Föryngring

Lärk i norra sverige...

19 inlägg 11351 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lärk i norra sverige...

Brushlarn  
#114152 Jag har ett litet hygge på fem hektar som jag funderar på att plantera Lärk på.
marken ska tydligen lämpa sig om man ska tro på vad jag läst.

är det någon som har erfarenhet av det i norr? (västernorrland)



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Lärk i norra sverige...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114166 Vi har planterat lite lärk på farsans mark och dom växer väldigt bra. Ända problemet är väl att det inte finns någon industri för lärk förutom värmevärken.

Men tror det kan vara en fördel att kanske blanda in lite gran i planteringen också så har man lite mer möjligheter i framtiden att välja vilket trädslag man vill satsa på.

Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114197 Här nere finns det en hel del lärk, finns bra efterfrågan på lärkstock/kubb.

Sen körs även lärken i samma sortiment som barrmassan till Nymölla bruk.

Användarvisningsbild

Re: Lärk i norra sverige...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114250 Vi har inte sett någon som helst viltbetning än.

Användarvisningsbild

Re: Lärk i norra sverige...

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114256 Visst planterades det ett större parti i vilhelminafjällen på 60 talet nångång? Det var någon slags forskningsprojekt. Jag har inte sett det själv men hört talas om att de har vuxit bra.

Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

Gubben  
#114338 Här i kring Jokkmokk o Arvidsjaur gjordes försök med att blanda tall och lärk på marker med upp frysnings risk på -70 talet och det gav mycket bra resultat främst för tallen men även lärken har vuxit bra.

Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

Brushlarn  
#114417 Ok...ja jag har oxå hört att man bara kan sälja det som massa. (om man inte har stora volymer)

Då ska jag trycka ut några kassetter till sommaren, hoppas bara fyrbentingen (som ska ligga i frysen) låter bli dom

Tack för svar och trevlig helg på er...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115284 I Järvträsk utanför Arvidsjaur finns en försöksplantering med lärk från olika provinser. Dom är planterade 2002 tror jag. Det syns en väldig skillnad på dom olika provinserna

Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

Vedhuggaren  
#116141 Eftersom jag tror starkt på lärken som ett alternativ, så ska jag delge några erfarenheter av lärkplantering i norra Sverige. Lite sarkastiskt måste jag påpeka att trådstartaren egentligen pratar om de mellersta delarna av vårt land, eftersom den nordsydliga mittpunkten i vårt land ligger i Västernorrland.

Min första kontakt med lärk var sommaren 2002 då vi planterade några hektar på Sveaskogs mark. På samma trakt planterades även ståndorter med tall och gran. Jag har regelbundet besökt området och varit imponerad över lärkens tillväxt. Förra sommaren började de största lärkarna närma sig fyra meter. Granen hade stått och stampat och var kanske 70 centimeter. Tallen hade tagit sig över en meter och därmed också över snötäcket, vilket fått till följd att älgen hade gjort ganska stor åverkan i beståndet. Lärken har inga eller mycket små angrepp av älg, sork eller frysskador.

Några kilometer från det beståndet planterade min pappa lärk på egen mark två år senare. Den lärken är inte alls lika fin och jag tror att huvudorsaken är att det var en annan proviniens. Många träd har skador som jag bedömer som frysskador.

Förra sommaren kompletterade vi med gran en lärkplantering på Sveaskogs mark. Det är en annan entreprenör som har planterat det objektet 2007. Orsakerna till att planteringen var misslyckad kan vara bristande plantvård, men bland de plantor som klarat sig fanns det mycket sorkskador.

En annan observation jag har gjort, är att lärken verkar vara ett väldigt utpräglat pionjärträd och är, enligt min bedömning, mer känslig överlägän den svenska tallen för konkurrens från lövsly och hyggesrens. Med rätt proveniens så tror jag att lärken i många fall har en tillväxt som överstiger tillväxten hos tall och gran.

Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116150 4-årig lärk planterad i västerbotten. Ca G22. De högsta är nära två meter.
/Nisse

Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

axwell  
#116181 En lärkplantering finns även i Söråker, mellan Norrviksgatan och Söråkers herrgård. Några hektar som bör vara avverkningsmoget nu. Ingen timmerkvalitet.
Troligen inte den lämpligaste typen av lärk, krokigt och eländigt.

Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

Kälketorparn  
#117239 Jag håller till i södra Värmland och platsar väl såtillvida inte i det här sällskapet. Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av hur man skyddar plantorna mot betning och fejning, främst från rådjur. Fungerar doftrepellenter eller dylikt? Stängsel ser jag som orealistiskt i det här fallet. Jag tänker testa med lärk på ett 1,5 ha hygge till våren, 50/50 hybrid och sibirisk.

Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

339  
#580035 Hur har det gått för er som planterade sibirisk lärk i norra delen av Sverige? Lite sugen att plantera lite själv på något område.

Avatar Fallback

Re: Lärk i norra sverige...

isteskog  
#580036 Har erfarenhet av Sibirisk lärk på mina marker ( mitten av Hälsingland). De växer så det knakar! Lite betning som planta men sen klarar den sig. Fejningskador kan det däremot bli. Ska ta någon bild framöver så ni får se.... 🌲

Användarvisningsbild

Re: Lärk i norra sverige...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580171 Var börjar Norra Sverige? I Dalarna fungerar det i varje fall vad jag kan se.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).