Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman Avesta eller XYZ

57 inlägg 29762 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74951 Innan jag köpte min demovagn som var helt galet bra prissatt så fick jag ett pris hos en lokal handlare på en xyz'a med drivning och winch för 92 ink moms. Just då han hade gett mig priset så tyckte han det lät lågt och räknade om det och kom fram till att den där affären blev han inte rik på. Men han stog för det han hade sagt och erbjudnadet stod kvar. Nu blev det en utan drift hos en annan handlare istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74952 Här är en till som är lite ny på marknaden
http://www.blocket.se/alvsborg/Hugoline ... m?ca=2&w=3
Någon som sett den i verkligheten som kan berätta mer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74978
trilla skrev:Här är en till som är lite ny på marknaden
http://www.blocket.se/alvsborg/Hugoline ... m?ca=2&w=3
Någon som sett den i verkligheten som kan berätta mer?


Japp, var på en demonstration utanför Leksand förra året. Kranen verkade stark men såg lite "ryckig" ut, men det kan kanske bero på att den var ganska ny?. Drivning imponerade, navdrift, den gick väldigt bra i backen med full last och bromsförmågan nedför. Han kom i ganska hög fart nedför en backe och slängde i backen på drivningen och fick broms direkt.

Däremot så förstod jag inte riktigt fördelarna med "parallell" föringen av kranen. :surp:

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Harald  
#74985 Malwa hade den i sin monter på Elmia i år. vad jag förstod så samarbetade dom med han som var VD på Mowi tidigare och som tagit fram vagnen. Navdriften verkade lovande hade en funktion som gjorde att den frihjulade om ATV gick snabbare.
Största fördelen med parallellkranen är väl att den bara använder en cylinder för ut och in rörelsen. Man slipper dela på den lilla olja som finns att tillgå.

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Andreas Hassvik  
#75008 Hej!
(mitt första inlägg....ny här. =) )

Jag fick nöjet att provköra en st suzuki 500 + kranman 1700 med drift och hydraulvinch samtidigt som ja använde min cf-moto 500 -08 +hugoline kärran.

Hugoline kärran är inte köpt än men det lutar åt de hållet.

Ja har inte kört några andra kranar men det är stor skillnad på dessa två. Dom har tänkt steget länge med hugoline. Följer mycket bättre i rörelserna. Tycker kranman slet i stockarna medans hugoline lyfter på ett snällare sätt.

En stor fördel är att man kan ha snökedjor på hugoline.

Sedan har vi vinschen. Den sitter inte i kranen på hugoline utan ovanför lastgallret. Vagnen välter inte lika lätt då.
Stödbenen räcker inte ner om man står lite snett med kranman.

Mvh.Andreas

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Nolltax AB  
#75012 En liten rättning mittåt dock.
Polaris 6*6 driver bra. Dock ej så bra man vill tro dock.
Anledning finns jag köpt 800 kubikare å vagn med drivning... Å som smör på moset en bandsats....

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75033 Hur ligger hugoline vagnen i pris?
Om den har drivning i naven skulle man ju lätt kunna sätta den drivningen på vad som hellst, tex min xyz'a vagn. Vad koster drivningen från hugoline?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Andreas Hassvik  
#75043 Ja vet inte riktigt vad priset blir. Det är just priset som vi inte är överens om. Min vagn är en demovagn.

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

möööre  
#84266 Se upp för Möre maskiner. Deras annonser o priser/överenskommelser gäller inte när fakturan kommer. Vad du kommer överens med säljaren gäller inte. Jag beställde produkter som senare visade sig kostade mycket mer vad som var överenskommet med säljaren, jag hade tom papper på affären med säljaren :(( :(( :((
/Grundlurad

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

stegmaster  
#84272
möööre skrev:Se upp för Möre maskiner. Deras annonser o priser/överenskommelser gäller inte när fakturan kommer. Vad du kommer överens med säljaren gäller inte. Jag beställde produkter som senare visade sig kostade mycket mer vad som var överenskommet med säljaren, jag hade tom papper på affären med säljaren :(( :(( :((
/Grundlurad


Du måste vel ha en "god sak" om du har affären på papper. :surp:
Borde vara svärt at kreva mer en va som står på papperet, eller kan du reda ut lite mer hur detta har gått til?

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

ryared  
#117384
huggar*n skrev:Har själv en avesta från -03,och jag anser att avesta utklassar dom andra två med hästlängder.Om man har lite teknikintresse och materialkännedom så är det bara att studera uppbyggnaden på dom så förstår man varför avesta ligger i en klass över dom andra!.Avesta har tex bockad bom och hjälpled till stickan,överdimensionerade och utbytbara bussningar,samt att den är materialoptimerad mm mm.Min vagn har fått bekänna färg mer en än gång och jag har ökat trycket från 160 bar till ca 185 bar och den har hållt utan att något har gått sönder!
så alla som tänker lägga pengar på en griplastarvagn,fundera inte,köp kvalite på en gång,ni blir inte missnöjda med en avestavagn!

har också en avestavagn hur fick du upp trycket? Hur mycket starkare blev den?

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117451 du spänner(skruvar medsols)på överströmmningsventilen bara,sen får du justera överströmmarna på respektive funktion.du måste ha en tryckmätare för att få det rätt! och,ja det märks stor skillnad!men du får tänka på att lyfta någorlunda rätt skulle jag tro om du inte vill misshandla leder mm för mycket!min vagn har hållit utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117473 Ställer du överströmmarna för funktionerna på samma som huvudöverströmningsventilen? Är inte funktionernas ventiler redan inställda högre? Är justeringen känslig? Bar per varv på ett ungefär?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Mats KarlssoTFnSYH  
#117531
trilla skrev:Hur ligger hugoline vagnen i pris?


Är det någon som har koll på det här?

Någon som har en Hugoline-vagn kanske?

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

ryared  
#117584 hugolinen heter malwa och säljs av staffans maskiner den ligger på 115000 kr ex moms då får du den med ramstyrning broms,winch, kinesisk hondakopia, drift, pararellförd kran

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).