Traktorer och processorer

MF 372

14 inlägg 15224 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF 372

skogslasse  
#110973 Hej hej
För några månader sedan inhandlade vi ett ekipage till föräldragården bestående av en mf 372 och en farma 8 ton med winch årsmodell 2005.
Traktorn var av 94 års modell gått 4000h och hade en Trima lastare på.
Tänkte höra lite vad ni här på forumet har för åsikter/erfarenheter om traktorn. Tips om vad som kan tänkas strula osv.
Har inte hunnit vara hemma och ratta så mycket men vad som slog mig var att det var praktiskt tagit omöjligt att köra den utan kedjor jag skulle köra lite snö med skopan. Traktorn har fälgvikter på bakhjulen och jag körde då med vagnen på men det bara slira, både med diff och utan. Hjulen är hyffsat oslitna men jag kan tänka mig att de kanske inte är bytta på länge eller om de ens är bytta nån gång, vilket kanske innebär att de är hårda och därav det dåliga fästet. Med kedjor på gick det dock mycket bättre. Lite tråkigt dock att den var praktiskt tagit oanvändbar utan kedjor så fort det kom lite snö. Såg någonstans någon som hade skurit slitsar i däcken med vinkelslip, kan det vara något eller riskerar man att förkorta livslängden på däcken?
Vad tror ni om att sätta en stegmaster på vagnskranen? Vi har en del gallringsskog och jag hade eventuella tankar på denna lösning. Kanske inte är något vidare att köra med ett aggregat på vagnskran...

Vi gav förövrigt 220' för ekipaget vad tycker ni om det priset?

/Lars



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 372

Åke Nilsson  
#111973 Hej!
Är den inte 4 wd är det kedjor som gäller om du inte är i sommarvärman på torr asfalt !!

Vi har en 375 4 wd-90 sedan-03.
Funkar bra förutom vi bytte kopplingen vid 2800tim slits hårt vid lastarkörning.
gick på 12 000+moms.

Har den inte skogsombyggd bakåt i hytt så använder den inte i skogen.
Fin riktig diffspärr fram & bak.

Sitter en Trima 1490 lastare använder inga vikter bak .
Bara slungan obligatoriskt på vintern.
Sista 2 åren har vi kört utan broddkedjor fast vi har både till fram & bakhjul.

Har inte speedshiftlådan med hög/låg i samma.
Sniklådan har lite för få växlar .... enda nackdelen samt inte 40 km/h vid transport.

372 är en kortare version av 375 !!

Åke.

Avatar Fallback

Re: MF 372

macke  
#112036 Har själv en Mf i300 serien 390 4wd med lastare och har haft en Mf 365 4wd. Det är riktigt bra traktorer kan inte peka på nåt speciellt som strular.Det är bara att tanka och hålla koll på oljan,det man bör undersöka på beg traktor så är det p-ändan och styrkolvs infästningarna så dom ej är slitna. Iskogen tycker jag att 365:an var helt perfekt 372 an påminner om den. 390 kör jag ej iskogen med med. Tycker den är för stor. Okej förarkomforten när man kör kran är inte den bästa men för hemmafixaren är den perfekt. Lycka till :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: MF 372

skogslasse  
#112331 Hej o gott nytt på er!
Jo då Åke det är 4wd men den spann ordentligt ändå, men med kedjor gick det som sagt bättre. Vad som slår en med 4wd jämfört med gamla 2wd som vi har haft innan är vändradien som blir mycket större , inte så konstigt dock med dubbelt så stora framhjul som på de gamla.

Macke vi har inte heller någon vändbar stol men som du skriver så tror jag inte att det kommer vara ett stort problem för de volymer som vi ska använda den till.

Har ju nu kedjor på endast där bak och kan ibland uppleva problem med att man får ta det lite lugnt med rattutslagen och svänga lite försiktigt. Svänger man mycket så fortsätter traktorn rakt fram iom att det trycker på bakifrån. Gör det stor skillnad om man inhandlar kedjor och lägger på framhjulen beträffande svängkapaciteten?

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372

macke  
#112386 Jag har haft snökedjor på fram (länge sen nu) och det påverkade bra. På den traktorn jag hade iskogen hade vi ingen lastare på men satt dit frontvikter och sen dess har vi ej haft snökedjor fram. Eftersom den här traktor modellen är ganska välbalanserad (inte så framtung som många andra ) så skadar det kanske inte med lite tyngd eller kedjor fram. Hare bra

Avatar Fallback

Re: MF 372

skogslasse  
#118679 Använder min gamla tråd lite...
Idag skulle far min o jag iväg o hämta lite hö...
Motorvärmarn på några timmar, traktorn startade som den skulle och vi kom iväg. Efter 20min eller så stannade traktorn utav symptom som om det inte kom fram diesel. Gick inte att starta och fick därför gå hem o hämta andratraktorn. Drog igång den med den gamla traktorn och körde vidare. Kom fram och lät traktorn gå på tomgång medans vi lastade på höet, när vi sedan skulle återvända stannade den igen (efter att varit igång ca 30 min). Var iväg o handlade k sprit och fyllde på och drog åter igång den eftersom det inte gick att starta med startmotorn. Traktorn gick igång och gick ca 3-4 min innan den dog. På hemvägen återupprepades detta ett par gånger innan vi kommit fram.
Vi har pumpat lite med den manuella pumpdelen på oljepumpen men tycker inte att den svarar riktigt (borde väl se någon reaktion i glaset under filtret?)
Vad göra?
Byta oljefilter? (får vänta tills vi hunnit iväg för att införskaffa nytt)
Göra rent sil i dieselpumpen? (kan göras imorgon om det inte är för jävla kallt)
Någon som har något förslag på lösning?
/Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372

Robertberg  
#118680 Verkar som att det är en ispropp nånstans?
Att du inte riktigt får svar när du pumpar fram dieslen tyder att det är stopp nånstans.
Finns det möjlighet att ställa in traktorn i värme så att den eventuella isproppar tinar?
Att byta DIESELfilter låter som en bra idé.

Vad hade ni i för K-sprit? Det är olika för bensin och för diesel.

Avatar Fallback

Re: MF 372

skogslasse  
#118685 K-sprit för diesel och bensin stod det på denna flaska.
Fanns för bara bensin på macken också men de hade ingen för bara diesel.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372

macke  
#118688 Rensa silen är en toppen ide.Är det väldigt mycket skräp iden så kan det vara så illa att du har alger/skit i tanken.Byt även dieselfilter om du nyligen inte har gjort det.
Handpumpen brukar det vara bra fart i ,Dieseln brukar rinna fram ganska snabbt när man luftar.
Prova med filter och silen Nästa steg kan bli rengöring.

Användarvisningsbild

Re: MF 372

Åke Nilsson  
#788712 Har fått liknande problem med vår Mf 375...
Tjuvstannar mest vintertid 1-2 dagar per år..

Tappade lite ur filtret i går då den tjuvstannar för nån vecka sen,dieseln tog som slut i filtret.

I går hände det 2 ggr så bytte det jävla filtret fanns en del snor i den..
Jobbigt att få tätt glaskropp mot filter dålig konstruktion.
Sen körde jag 20 min då stanna han igen..
Såg inte tomt ut i filter men flytta in lite packning mot glaskropp o luftade tog en jävla tid för handpump tar dåligt.
Körde på start några ggr o efter 7-8 försök började det komma från luftskruv eller utgående ledning från filter.
Kändes ibland som det var stopp i filter huset ??

Rann då bra med bränsle då jag lossade slang före matarpumpen så den var inte tom.

Är nog nått i matarpump så lika bra byta hela skiten o hoppas det blir bra.
Tanken ska då rengöras till sommaren i alla fall

Avatar Fallback

Re: MF 372

skogslasse  
#788734 Nu var det ett tag sen jsg skrev i denna tråden. Som Macke skrev så sätter det sig en del alger och skit i silen. Skulle säga att vi nog bytt filter nån gång i onödan när det framförallt har vart stopp i silen.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788742 Alger 😱 Dags att sanera tanken då och hålla på dieselhygienen

Användarvisningsbild

Re: MF 372

Åke Nilsson  
#788838 Löns det rengöra silen och går det gör på plats få lös silen ?
Är det som en fingerborg ?
Går mycket dåligt att pumpa och tänkte det är kanske trasigt mebran o skit i backventiler o matarpump kostar bara från 550kr + moms o fortare byta den

Användarvisningsbild

Re: MF 372

Åke Nilsson  
#789185 Bytte matarpumpen på en gång och blev en jävla fart på luftningen så nått tjall var det med den.
Köpte via Vikabacken i skellefteå superpris på den typ 250+ moms !!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).