Socialt (mer om oss)

Rökning av kött och fisk - Tips

38 inlägg 80232 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

Skogshuggarn  
#102565 Varmröker uteslutande med enris i egentillv rök enl gammal/beprövad metod.
Gillar inte riktigt alspånen,,,,,blir alldeles för "frän/stickande" smak från denna.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

BM 35  
#102616 Kan vi få en bild av din rök eller en beskrivning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

Skogshuggarn  
#102623 Den gamla anordningen har rostat upp efter många års tjänstgöring/utevistelse, :sad: men jag har en nybyggd som i princip bara väntar på att få ett nytt "eldfundament" under sig.

Återkommer när detta är färdigt,,,,,

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103126 En fundering kring det här med saltlake..
Ni som röker kött, vad har ni för blandning på saltlaken..? 20% har jag hört skall vara lagom.
Använder ni spruta eller låter ni köttet ligga i laken, och i så fall hur länge?
Köper ni speciellt salt eller kör ni med vanligt jod-fritt salt..?
Jag skulle vilja påstå att saltningen av kött och fisk är lika viktigt för smaken,som valet av trädslaget är för rökningen.
Funderar allvarligt på att skaffa en Bradley-rök..Någon som har erfarenhet av dom..?
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

axwell  
#103147
Ulf skrev:Köper ni speciellt salt eller kör ni med vanligt jod-fritt salt..


Hoppas att du inte med jod-fritt menar seltin, det kan inte rekommenderas.

Seltin har mycket begränsad konserverande effekt, det kan bli direkt hälsovådligt.

Kan inte saltlakens konc. i procent, surströmming skall ha 100 % mättnad.

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103153
axwell skrev:
Ulf skrev:Köper ni speciellt salt eller kör ni med vanligt jod-fritt salt..


Hoppas att du inte med jod-fritt menar seltin, det kan inte rekommenderas.

Seltin har mycket begränsad konserverande effekt, det kan bli direkt hälsovådligt.

Kan inte saltlakens konc. i procent, surströmming skall ha 100 % mättnad.


Menade inte Seltin..Utan riktigt salt utan jod..
Använder inte Sacketter till syltning eller saftning heller.. :smile:
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

robert68  
#103156
Skogshuggarn skrev:Varmröker uteslutande med enris i egentillv rök enl gammal/beprövad metod.
Gillar inte riktigt alspånen,,,,,blir alldeles för "frän/stickande" smak från denna.

kött ska va 8-10 % fisk 6-10% av egen erfarenhet
har skafat en bradley funkar kanon obs rök inte för mycket oavset rök

Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103200 Har du en hel bradley rök eller bara rökgeneratorn? Var får du tag på briketter? Blir det dyrt? Vilka har du provat? För visst finns det en uppsjö med träslag och smaker? Har själv varit sugen men inte kommit till skott...

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

BM 35  
#103328
Ulf skrev:En fundering kring det här med saltlake..
Ni som röker kött, vad har ni för blandning på saltlaken..? 20% har jag hört skall vara lagom.
Använder ni spruta eller låter ni köttet ligga i laken, och i så fall hur länge?
Köper ni speciellt salt eller kör ni med vanligt jod-fritt salt..?
Jag skulle vilja påstå att saltningen av kött och fisk är lika viktigt för smaken,som valet av trädslaget är för rökningen.
Funderar allvarligt på att skaffa en Bradley-rök..Någon som har erfarenhet av dom..?
MvH. Ulf


Jag har bara strödd över grovsalt (Falksalt grovt havssalt) och lite strösocker kan inte säga mängden kör på en hövd och sen får det ligga i två dygn jag vänder på köttet efter ett dygn

Saltar lika för torkning av kött på våren

   TS
Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

cardell  
#117252
BM 35 skrev:Här på skogsforum kan vi diskutera allt och det är Kanon :smile:

Så jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av rökning kött och fisk,,,

Har själv byggt en rök med eldstad och rökrör röklåda

Vill nu ha lite tipps för bästa resultat. eldar nu med rå al och torr asp
Kalles Bilder 047.jpg


Hallå! Din rök som ni har på bild här ser lika dan ut som en jag byggde för några år sedan. Nu bor jag på annan plats o röken står kvar. Men nu tänker jag bygga en ny. Jag vill bara berätta att för några år sedan röjde jag en ledningsgata mellan Virserun och Simpevarp, kärnkraftverket utanför Oskarshamn. Där träffade jag en gammal go gubbe i skogen som vad jag tycker var en smartare lösning på en hemma rök med god storlek, jag ska nu försöka förklara hur den såg ut, skulle va kul om det är någon här som har liknande, hör av er i så fall. Bygg helt enkel en eldstad (mura) ca 80 * 80 cm 50 cm hög. Lägg en kortenplåt överst, ställ sedan på ett hus ovanpå där, ja ni vet ju det brukar se ut som ett litet utedass. Då blir det ju som så att i eldstaden kan man elda med vilken ved man vill, på plåten innuti rökhuset lägger man en rå kluven alebit kanske två men inte för tätt för då börgar det brinna.
Sätt i ett par termometrar o styr tempen med rök hål och draghål, det där kan vi ju alla gamla jägare elda är enkelt. Jag hoppas någon ser detta ha det gott alla som är intreserade

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

BM 35  
#117429 Tjenare!
Roligt att det skrivs här
En sån rök som du beskriver funderade jag på,,,men var mer intresserad av att prova med rökrör,,,blir ju ungefär som att elda under en tunna som du beskriver

   TS
Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

4takt  
#134652 Jag gjorde en rostfri rök, typ skorstenshuv med lock och botten,lucka nertill,20cm upp från elden gjorde jag ett plåtfat som spånen ligger på,längst upp har jag krokar som man hänger det ätbara på,även galler om man vill lägga köttet, gjorde allt på en changsning(är helt okunnig på rökning) så det blir både rök från elden+spånen, termometer på toppen,toppen är en lucka med gångjärn så den reglerar jag värmen med, tydligen så lyckades jag för frun och ungarna tjatar om rökt abborre,själv äter jag inte fisk,jag brukar röka vanlig korv istället,blir god den med.

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

BM 35  
#134767
4takt skrev:Jag gjorde en rostfri rök, typ skorstenshuv med lock och botten,lucka nertill,20cm upp från elden gjorde jag ett plåtfat som spånen ligger på,längst upp har jag krokar som man hänger det ätbara på,även galler om man vill lägga köttet, gjorde allt på en changsning(är helt okunnig på rökning) så det blir både rök från elden+spånen, termometer på toppen,toppen är en lucka med gångjärn så den reglerar jag värmen med, tydligen så lyckades jag för frun och ungarna tjatar om rökt abborre,själv äter jag inte fisk,jag brukar röka vanlig korv istället,blir god den med.



Vill ha bild :smile: Roligt att det skrivs här var ett tag sen jag började,,,har rökt skinka blir gott har egen gris över sommaren

   TS
Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

4takt  
#134811 Skinka,härligt, kan försöka att lägga till en bild snart.

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

NickeNy  
#136976 Har köpt boken SÅ RÖKER DU KÖTT OCH FISK av Alf Andersson. Den är rätt så basic med många bra tips och recept även om det ingår nitritsalt i flera av recepten. Har inte själv tagit ställning till om det är nyttigt eller ej. Men skaffa boken så har ni några kvällars trevlig läsning. Ska börja med bygget av en rök som liknar BM 35:s rök. Tror personligen mest på den varianten. Ska försöka lägga upp lite bilder under byggets gång. Har mycket annat att stå i så förvänta er inte att den blir klar på en vecka... ;-) Syrfällde ett par alar förra veckan så får se om de kan bli torra nog till höstens rökningar.

Ha de gott alla rökare!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).