Skördare

John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

34 inlägg 14100 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Åke Nilsson  
#116347 Hej!
Är det någon mer som fått mellanaxelhaveri efter ca 2 000 tim ?

Min förra a-givare har vid ca 2500tim fått 3 haverier med någon veckas mellanrum.
Maskinen svänger för tvärt vilket leder till att mellanaxeln kröks.

Bytt 3 axlar nu verkar det hålla fabrikationsfel.?

Värmekranen ska visst ha kommit någon ny modell nu men dom har fått sitta & svettas.

Givaren för hyttnivelering havererat värst att den kostar 6 000 och sitter inne i en cylinder till niveleringen.

Tryckslangarna till agg från utskjut havererar ofta trots att dom sitter direkt nere i ventilpaketet
på aggregatet utan den sk. mellanleden på aggregatbygeln.

Aggregatbygeln sprak sönder bytt på garantin vid 2000 tim.

Åke.



   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

viktor meck  
#116352 jag säger bara en sak, sälj skiten!!!

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Skogshuggarninorr35  
#116362
viktor meck skrev:jag säger bara en sak, sälj skiten!!!


Du gillar dom röda va?

Åke.
Vi hade haverier på våran 1170 i vintras men det var lagerbockarna till mellanaxeln från midjan till boggie som brast.
Vi bytte två varav den andra sprack efter 200 meter, vi trodde att mellan-axeln hade blivit krokig men den blev uppmätt och påstods vara rak.
Det blev dock lugnt när vi bytte hela axeln, vi trodde att det berodde på att påfrestningen blev så stor med den snömängd som vi hade då och den utökade svängvinkeln.

Den nya värmekranen ska bytas ut med automatik eftersom det är kontaterat fel, en pip kod.
Men den nya hörs inte funka speciellt bra heller.

414 och 412 är väldigt duktiga tydligen på att knäcka slangarna vid kåpan men testa att sätta en kortslang så behöver dom bara byta den.
Vi har också problem med niveleringen på 1170:n och det ska bli intressant att se vad som är felet för alla givare fungerar om man kollar strömmen på dom.

Det dom ska passa sig jävligt noga för är bultarna till locket under vridhuset, dom går av och sen rinner oljan ur.
Vi har varit inne nu och bytt pelare, kuggstänger och lagret på våran 1170 som har gått 4000 timmar.
Rekomendationerna är att bultarna ska bytas till längre och distanshylsor så bultarna har större töjningsmöjligheter.

Så ni som kör stick in handen under vridhuset och känn så alla bultar är kvar annars blir de dyrt.

Avatar Fallback

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116369 Just bultarna till locket under vridhuset lossnar även på CH8-kranen, gäller kolla minst varje vecka, JD här hade ingen aning om problemet, men ska testa med längre bultar och distanshylsor...

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116371 jaha, där försvann den Gröna skördaren ur mitt huvud, iaf för närvarande.. :)

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

viktor meck  
#116373
Skogshuggarninorr35 skrev:
viktor meck skrev:jag säger bara en sak, sälj skiten!!!


Du gillar dom röda va?

Åke.
Vi hade haverier på våran 1170 i vintras men det var lagerbockarna till mellanaxeln från midjan till boggie som brast.
Vi bytte två varav den andra sprack efter 200 meter, vi trodde att mellan-axeln hade blivit krokig men den blev uppmätt och påstods vara rak.
Det blev dock lugnt när vi bytte hela axeln, vi trodde att det berodde på att påfrestningen blev så stor med den snömängd som vi hade då och den utökade svängvinkeln.

Den nya värmekranen ska bytas ut med automatik eftersom det är kontaterat fel, en pip kod.
Men den nya hörs inte funka speciellt bra heller.

414 och 412 är väldigt duktiga tydligen på att knäcka slangarna vid kåpan men testa att sätta en kortslang så behöver dom bara byta den.
Vi har också problem med niveleringen på 1170:n och det ska bli intressant att se vad som är felet för alla givare fungerar om man kollar strömmen på dom.

Det dom ska passa sig jävligt noga för är bultarna till locket under vridhuset, dom går av och sen rinner oljan ur.
Vi har varit inne nu och bytt pelare, kuggstänger och lagret på våran 1170 som har gått 4000 timmar.
Rekomendationerna är att bultarna ska bytas till längre och distanshylsor så bultarna har större töjningsmöjligheter.

Så ni som kör stick in handen under vridhuset och känn så alla bultar är kvar annars blir de dyrt.



nej. jag älskar JD. men om den krånglar så mycket så köp en annan modell. fast köpa och köpa. inte lika lätt som att köpa en bränseleslang.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Skogshuggarninorr35  
#116376 :lol:

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Skogshuggarninorr35  
#116377 Det är synd att säga att den krånglar men barnsjukdommar finns det på alla maskiner.
E modellerna går för jäkligt bra och är väldigt trevliga och vilsamma att köra.
Sen är det bra att få reda på tips som t ex längre bult och distanshylsor så man får till det innan det blir haveri.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Skogshuggarninorr35  
#116378 Och just det här med locket under vridhuset så vilar ju pelaren och hela kranen via lagret på locket så det får inte vara stumt.
Längre bult kan ju fjädra mer än en kort bult därför ska det göras om.

Avatar Fallback

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116379 OK, då ser det inte riktigt likadant ut på CH8:an, det är ju bara ett "vanligt" lock som du behöver öppna och komma åt för att låsa pelare och lager. Men det ramlar bort ändå. :(

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Knegarn  
#116392 JD verkar bejaka barnet i sig. :D
Jag skulle gärna testa en jd en längre tid, tror konceptet är riktigt bekvämt på e serien :) även en ny logman skulle va intressant, en sån hoppas vi på att få testa i vår.
Är driftsäkerheten ett skämt på jd?
På 3tusen timmar har ja bytt slang på 901an, dom bytte datorn (pc:n) för att den hade ett irriterande ljud från fläkten på garantin.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Skogshuggarninorr35  
#116393 Driftsäkerheten är bra men det är alltid lite farligt att köpa en tidig verison av en maskin just pga barnsjukdommarna, men som sagt det finns ju på alla maskinmärken.
1170:n som jag kör har ju åndå gått 4100 timmar på 14 månader så den har gått bra.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116440 nu har man fått ont i magen......

Användarvisningsbild

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119561 stödlagret rämna på min oxå i början av januari

Avatar Fallback

Re: John Deere 1170 E 414 mellanaxelhaveri

primus  
#120464 Våran 1170 fick byta mellanaxel tre gånger vid ca1000-1500 tim . lagerhållaren gick sönder.Det hände förra vintern.
Maskinen har gått ca 4500 tim nu i februari.Vi hade ett haveri på kranvridhus vid 4000 tim. bultar till lagerlock gick av,oljan rann ut . var bara att byta pelare och kuggstänger. Har hänt på fler maskiner,så håll koll.JD har längre bult+hylsor som ska ta bort problemet. Senare pelare har mer bult.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).