Motorsåg och handhållet

Problem med HVA 132R grästrimmer

8 inlägg 4868 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Problem med HVA 132R grästrimmer

Mikael_E  
#11561Ger ett tjutande ljud och viss vibration som verkar komma ifrån stången eller kan det vara vinkelväxeln? Detta utan klinga eller tråd på. Kan ha blivit för att jag körde med något skev klinga..? Tacksam för tips!

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem med HVA 132R grästrimmer

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mikael_E skrev:Ger ett tjutande ljud och viss vibration som verkar komma ifrån stången eller kan det vara vinkelväxeln? Detta utan klinga eller tråd på. Kan ha blivit för att jag körde med något skev klinga..? Tacksam för tips!

Det kan mycket väl vara vinkelväxeln som tog stryk

Har fått lära mej att man inte ska köra med skev eller slö klinga för att det går hårdare åt på grejjerna då

har du kollat hur mycket vinkelväxelfett det är?

Mikael_E  
#11583Kom på att stången blev väldigt varm också sista gången jag körde innan problemet uppstod. Öppnade påfyllningshålet på vinkelväxeln och kunde inte se något fett, provade att spruta in lite chassifett men det tog slut så jag vet inte om det kom in så mycket, gjorde iallafall ingen skillnad på ljudet och vibrationerna... Grästrimmern är min fars och han har haft den i ca 10år tror jag och han har aldrig smörjt eller bytt något på den, vad jag förstått ska man väl smörja vinkelväxeln med jämna mellanrum?

TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11604har för mig att man bör/ska? kolla vid varje tank, det ska vara 3/4 dels fyllt hur man nu ser det

Det bästa vore väll om husqvarna m.fler angav hur mycket fett de ska vara eller hade nån markering när det är fullt eller behövs fyllas

grästrimmern/röjsågen 345r (grästrimmer med "röjsågs" handtag)
den vart väldigt varm vid vinkelväxeln, men eftersom vi inte får fylla på själva så struntade jag i att kolla på den

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11605förmig låter det som oblans i fäst huvudet, alltså "vinkelväxeln " kan vara så att drivningsvajern fått någon form av skada.
Mitt råd är nog att blocka ner den i sina beståndsdelar från motor genom stången och ner till växeln för att se vad som kan vara galet. Det är inte bara så att du har gett motorn för mager besnsin så att den skriker?

Mikael_E  
#11606Tack för era svar!
Kört med samma akrylatbensin hela tiden. Får ta och plocka ner den. Något speciellt jag ska tänka på, har aldrig tagit isär en grästrimmer förut, borde jag se med blotta ögat om det är obalans eller skadat?

TS
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11614ja du kan se med blotta ögat om det är skadat, om det är vajer så kan vajern ha delat på sig, ungefär som när en vajer gått av men bara går med vissa trådar, det kan vara obalansen, jag tror dock mer på att växelhuvudet fått sig en kyss av en sten och på det sättet blivit skevt, du kan se detta genom att använda en vinkel hake eller en rak metall bit o lägga över, har den en konvex form eller konkav så borde något vara fel där.
Har du en digital kamera? Ta ett foto mellan varje steg!!
skruva loss en skruv, fota, skruva loss en till skruv, fota, osv. Känner du att det är någon bricka eller skruv som sitter i spänn alltså at det kan vaar en fjäder bakom ta det väldigt försikgt och lossa alla skruvarna växelvis lite åt gången.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11615Har inte mycket erfarenhet om just dessa, men jag har nog en skrotad här om du behöver hjälp på nåt vis.

Behöver du IPL så dra iväg ett meil, svarar jag med den....

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).