Vedmaskiner, flishuggar

Vilken vedprocessor skall man välja?

31 inlägg 30089 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Tajfun 400  
#79136
MasseyFerguson skrev:Kom ihåg att själva maskinen bara står för halva tidsvinsten... ska man bli effektiv så ska man ha ett uppläggningsbord framför maskinen så man sllipper mata varje stock för sig själv. sen spelar det stor roll vad man har för hantering efter maskinen


Håller med. En maskin är inte snabbare än vad du har för och efter.
Kör ca 800m3/År

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117223 Så är det ju. Tvivlar på vedprocessor för hemmabruk bara för att det blir snart någon annan flaskhals som stoppar upp flödet. Så måste veden vara i väldigt "lagom" dimension för att det ska funka. Kör hellre med separat kap och klyv.
Grov ved= motorsåg + klyv "Klenlinjen" = Kapning utan klyvning

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

santatorp  
#117237 Största fördelen med vedprocessor är väl den att man kan stå ensam och det händer lite iaf..
Med kapsåg/motorsåg får man plocka med bitarna engång till.. (minst)
Nu hamnar veden i storsäck eller i vedhuset direkt.
Har själv en gammal Pallax med klinga och kör 30-50 m3 om året.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117278 Man kan ju ha en transportör direkt efter en klyv eller kap. Känns inte så motiverat att krångla in fullånga grova stockar i en vedprocessor. Då kan man lika bra kapa dem med motorsåg där de ligger. Visst går det att lyxa till det med inmatningsbord och sådant. Men då är man tillbaka till vad det får kosta så länge man bara kör ved åt sig själv.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Henrik Petersen  
#117354 Hej!!
Vill bare påminne om att det ju faktisk finns små vedmaskiner ochså. har själva en bala agri 320, fungerer lysande for hemmabruk :grin: . Har transportör efter och anvender skogsvagnen (kranman t1500) som bord.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

stone66  
#117369 Hej har nyss köpt en japa 2100 har bara provkört 7 m2 jag har inlastningsbord till den tycker nog att bord är ett måste för att få det smidigt om man nu inte har gamgubben som drar fram ved men jag tycker han får fler o fler ursäkter o har aldrig tid men man kan ju bygga ett bord är ju ganska dyra för lite profilrör nackdelen med processor är ju att det skall vara ganska rak o jämngrov ved om man skall få fart på det var o högg i helgen och omedvetet högg man rak o jämn ved så det klena o krokiga får man väl ta i klingan det är nog svårt att hitta en maskin som klarar allt :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Nicke Nyfiken  
#117382 Har 25% i en hakki pilke 1x, driver den med min BM Viktor från 1956, ger bra bränsleekonomi och god musik för öronen.
Bra att dela maskin investeringskostnaden blir inte så stor, förutsatt att man kommer överens.
Jag är nöjd med denna maskin, visst den klarar inte att kapa jätte grov ved men den är stark i klyven så är det några grova bitar brukar jag kapa dem när de hänger i gripen och klyva i processorn.
Har inget inmatningsbord utan brukar bygga ett provisoriskt av lagom kraftiga 3 m vedbitar, inte jätte bra men det funkar.(men jag inser hur mycket ett riktigt inmatningsbord skulle underlätta)
Brukar lägga 2 dagar för att köra upp mitt årsbehov, gissar på 30-35 m3 travat.

Har tidigare kört med motorssåg och hydraulklyv utan transportör och vill inte gå tillbaka till denna metod.
kapade knippen hängande i gripen, gick ganska bra, klyvningen var värre.

H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Lindianerna  
#117391 jag kollar på en Hakki Pilke 1X easy el/tr!
Ni som har en sådan - Vad fick ni ge för den? (exl. moms)!

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

Emil M  
#117980 Min morfar har en hakki pilke 1x. Går betydligt lättare och fortare en motorsåg och hydrauklyv.
Brukar driva den med en John Deere 3350 men drev den också med farsans mf35a innan han sålde den :(
Nackdelen med den är att det är väldigt trångt att byta remmar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

loppan  
#117998 Är en inte kts vedcombi misstänkt lik en japa 700?
Jag har en Japa 700 med klinga och den är snabb på klenare ved och funkar upp till ca 25 cm.
Det är ingen riktig proffsmaskin utan är lagom för ca 100 m3 per år,men visst drömmer man om en Tajfun e.t.c.

Jag byggde ett avlastarbord i år och det ökade kapaciteten betydligt samt spar ryggen en massa.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

700  
#118008 Jag och några grannar skall köpa vedmaskin och har tittat på nya pilkemastern Evo36. Har bara sett den på youtube men den ser ut att gå som f-n,det gör ju Hakki pilken med men den är 10000 dyrare med mindre utrustning.Mina grannar vill köpa el/tr vilket är ok för mig men det är 20000+ och jag har hört att det inte är någon hit då maskinen blir slö,lätt att köra fast,för egen del skall jag driva den med min bm35. Någon som har erfarenhet av maskinval och eldrift. Mvh norddalbon 700. :surp:

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

ryared  
#119080 hade en bala-agri 410 först nackdelen var med den att man inte kunde backa stocken på inmatningsbandet om stocken var för stor eller för krokig. En annan nackdel var att spånet flög lite här och var och att man inte kunde koppla en spånsug.
Nu har jag en kisa 400, en riktigt rejäl maskin en nackdel dock är den förbannat stora transportören och att den står på ben och inte hänger i processorn villket gör det svårt att komma till med en släpvagn.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

skogsmannen  
#121050 Hej!
Jag är i valet o kvalet vilken vedmaskin jag skall välja.
Har läst runt här på forumet på diverse maskiner.

Bilke är ju en otrolig snabb vedklipp till ved upp till ca 22cm.
Det är ju en viss begränsning i storleken men med rätt lång ved en effektiv maskin.

Pilkemaster evo 36 är en bra utrustad med stocklyft o vridbar transportör.

Hakki pilke 1x verkar ochså vara bra med allt.

Har tänkt att göra ved i 1kbm säckar till försäljning o ta ved från egen skog.
Även ved i lös ved i traktor-vagn.

Ge gärna synpunkter o förslag!!! Vad tycker ni??

MVH/Per

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

stegmaster  
#121141 När du ska sälja veden, kan du se bort från bilke åtminstone.
At den tar 22cm stockar, gjör at det blir på tok för stora att bara klyva i 2 bitar.
Jag skulla säga max 15cm i 2 bitar, och då blir det mycket virke du får klyva på annat sett, om du inte endast tenker klyva trädtoppar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken vedprocessor skall man välja?

fällhugg  
#121237 För mig med gallringsved verkar Bilke s3 vara mycket intressant. Men än har jag inte hittat någon här på västkusten eller södra Sverige som har en sådan maskin. Man vill ju se den i aktion. Tyvärr har återförsäljaren dålig koll på vart han säljer maskinerna. Det är i varjefall vad han säger. Finns någon här på forumet och i rätt landsända som kör Bilke S3 så kommer jag gärna att tittar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).