Traktorer och processorer

Lastarreglage Trima 1310P

17 inlägg 19919 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lastarreglage Trima 1310P

vedeldare74  
#114622 Söker efter ett fungerande lastarreglage till en gammal Bergsjö/trimalastare 1310P.
Läcker ut mycket olja från det nuvarande....



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lastarreglage Trima 1310P

matte57128  
#114717 Har du kollat med skrotarna, t.ex TK Traktordelar i Linköping?

www.tktraktordelar.se
www.gidos.se
www.traktordelar.nu

Borde inte vara jättesvårt att få tag i, det är ju en kolossalt vanlig lastare. Alternativ 2 är väl att renovera upp ditt nuvarande reglage.

Avatar Fallback

Re: Lastarreglage Trima 1310P

vedeldare74  
#114727 Finns tyvärr inte delar att få tag i så att renovera blir svårt.

Tack för länktipsen! Ska kolla med dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastarreglage Trima 1310P

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114799 Kanske för dyrt att köpa ett helt nytt med enspak vajerreglage hos Olssons i Elös?

Avatar Fallback

Re: Lastarreglage Trima 1310P

vedeldare74  
#114915
gnisten83 skrev:Kanske för dyrt att köpa ett helt nytt med enspak vajerreglage hos Olssons i Elös?



Har de enspak?

Jag har bara hittat modeller med två spakar hos Olssons.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastarreglage Trima 1310P

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115050 Jag menar dom som ist för spakar direkt på ventilen så sätts en hylsa där och sen 2 böjbar vajrar till en enspaksreglage.
Ventilen behöver kanske vara en byggbar för att få rätt slid i.
Ring o fråga

Avatar Fallback

Re: Lastarreglage Trima 1310P

vedeldare74  
#115145 Tack för tipset.
Jag har ringt och frågat och de har en komplett sats med spak, vajer och ventil som ska passa.
Blir nog att beställa en sådan.
Kostar 4820kr + moms så det är ju inte så farligt dyrt för en ny ventil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lastarreglage Trima 1310P

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115219 Nytt kan va bättre än halvbilligt från skroten som kanske inte håller heller

Användarvisningsbild

Re: Lastarreglage Trima 1310P

matte57128  
#115220 ... kom på ett annat tips värt att kolla: Ljungs Traktorförmedling!
Jag köpte en ny Trima 3,40 där för ett par år sedan och minns att just ventilpaket + reglage (som f.ö inte ingick i lastaren) var riktigt billigt där. Nya grejor, alltså.

http://www.ljungstraktor.se
Tel. 033-264000
Mobil: 073-3264010

Användarvisningsbild

Re: Lastarreglage Trima 1310P

matte57128  
#116909 Hur går det med reglaget/ventilen? Hittade detta på Blocket idag, jag är i och för sig inte speciellt imponerad av prislappen, men om det skulle bli aktuellt kanske det går att diskutera med säljaren :?:
http://www.blocket.se/goteborg/Hydraulp ... m?ca=7&w=3

Avatar Fallback

Re: Lastarreglage Trima 1310P

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118766 Jag lånar tråden till ett reglageproblem....

En gammal granne har hamnat på sjukhus, och jag tänkte vara hjälpsamme herrn idag och ploga lite snö åt honom.
Traktorn är en 65 hk:s Fiat från mitten på 90-talet, lastaren är en "vanlig" Trima med ett helt mekaniskt reglage.
Lastaren är svart, reglaget har två vajrar och spaken är blå.

Jag plogade helt utan problem, men så medans jag backade och tittade bakåt så började traktorn gå som trögt :???:
Ser då att lastaren är i topp och märker att reglagespaken är helt låst, tiltfunktionen är helt okej, framåt-bakåt (upp-ned) på lastaren är helt stum.
Tar bort damasken och försöker knacka tillbaka vajern - stumt.
Skruvar då bort vajerfästet på ventilen (två insex), gängade ner kåpan och provar att "handköra" ventilen, det funkade.
Men direkt man skruvade ihop och startade motorn så åkte lastaren i topp och det fortsatte pumpa.
Tog då isär vid ventilen igen, sänkte lastaren såpass den gick in i garaget, och tog sedan kvällen :roll:

Vad tusan kan ha hänt mitt i körningen utan någon som helst våldning?
Vad är den lilla gula knappen på reglaget, mitt för där vajrarna är fästade vid spaken, till för?

Hjälpsamme herrn mottager tacksamt hjälp! :oops:

Bild på en likadan lastare:
http://212.112.179.20/images/99/9903800486.jpg

Edit igen:
Ventilpaket + reglage för 1800 kr till den som efterfrågade:
http://www.blocket.se/vastmanland/Venti ... m?ca=8&w=2
Senast redigerad av D Brown sön 13 feb 2011, 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lastarreglage Trima 1310P

matte57128  
#118780 Stod traktorn i varmgarage innan du for ut och plogade? Det låter nämligen precis som mitt bekymmer förra vintern med is i vajerhöljet - reglaget funkade utmärkt i en halvtimme eller så, sedan tvärlåste det för mig. Det var i och för sig på tilten, men vajrarna är ju lika.
Lösningen på mitt problem var att lossa vajern i båda ändar och låta den hänga så lodrätt som möjligt, därefter värma med varmluftspistolen utefter hela höljet (lite bökigt att komma åt på ett par ställen och brandfaran var nog stor en stund :???: ) , och till sist började det rinna en svart sörja ur nederänden. Fyllde då på i överänden med WD40 i riklig mängd och lät det rinna ur helt och hållet.
Har funkat kanon sedan dess och denna vintern har det min själ varit minusgrader så det räcker.

Avatar Fallback

Re: Lastarreglage Trima 1310P

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118786 Intressant input :-?
Den stod i kallgarage med motorvärmare på i ett par timmar.
Men det kanske hänger ihop med att värmen började komma i hytten, kanske det då rann ned något i lågpunkten så det frös fast.
Irriterande detta, det är ju inte precis reglaget till någon månfarkost som börjat krångla 🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Lastarreglage Trima 1310P

matte57128  
#118800 Precis, ingen kärnfysik där inte, men sanslöst irriterande.
Jag tror det är värt att kolla med varmluftspistolen (eller hustruns hårtork) och se om du har samma strul som jag hade. Det märkligaste som jag upplevde det, var att det gick liksom inte trögare och trögare för att sedan fastna, utan det bara nöp ihop helt utan förvarning.
En kollega till mig hade exakt samma fenomen nu strax före Jul, men han är inte av den särskilt sansade karaktären, utan tog i av kung och fosterland, övertygad om att vinna, dock med påföljden att det lilla korset i reglaget (där vajrarna är fästade) gick i två delar... Den ena av hans vajerhöljen hade ett "skavsår" där det sannolikt runnit in vatten, medans mina bekymmer lär ha varit kondens.

Avatar Fallback

Re: Lastarreglage Trima 1310P

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120017 Avrapportering:

Jag var bara offer för olyckliga omständigheter.....(och bondens näst bästa vän, järntråden.)

Vid något tidigare tillfälle hade ena vajerkulan i reglaget hoppat isär, när kulan då monterades ihop så befanns vajrarna spänna lite isär.
För att undvika att samma sak skulle hända igen så najades en järntråd lite halvhårt om vajerändarna, precis så löst att dessa gick att röra, men samtidigt tillräckligt hårt för att minimera risken att vajeränden släppte från kulan.

Med reglaget maximalt nedåt för lyft så visade sig precis som ett segersäkringsspår, i detta spåret passade sedan precis tidigare nämnda najtråd = spaken blev låst.

Påbörjad snöplogning är numera avklarad, planen är att byta ut najtråden mot ett litet buntband.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).