Skogsmiljö och Trädlära

Skogen - ingenting för barnen?

12 inlägg 4751 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogen - ingenting för barnen?

Skogshuggarn  
#58771 Man blir minst sagt lite konfunderad när man läser Skogssällskapets rapport/pressemeddelande om yngre generationers kontakt med skog och natur,,,,,,

Länk:

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/ ... 5153056.ab

13-14 åringar som aldrig sett, eller ens vet, vad en "myrstack" är för något :surp:

Kan det va så jävligt i Sverige - anno 2009?,,,,,



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogen - ingenting för barnen?

skyttekungen  
#58791 är det konstigt att jorden går under när man är rädd för det viktigaste som finns på planeten.

Användarvisningsbild

Re: Skogen - ingenting för barnen?

halvproffs  
#58831 Och om ett antal år ska dessa barn bestämma hur vi på landsbygden ska ha det.

Avatar Fallback

Re: Skogen - ingenting för barnen?

skyttekungen  
#58837 ja om det finns nån landsbyggd kvar

Användarvisningsbild

Re: Skogen - ingenting för barnen?

Skogshuggarn  
#59166
halvproffs skrev:Och om ett antal år ska dessa barn bestämma hur vi på landsbygden ska ha det.


Verklighetsförankring/praktiskt erfarenhet saknas redan idag bland många högre beslutsfattare inom skogsbruket, och bättre lär det knappast bli när man läser Sällskapets rapport,,,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogen - ingenting för barnen?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59167 På tal om detta så hade dom på radion i höstas på P3 eller P4, då rörde det ju detta med barnen och skogen, att de inte visste hur man roade sig eller lekte i skogen, så nu var de ju tvunga att lära barnen leka med pinnar och kottar.

Sanslöst tycker jag, man kan ju undra vart världen är på väg :cry:

Användarvisningsbild

Re: Skogen - ingenting för barnen?

Fredrik Reuter  
#59170 Hej,
Ja, det går i trender allt.
Nu verkar inte friluftslivet vara värst poppis.
Vi får hoppas många unga hittar hit och får upp intresset! :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogen - ingenting för barnen?

skyttekungen  
#59191 ja man får ju hoppas på att det kan vara något som lockar i framtiden om inte annat de tekniska maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Skogen - ingenting för barnen?

Torparn79  
#59197
kjugekarlsson skrev:På tal om detta så hade dom på radion i höstas på P3 eller P4, då rörde det ju detta med barnen och skogen, att de inte visste hur man roade sig eller lekte i skogen, så nu var de ju tvunga att lära barnen leka med pinnar och kottar.

Sanslöst tycker jag, man kan ju undra vart världen är på väg :cry:

här springer ungarna i "skogen" var och varannan vecka.
dom har en skogsbacke vid dagiset som dom går till lite då och då.
fröknarna tar med bullar och saft och sen knallar dom ut och kollar på växter och djur.
dessutom så rinner det en liten bäck igenom backen så dom får studera vattenlivet oxå.

skitbra initiativ ifrån Kilbo förskola.

Användarvisningsbild

Re: Skogen - ingenting för barnen?

Pidden  
#61549 Det är illa när man har ut ungdomar i skogen och dom bara står och diskuterar att det hade kunnat vara en bra warp Zone eller hur hög level man har nått under det senaste dygnet! Man blir ju så oerhört trött på det! 😡 😡 Visst , jag kan förstå att många inte bryr sig men ändå , HALLÅ, jag menar, var ska välden bli av när all skog försvinner!?? var ska man då hitta en lugn plats att ta igen sig på! 12e våningen i ett betonghus framför en gubbe som ligger på level 80 som inte healar som han ska??

Nej fy säger jag! Det är tur att det fortfarande finns en gnutta av ungar som bryr sigom skogen och som kan tänka sig jobba medskogsskötsel/skogsbruk i framtiden =)

Användarvisningsbild

Re: Skogen - ingenting för barnen?

Kse  
#117890 Ja man får ju dra sitt strå till stacken för att få dom små skogsintresserade.
Notera nappen, fö hennes favorit av förklarliga skäl :grin:
012.JPG
014.JPG

Avatar Fallback

Re: Skogen - ingenting för barnen?

skog+ terri  
#117911 helt rätt kce ska börjas i tid att lära barn om skog o makr p sen så har vi maskiner så klart de bästa (:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).