Skördare

Hur gick det för spindeln (TJ gående skördare).

14 inlägg 11183 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur gick det för spindeln (TJ gående skördare).

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1148 Vad hände med Timberjacks spindel prototyp som hade ben istället för hjul och var en gående skördare? Var det inte dotterbolaget till Timberjack (senare John Deere) i Finland som gjorde denna. Hette inte det Plustech? Snacka om innovation men vad hände med den gående skördaren?



   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1149 Just ja den minns man när den var aktuell :)

Måste inte det ha varit en av de dummaste ideerna genom tiderna? Eller är det bara jag som tycker att det är helknäppt?

Visst framkomligheten borde det inte vara något fel på, men hastigheten och så måste det vär ruska föraren ganska så ordentligt!

Nja men om en massa år kanske det finns en vidareutveckling, vem vet? Men än är ju inte tekniken mogen för något sådant.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1151 dum ide det vet jag inte. Framkomlighetn bord bli hög, och jag tror inte att föraren kommer att skakas runt så mycket. det jag kommer ihåg av den är att den var fruktansvärt långsam.

Jag gillar dock tekniken, den är ju helt annorlunda än den vedertagna. Alltid roligt när folk vågar prova nått nytt.

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1159 Visst är det kul med inovationer, men ibland blir det lite väl mycket ;)

Vet iaf att timberjack fick en massa uppmärksamhet för den på elmia. Så bortkastat kanske det inte var.

Men de hade ju lite problem om maskinen trampade ner ett ben i ett blöthål, så blev det lite konstigt.

Framkomligheten är säkert bättre än en hjul maskin och man skulle nog kunna smyga runt inne i gallringsbestånd som bara den. Men sedan skall virket ut också. Skotaren får nog problem att följa maskinen inne i bestånd :)

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1486 jag såg på spindeln på elmia 96 eller när det var. jag var blott bara sex år så när jag skulle komma lite nämre för att titta på maskinen kom jag förstås bort från min bror och far. den historien kan vi ta en annan gång. Men det verkade som dom höll på med den till för ett par år sen då jag var inne på deras hemsida

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1652 Hahahahaha!
Häftig design!

Den i en park i St-holm en mörk natt! :lol: :lol:

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21663 inte kul om man kör fast eller går ner i nå träsk , kan ju inte precis dra upp den

Avatar Fallback
HV71_ROBIN  
#21732 Den var välldigt långsam...Den har väll fastnat i utvecklingen :P

Avatar Fallback
harvesterhead  
#22255 Det är samma sak som besten. Det är inte dumt,det är bara roligt.. :D

Användarvisningsbild

Re: Hur gick det för spindeln.

Fredrik Reuter  
#56325 Hej,
En tysk designer har tydligen anammat delar av spindeln-projektet:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 555921.ece

Lite annan tappning dock och bara "på pappret" vad det verkar.
Vad tror ni, kommer en sådan maskin synas i morgondagens skogar?

Användarvisningsbild

Re: Hur gick det för spindeln.

skogsjan695xl  
#56335 nja, jag har svårt att tro att nått sånt kommer ut i skogen på riktigt, visst det kommer väll säkert vandra och gå nån sån prototyp, men fy satan när det är 2km i till avverkningen. nej jag tror inte det blir nån jätte hit.

Användarvisningsbild

Re: Hur gick det för spindeln.

skogsjan695xl  
#56357
trislc skrev:Läs följande kloka inlägg om detta, Fortfarande NT:

Anledningar till att dagens maskiner är designade som dom är;

Det finns flera anledningar till att skogsmaskiner ser ut som dom gör idag.

Först och främst måste dom bestå av någorlunda standardiserade bitar som tål mycket stryk och som går att reparera eller byta ute i skogen med hjälp av enkla handverktyg.

Skogsmaskiner måste gå att transportera på en normal maskintrailer utan att höjd eller bredd överskrider vad vägnätet tillåter.

Maskinerna ska vara möjliga att "hjula" kortare sträckor, typiskt 5-10km eller så, med någorlunda hastighet, typiskt 20km/h eller mer. Detta för att undvika kostsamma trailertransporter mellan närliggande skift.

Maskinerna kommer för eller senare att köra fast, oavsett hur dom är konstruerade. Många förare tar risker och testar maskinens gränser hela tiden vilket leder till ett antal fastkörningar varje år för varje maskin.

En hjulförsedd maskin går att dra upp, men hur bärgar man en benförsedd maskin som dessutom står där hjulförsedda maskiner inte kommer fram?

Får förresten en benförsedd maskin verkligen lägre marktryck än en hjulförsedd maskin?

"Skördare skadar normalt inte marken särskilt mycket, de stora skadorna står skotaren (som kör fram virket ur skogen) för.

Hur är det tänkt att man ska få fram virket som avverkats där maskiner mer hjul inte kan ta sig fram?

Hur tar man upp/ner virket längs branter där en hjulförsedd maskin inte tar sig fram?

I Sverige brukar man förresten inte bedriva aktivt skogsbruk på oländiga eller sanka partier. När man upprättar en skogsbruksplan brukar dessa partier tas upp som områden som ska lämnas orörda för naturvård.

Personligen tycker jag att man borde lägga krutet på skotarna istället, El-Forest är ett bra exempel på nytänkande på skotarsidan.

Benförsedda maskiner känns som en uppfinning för att "bevisa att det går" snarare än en lösning på ett verkligt problem. "


Betänkande från insatt person med praktisk erfarenhet - eller hur?



kan inte annat än hålla med dig på detta inlägg, du slog huvet på spiken. Pricken över i :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur gick det för spindeln.

novis??  
#56390 det var en massa eu pengar finnarna måste använda när projektet var slut var spindeln slut

Avatar Fallback

Re: Hur gick det för spindeln.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56427 >>trislc & skogsjan695xl

hehe, man får tacka för komplimangerna då.. :cool:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).