt fram är att vagnen blir följsammare och att slitaget på vagnstyrningen minskar.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

ford-7000  
#122220 Har köpt en vreten 900N vagn som har 3 bankar har boggin bra långt bak och vi har haft den bakom en ford 5000 och det har funkat si så där om man kör 3m massa ved så blir boggi trycket för lite och vagnen blir väldigt vickig.Körde på ett ställe i skogen hemma gick bra alla gånger med timmer på men första lasset med massa ved så tippade den.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#125220 Nu har vi varit ute 2 lördagar och huggit ved vid gamla betesmarker så nu behöver vi verkligen få till spakarna till huggarvagnen.
Vi har en idé som vi jobbar efter. Att inte behöva lyfta spakarna en enda gång utan ha hjälpmedel hela tiden. Det blir en lite avancerad lösning med 1 spakblock, kullagrad parallellöpande stänger och ev ett handspel.(som ofta sitter på båtvagnar) grejerna ska fästas i tryckstångsfästet. Det är tänkt att spakarna ska komma in genom den nedre rutan, trångt men tror jag kommer bli tokigt efter 10min om spakarna sitter så högt som dom kommer i det övre fönstret. Det är omkring brösthöjd jag talar om.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).