Avverkning (slutavverkning)

Sönderkörda vägar vid avverkning

41 inlägg 19010 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11781
Skogshuggarn skrev:
Mangan skrev:Det vore praktiskt om telefonnumret till föraren stod läsbart från 70m håll på skördaren/skotaren.




Jag har sett en annan variant för att lösa problemet.

1 st stor plåtskylt efter basväg till hyggestrakten där det stod,,,

HÄR AVVERKAR XXX - XXX

Telefon Skördare XXX - XXX
Telefon Skotare XXX - XXX

Föredömligt får jag nog lov att säga!.

Huggarlag som däremot bara "rullar in - rullar ut", från avverkningstrakten utan ett sketet telefonsamtal
till berörd markägare ger inte mycket för.


Mycket bra variant! Borde vara standard.Kanske ett litet tipssamtal till lämplig organisation? Tycker eg. vi har alldeles nog med regler,men denna kostar ju knappt något och skulle ge en del good-will.

/Nisse

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
Golddigger  
#11792
Skogshuggarn skrev:
valmet901 skrev:Detta skulle vi vilja göra men markägarna är ju ibland inte så intresserade av hur det görs bara det görs. Han vi kör åt nu är aktiehandlare och köper skog mm. På kartorna man får av han så är det markerat vad som skall gallras enligt skogsbruksplanen och den vill han att man skall gå efter. Men ibland är ju kartan 10-15 år gammal. Så då blir det att jag får gå och planera för skördaren. Vad som skall gallras egentligen. Fast detta är ju en privat som vi kör åt och han har väl knappt koll på vart hans fastighetsgränser går.


Men ringer du, så har du iaf gett markägaren en ärlig chans att yttra sig oavsett vad du har för typ av människa
på andra sidan "tråden".
Alla är ju inte "ointresserade fastighetsklippare som går vilse i sin egen skog",,,, eller hur?.

Däremot ska man nog inte skylla alla fadäser enbart på maskinlagen.
En slarvig "avverkningsledare", som tex snitslar ut avverkningen helt i egen regi kan oxå ställa till med rätt mycket
skada har jag märkt.
Här är det "virkesköparen" som agerar "banläggare", men det kanske skiljer lite emellan "ort och ställe", sas?.


Förstår ej varför jag som kör skördaren skall måsta ringa till markägaren då jag skall börja hugga, allt skall ju vara klart redan när vi kommer på plats med snitsling samt direktiv hur avv skall genomföras kojplats ,avlägg mm och sen så meddelar avvledaren att vi är på G till markägaren .Så är det iafl här vart vi kör i AC län. Tror inte att att man blir så populär om man ringer typ kl 22 - 23 tiden på kvällen.

Har varit med några ggr som markägare som är med under avv som ändrar sig hela tiden och tror att det är första träden man någonsin skall hugga samt är "experter" hur det skall avv ,lämnas träd/grupper/högstubbar samt apteras mm trots jag har många års erfarenhet och man försöker förklara hur det går till samt vilka regler vi måste följa så att man tillslut får bara lust att rulla därifrån för att man får ju inget gjort.
Visst kan jag förstå att markägaren vill ju ha ut det mesta samt att det skall se bra ut efter att maskinerna farit därifrån men vissa omständigheter rår man ej på tex att skogsbilvägen blir sönderkörd ,men är det en seriös uppköpare så fixar dom vägen efter huggningen mm.

Angående nedrisning av diken samt stigar mm är ju nått som ej får förekomma och inte skall väl markägaren behöva vakta huggarlaget för att det ej skall hända, lite yrkesstolthet har man väl.

Hos oss fungerar det väldigt bra och om det är nått specialgrejs som måste visas på plats så får vi direktiv att ta kontakt med markägaren eller så kommer avvledaren ut och visar/förklarar.

Har man som markägare åkt på dåliga erfarenheter vid avv så sälj skogen till nån annan.
Sen är det ju faktiskt vi som utför avv som är just det skogsbolagets ansikte utåt, gör vi dåliga jobb så får dom köpa mindre och då får ju kanske vi mindre att göra

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11799 Men får väl tillägga att större delen av alla man kör åt kommer mer än gärna ut och vill vara delaktiga i planeringen skall sägas.Mitt tidigare exempel var bara ett skräckexempel.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11804 håller helt o hållet med Golddigger.. hos dom marägarna som är med runt maskin blir jobbet sämre utfört.. som marägare varför gör man inte iordning skogsbilvägar minst ett år i förväg då dom hinner sätta sig och risken för sönder körning är betydligt mindre än vägar som knappt finns grus på, eller mjuka nygorda.. sen är det en sak till jag inte riktigt begriper o det är varför inte man håller rent breve vägen från träd o buskar då håller ju oxå vägen bättre för den torkar upp snabbare. o lastbilsåkarna slipper repa sönder sina bilar o slå sönder sina backspeglar

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11805 För att markäganre antagligne har annat att göra än att göra fint för avverkningslagen?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11812 Jag säger bara som en utav US mest välkända bilbyggare brukar säga till sina anställda,,,,

"Look outside the box",,, :wink:

Är det trångt efter skogsbilvägen så kan ju virkesköparen påpeka detta för skogsägaren, likväl som att någon inom organistationen tar på sig rollen att kontakta skogsägaren innan man brakar åstad och börjar hugga i vild förtvivlan,,,osv.
Sedan så kommer det alltid att finnas "onormalt besvärliga jävlar", oavsett om de är skogsägare/någon som kör skogsmaskin eller "kränger korv på den lokala Shell macken, men sådant får man ju helt enkelt bortse ifrån.
Strävan är väl ändå bland er i avverkningslagen att göra ett gott jobb och både ha nöjda skogsägare samt en belåten arbetsgivare?.
Blir det "Bröderna Cartwright stuket" på huggningen så vänder man sig ju mest troligt till någon annan nästa gång det är dax för avverkning.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11813
Niklas H20 skrev:håller helt o hållet med Golddigger.. hos dom marägarna som är med runt maskin blir jobbet sämre utfört.. som marägare varför gör man inte iordning skogsbilvägar minst ett år i förväg då dom hinner sätta sig och risken för sönder körning är betydligt mindre än vägar som knappt finns grus på, eller mjuka nygorda.. sen är det en sak till jag inte riktigt begriper o det är varför inte man håller rent breve vägen från träd o buskar då håller ju oxå vägen bättre för den torkar upp snabbare. o lastbilsåkarna slipper repa sönder sina bilar o slå sönder sina backspeglar

Jag håller med om att del marägare har bedrövliga vägar.
Här har virkesköparen en uppgift att genom prisavdrag förklara att det beror
på din dåliga väg/förutsättningar att du får sämre betalt för virket.
Vi grusar numera alltid våra vägar när avverkning är klar, då blir det
bra väg för last och personbilar.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11816 Tja, om virkesköparen kan visa att det lönar sig - för mig - att fixa till vägen, så gör jag givtevis det. Men hur ser jag nyttan av en bättre väg, får jag mer pengar?

Det är rätt att fixa vägen, jämfört med vad man får in på en mindre avverkning.

Men först vill jag vet vad jag får ut av det!

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11819 du slipper få en sönderkörd väg som kostar det dubbla att laga. tycker det finns en del marägare som bara gnäller ytan att titta vad dom själva kunde gjort i förväg..det är väl knappas en överaskning att det ska ut virke på vägen när man hugger ner skogen runt om??

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11849 Blir vägen sönderkörd, skall köparen laga!

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11854
Mangan skrev:Blir vägen sönderkörd, skall köparen laga!


och vad tro du pengarna kommer ifrån????

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11862
Niklas H20 skrev:
Mangan skrev:Blir vägen sönderkörd, skall köparen laga!


och vad tro du pengarna kommer ifrån????


Från hans feta vinst, som blir betydligt mindre än om jag gjort det på min bekostnad.

Om jag får samma pris för mitt virke oavsett grusad väg eller ej, så inte lägger jag ut 50kkr för att tilfredsställa de som avverkar?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11869 Maskinlagen skall förstås inte behöva dividera med markägare.Det skall ju vara klart innan. Vill jag(som markägare) detaljstyra något snitslar jag ut och informerar virkesköparen om detta i god tid.

Ang vägar är det förstås hopplöst för virkesköpare att förklara varför en markägare ska ta en nettokostnad för vägförbättring om man inte behöver det?

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11870
nisse skrev:Ang vägar är det förstås hopplöst för virkesköpare att förklara varför en markägare ska ta en nettokostnad för vägförbättring om man inte behöver det?



Javisst, jag tycker det är bättre att virkesköparen fixar vägen. Så får han välja om han vill köra ut virket när det är tjäle eller när det är tjällossning... Så länge vägen är okej när han är klar.

Jag tror faktiskt inte det normalt lönar sig för markägaren att ha tjälsäkrade vägar (beror förstås helt på var/när/hur långt etc!).

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11873 sen är ju frågan vad vi diskutera för virkesaffär också.. är det en rotpost eller avverkningsuppdrag? för där finns ju skillnader att ta hänsyn till..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).