Vedmaskiner, flishuggar

Bästa sättet att sortera bort flis veden

13 inlägg 7064 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa sättet att sortera bort flis veden

micaelpersson  
#119087 Har precis köpt allt jag behöver till att starta vedförsäljning.
Men när jag surfar runt och tittar på bilder ifrån andra "vedfabriker" så ser jag att man sorterar bort flisen innan de lämnar transportbandet.
Har en Palax 90 s.
Palax har en egen trumma som sorterar bort flis men den kostar åt helvete för mycket.
Vore tacksam för tips



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

BorN  
#119093 Det går att bygga en egen relativt enkelt.
Det som behövs är en elmotor som snurrar på en trumma med massa hål i och lite svetsning, nu kommer det här låta som ett väldigt "luffar" bygge men vi använde oss av ett gammalt oljefat med en del modifieringar och det funkar förvånansvärt bra, 95% flisfritt :)

Nu säljer vi inte så mycket (ca. 500m3/år) så det kanske inte är något för dig, men det är en ide iaf.

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

KF70  
#119095 Med tanke på vad en palax 90s kostar + stockbordet så antar jag att du räknar av den på 5 år? Med kapaciteten på Palax 90 lär du räkna med att producera minst 2000 m3stj per år, eller hur? Då blir inte 53 tkr så vådligt mkt per m3stj (5kr + ränta).
Har banken redan sagt ja till 200-260 tkr så hickar de nog inte till om detta.

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

micaelpersson  
#119097 Första året ska jag bara göra 1000 m3 hade ja tänkt mig, så jag blir lite varm i kläderna!
Sen så stoppar väll inte 53 tkr om man ska fortsättningsbandet som krävs?
Sen så vet jag att dessa 53 och uppåt? inte gör så mycket i stora loppet.
Men tycker ändå att de är för mycket för en sådan simpel grej, man borde kunna göra det på ett enklare och billigare sätt.
De första tipset låt bra!
Haken är att jag inte har ström där jag står, kör med traktor drift

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

molnia  
#119098 Ersätt elmotorn med en hydralmotor.
Kolla på hydralmotorer. 1700-1900kr ex.

http://www.weimer.se/shop/

För att få lugn hastighet kan du ju ha ett gummihjul på motorn som ligger mot trumman så växlar man ner hastigheten. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

stegmaster  
#119114 Bästa sättet er nog en sånn trummel, frågen er ju om du kan gjöra en själv eller kjöpa.
Näst bästa er nog som jag kjör och klyva med endast 2/4 kniven(så det inte blir helt fullt med ved i rennan bak kniven), och sedan ha et galler efter uttransportören. ;
Men detta kanskje inte er lika roligt med så stora volmer som er ifråga.
En bild från mitt system.

DSC00388 (1408 x 1056).jpg

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

villeved  
#120271 ja ska försöka ta kort på mitt bygge ! ungefär samma som stegmasters men inte riktigt. En mycket enkel konstruktion :)

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

villeved  
#120272 ja ska försöka ta kort på mitt bygge ! ungefär samma som stegmasters men inte riktigt. En mycket enkel konstruktion :)

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

micaelpersson  
#120733 JA de vore väldigt snällt om du kunde fixa det!


Stegmaster >>>


HUr väl funkar ditt system?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

stegmaster  
#120806
micaelpersson skrev:Stegmaster >>>


HUr väl funkar ditt system?

Tycker det funkar skapligt, enda minuset er at man får flytta galleret från säck til säck, men det kommer endras när man får tid.
Tenker fiksa fast det på uttranportören, så det svinger med den, då jag svinger denna hydraulisk.
Som du kanskje ser av bilden ovan, så finns det inte mycket flis/bös i dom säcker som syns.
Deussutan klyvar jag endast med 2/4 kniven, för då blir det inte så mycket ved samtidig i flisrennan bak kniven, och mycket flis/bös försvinnar redan där.
Men klart en sånn trumma er nog bäst, men bara så jäkla dyr.

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

Fredrik Kämpe  
#121442 Kör till en lokal smed han skulle säkert kunna bygga en likadan som palax säljer för halva priset, så tjänar nog både han och du på affären. Det är ju en ganska simpel konstruktion. Eller om du är lite händig så skulle du säkert kunna klara av det.. :) Stegmaster din konstruktion var ju perfekt, men hur gör du om du lägger veden i bunke? Eller du kör bara i säckar?

Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

stegmaster  
#121462
Fredrik Kämpe skrev:Kör till en lokal smed han skulle säkert kunna bygga en likadan som palax säljer för halva priset, så tjänar nog både han och du på affären. Det är ju en ganska simpel konstruktion. Eller om du är lite händig så skulle du säkert kunna klara av det.. :) Stegmaster din konstruktion var ju perfekt, men hur gör du om du lägger veden i bunke? Eller du kör bara i säckar?


Jovisst, bordet någon kunna gjöra en sånn trumma för halva priset, eller gjöra eget(men man har inte tid med alt heller).
Fatter inte hur en sånn trumma kan komma upp 50tkr ++++++ :surp:
Har et gäller på stativ ochså( så att det kan vara frittståande), men brukar nästan kjöra alt i direkt i säck.
Men som sagt, ska det fiksas direkt på uttransportören när man får tid, om inte inte någon kommer upp en billigare trumma.

DSC00504 (2112 x 1584).jpg

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att sortera bort flis veden

Fredrik Kämpe  
#122047 Okej, nä dom brukar ju även säga att tid är pengar..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar