Skördare

erfarenheter av Ponsse Fox

28 inlägg 13266 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

erfarenheter av Ponsse Fox

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118236 Finns det nån här som kör en sådan maskin? För och nackdelar med den? Ponsse har tydligen nån enklare typ av flerträdshantering utan "fångstarmar" där man använder matarvalsar och knivarna....nån som testat det?



   TS
Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

masterchief  
#118262 Fox är en skotare med skördarkran :???:
Bra mycket vagn som är i vägen.....

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

Solo  
#118265 Kan man hugga med en DUAL borde man kunna hugga med en FOX......

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

masterchief  
#118288 Jag kanske är gammalmodig, men anser att på en renodlad skördare så ska man ha kranen i framändan på maskinen och inte halva maskin framför kranen :???:
Dualen är en kombimaskin, vilka ofta tenderar att vara en kompromiss, i dualens fall en sjujäkla skotare medans skördningen kräver lite annat upplägg än om man har konventionell kranplacering.

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118317 Nu sitter ju kranen bra mycket längre bak på FOXen än på DUALerna. Men det är ju ett koncept som Ponsse fortsätter på (BEAR, ERGO, BEAVER och FOX). Till och med Rottne har avgett det, men de har ju byggt bakåt istället.... ;)

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

masterchief  
#118321 Nog fasen är det skotarplacering.

Det här är mer praktiskt :wink:

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118324 Ja, jag håller med dig, men den sitter lika som på SMV EGS. :P

Men som du ser på H-10 så kan man ställa på huggarvagn bakpå utan att överhänget ökar. ;)

Ponsse envisas med gammalt hederligt koncept med kran på vagnen och Rottne med att bygga efter principen längst motorhuv vinner. ;)

Retas lite med dig. :)

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

masterchief  
#118331 Inte fasen sitter kranen lika långt bak på SMV EGS :wink

Retas tillbaks med 8)

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118357 Dom har ju flyttat kranen närmare hytten om man jämför med beaver tex för att det är bättre i gallring så jag ser inget negativt i det? Däremot känns det som att den kan vara rätt osmidig i gallring då den är så gott som en skotare....rätt lång å kanske dålig att svänga tight med men det är bara gissningar

   TS
Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

vajern  
#118454 Har både en Fox och en Ergo på skolan.

Med den enormt lilla erfarenhet jag har med skördare (börja kursen för 2 veckor sedan) så är Foxen en mycket trevlig maskin. Nu kör ju vi slutavverkning med den iofs, men om man jämför så är foxen inte mycke "klenare" än vad ergon är. Sitter H6 på och vi drar ikull rejäla träd utan problem. Sen hur den skulle funka i en gallring är en annan femma, återkommer om detta när det har provats, vilket lärarna har lovat =)

Men att de skulle störa att kran sitter så långt bak på vagnen är inget jag har reflektarat över ännu, men som sagt har inte sådär jättemycket att jämföra med.

Sen kranen som sitter på Foxen är gudomlig anser jag, C22 heter den va ? Mycke trevligare än den som är på Ergon.

Snabb fråga för att bryta ämnet, vad fan är Ergo för djur ? :P

[EDIT] Påtal om längden, så är den väl 1dec mindre än vad ergon är, och vägar typ 2-3 ton mindre [/EDIT]

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118457 Ergo betyder väl Arbete på grekiska. Men något djur tror jag inte det är. :) Där har Ponsse missat något i sina namnserier, men Ergon är väl den modell som hängt med längst tillsammans med Buffalo, har dock inte superkoll på Ponsses modellhistoria.

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

vajern  
#118486 Får tacka för det. Har väl förstått att just Ergo inte är ett djur, men att de va Grekiska hade jag ingen aning om.. Så åter till Foxen ;)

Användarvisningsbild

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

finskpinne  
#118506 Ergo betyder "alltså", "därför" eller "följaktligen" på latin också, vet dock inte om det är det grekiska eller latinska ordet dom syftar på...

Man kan ju ställa sig frågan "varför en ergo??" Svaret är ju helt enkelt "därför"!! :lol:

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

Bullarn  
#118708 Haha :lol: trodde dom mena nått me ergonomi?

Avatar Fallback

Re: erfarenheter av Ponsse Fox

superspindel  
#125323 Diskutionen att kranen sitter nära eller inte nära blir lite konstig tycker jag. Spelar ingen roll om kranen sitter en två tre eller fyra meter framför en så är det ändå lika värdelöst och ivägen. kranen ska sitta på sidan för optimal ergonomi och sikt och därmed produktion. Detta är min åsikt och det kanske inte är rätt. Som någon sa tänk om de gröna skulle ha kranen på sidan jösses vad många fler maskiner de skulle sälja. Jo jag vet att de är marknadsledande bara en tanke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).