Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Hålla igång gammal Valmet ???

3 inlägg 4180 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hålla igång gammal Valmet ???

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118058 jojo, nu ha man nog ordnat till det för sej rejält:

Istället för å köpa ny skördare nu, så kör jag vidare en period med 911.3, fn. 13000h på timmätarn. :oops:

Dock e den lite glapp härådär, bla kranen, "under hytten" - nivelleringscyl. och ev svängkransen.

Räknar med att slänga ut en del sköna slantar på en rejäl renovering nu i vår, och undrar nu om nån har nåra tips om grejjer som kan va bra å få med i det förebyggande åtgärdspaketet..?

Det lär väl finnas en å annan maskin därute som rullat mer timmar än min.

Dieselmotorn - händer det nått där - kan gissa på vattenpump å så.. ?

Kranventilen - jag har nåra enstaka ryckningar i svängen, (sitter inte Comfortsväng på denna - ska man ha det?).

Kranpumpen har gått 2500h, svängkrans ska va bytt vid 7000h, midjan gått 1500h.

Och joo, det finns nya fina blanka maskiner som allt e nytt på. Men int går de varje dag för det!! :roll:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Hålla igång gammal Valmet ???

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118197 Hej!

Det finns ju inget som säger att en maskin ska ta slut vid just 13000h. Tvärtemot kan en välhållen maskin visa finfin driftsäkerhet även efter många timmar. Regelbunden service och underhåll samt att man är varsam med grejorna är det viktigaste tror jag.

I ditt läge skulle jag börja med att fixa kända fel, till exempel expanderbultar där det glappar.

Sedan är det säkert en bra ide att byta samtliga oljor, inklusive bogglådor, axlar, fördelningslådor och reduktionsväxlar. Var vaksam på att det inte är onormala mängder metallspån någonstans.

Avatar Fallback

Re: Hålla igång gammal Valmet ???

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118230 Dieselmotorn är nog ingen fara med, sisu verkar gå rätt länge. Inte ens liket Swelog var snälla nog att låna ut till oss drog nån nämnvärd mängd olja.. Turbon, är den bytt? Vattenpumpen kanske också som du säger. Kolla över alla kylarslangar och dylikt, dom har ju en tendens att torka...och remmar naturligtvis. Generatorerna har du ju renoverat redan. Hur se kylare, expansionskkärl osv ut?

Vet inte vad du har för förarstol, men det är ju en jäkla komforthöjare som gör mycket för känslan av en schyst maskin att byta. Likaså spakar om dom är glappa.

Ang. comfortsväng så har vi det, finns två olika att välja på, iaf till .4, Hultins eller Komatsus egen. Vi har Hultins och den var det sist jag körde nåt vajsing med så det pös och tjöt i den när den arbetade. Inget vidare. Inget vi kör med i gallring i alla fall. I slutavverkning kanske det gör mer skillnad.

Ska du lyfta ur pumpar och greja så kanske det är en bra ide att förstärka ramen där den brukar spricka. Liket ovan var sprucket i ramen så det läckte diesel om den. Inget skoj och svårt att åtgärda med pumpar på plats. Enl. komatsu var det inte helt ovanligt att det hände..

Ska man ändå meka en stund så kolla så div. bultförband sitter som dom ska. Pratade med en igår som hade tappat ena boggien på en 911.3 en km ut i skogen bara för att bultarna hade glappat för att till sist gå av. På liket höll ju kranen på att ramla av av samma anledning.

Knutkors och stödlager till kardan kanske? Om dom är glappa kanske det vara en ide. Knutkorset på vårna lilla gick av förra veckan @8000 timmar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).