Vedmaskiner, flishuggar

vedklipps bygge

24 inlägg 14361 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedklipps bygge

snickarsmurfen  
#117445 Hej
Jag har lite funderingar på att bygga en vedklipp,jag undrar om det är någon som vet vad det skall vara för
stål i kniven,mäste det vara typ hardox eller funkar det med vanligt "bonnjärn".



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Robertberg  
#117447 Hur grovt tänker du klippa?

En del som byggt egna energivedsklippar har tagit ett slitskär från en snöplog och slipat till, ska fungera rätt bra!

Bild

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Dexxaz  
#117460 Kosta på dig en bit Hardox,du blir besviken när "bonnjärnet" har böjt sig i sidled efter ett tag.
Slitskären fungerar bra om du kan skruva fast dom,men en svetsad oxplåt sitter bättre och stoppar en halv evighet...
Om du tänker dig för INNAN du börjar smida ihop nått kan du fixa styrningarna till kniven jä..gt lättvindigt.
När jag byggde min klipp vände jag cylindern så kolvstången sitter uppåt, kniven är svetsad i cylinderröret tillsammans med kilarna som spräcker veden.Oerhört stabilt, kan klippa utan att centrera veden under kilarna om jag har lust utan att kniven börjar att fastna av diagonalbelastningen som uppstår.
Som styrjärn har jag fyra 12x12 fyrkantjärn svetsade direkt i insidan av stativet, inget larv med lager och annat skit.
Har klippt ca 40kubik om året i tio år utan att reparera nått.....

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

snickarsmurfen  
#117494 Hej
Då kostar jag på mig en hardox bit, undrar bara ungefär hur tjock den skall vara

   TS
Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Eric H  
#117497
Dexxaz skrev:Kosta på dig en bit Hardox,du blir besviken när "bonnjärnet" har böjt sig i sidled efter ett tag.
Slitskären fungerar bra om du kan skruva fast dom,men en svetsad oxplåt sitter bättre och stoppar en halv evighet...
Om du tänker dig för INNAN du börjar smida ihop nått kan du fixa styrningarna till kniven jä..gt lättvindigt.
När jag byggde min klipp vände jag cylindern så kolvstången sitter uppåt, kniven är svetsad i cylinderröret tillsammans med kilarna som spräcker veden.Oerhört stabilt, kan klippa utan att centrera veden under kilarna om jag har lust utan att kniven börjar att fastna av diagonalbelastningen som uppstår.
Som styrjärn har jag fyra 12x12 fyrkantjärn svetsade direkt i insidan av stativet, inget larv med lager och annat skit.
Har klippt ca 40kubik om året i tio år utan att reparera nått.....


Bilder, film, ritningar...? :|

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Dexxaz  
#117501 Några bilder kan jag fixa idag,snöar för mycket för att plocka fram grejorna och mäta...
Vill minnas att max diam. på veden är 350mm ungefär.
Min kniv är 10 mm i tjocklek,det har hållt bra.

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Dexxaz  
#117504 Hittade en till bild där styrjärnen syns bättre.
"Mothållet"kniven klipper mot är bara en ränna mellan två U-profiler som blir full av spån barkrester och stickor som packas stenhårt.Sköter sig självt och kan det vara enklare??
De två andra sektionerna i ventilpaketet har jag till vedkranen och grovklyven,ibland får jag tag i bitar som jag längdkapar med Husqvarnan och delar i fyra bitar i klyven innan dom går in i klippen.

Användarvisningsbild

Re: vedklipps bygge

Jerrka  
#117506 Bonden mitt över älven där vi bor har byggt klippen där framstammen ska sitta på en gammal balvagn...Och stödbankar åt ena hållet så att han har timmerbord och klipp i ett.

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Dexxaz  
#117509 Profilrören på sista bilden är ett timmerbord.Brukar lägga av ett halvlass i taget på bordet och bara rulla in veden.
Rullbänken är 3500 mm lång,passar bra till fyrametersved

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117529 Jag hadde en klipp(hammars) men det går för sakta,jag ska ha 2 st lastbilstravar per år, så det blev
en hakki pilke 1x37.
har man tid så går det bra !

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Hema  
#160624 Jag har en fundering på att endast anv. klippen för just klipp, för att sedan låta en vanlig klyv ta över.

Om man skulle välja denna tanke, vore det fördelsaktigt att ha ett spetsigt blad (Tänk V-formad) eller som på en giljotin snedställt blad? (man får såklart inte ha kvar klyvdelen på klippbladet)

Anledning till att dela upp momenten är att få en bättre klyvning, vilka vissa har sagt funkat lite sämre på en klipp jämfört mot en vanlig. Enklare hantering efter vedmaskinen, samt att det kanske är enklare att sälja veden, om man vill.

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

aywa  
#160662 Har tänkt samma sak gällande att använda en klipp till just att bara klippa av bitarna från stocken för att därefter klyva dem i en vanlig klyv. Det som har stoppat mig från denna ide är att det blir rätt dyrt att få tag i hydraulik som klipper grövre stockar snabbt. Jag menar bara att jag tror det kan gå lite långsamt för en klipp att ta sig igenom utan att den klyver samtidigt, kan ha fel men det känns som att klippen har lättare att ta sig igenom en stock om den samtidigt klyver den(??).

Tros det går att göra en rätt schysst vedmaskin om man kapar med endast klipp och sedan klyver den på vanlig klyv då allt blir hydrauliskt styrt, gärna med ett inmatarband också :P Men som sagt, detta under förutsättning att sin "klippkolv" är snabb.

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Hema  
#160671 Ja det är väl önskvärt att man känner att man kan hålla ett önskat tempo, får inte bli frustrerande långsamt.

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

elis  
#160680 Med kolvstången uppåt får du lägre klippkraft, kan kompenseras med högre tryck eller grövre cylinder. Bra att tänka på 8)
Anledningen till att det går sakta är väl att någon från början valde en för liten pump och för klen elmotor. Troligen för att få ett säljbart/ekonomiskt koncept. Alla har ju apat efter sedan dess och ingen har riktigt tänkt till, eller kostat på sig. Har man råd och möjlighet så ökar man på såväl pump som motor och får helt andra resultat, väl?
Jag har tillgång till en kinaklipp (som fungerar bra), ett till separat hydraulaggregat, luftkompressor, en plc och en hel del stål, cylindrar, ventiler och rullbanor mm. Min vision är en ren klipp med tryck nog att knipsa normalved riktigt snabbt, hydrauliken skall ge högt tryck på + sidan och högt flöde på - sidan (returen).
Hydraulaggregaten placeras på sidan om och under klippen ligger en klyv med automatisk höjdjustering på 4/8 klyvstålet. Dia mäts vid inmatningsrullen. Enstycksmatare och stockbord förstås. Lite tankar som kanske kan hjälpa dig på vägen.
Min hake är att skallen och kroppen inte riktigt är i harmoni så saker och ting tenderar att dra ut på tiden :sad:

Avatar Fallback

Re: vedklipps bygge

Hema  
#160777 Nu kanske det är grundkunskap som jag saknar här, men vad spelar det för roll kraftmässigt om man har kolven riktad ned eller upp? Kraften bestäms väl av hydraulpaketet och vad kolven klarar av. Nu snackar jag tryckkraft. Jag kan förstå/(eller ha en åsikt) om det är skillnad på att trycka ut kolven jämfört mot att trycka så den drar ihop sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar