Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Leveranser av paket

8 inlägg 5418 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Leveranser av paket

Gubben  
#115013 Jag tänkte prova lägga ut en tråd om paket och höra om andra ent har samma problem att få paket levererade i tid. Just nu väntar jag på ett kolli som gick den 14/1 från Malmö och kom till Luleå 17/1 kl 11.20. Nu är det den 18/1 kl 15.40 och paketet har inte kommit från Luleå än. Det är 17 mil mellan Jokkmokk och Luleå och det går gods varje dag men det kommer sällan eller aldrig fram i tid. Just nu är det schenker som strular men DHL är om möjligt sämre. Det som funkar bäst brukar vara posten om inte det är ett tåg med i transport kedjan. Detta med för stora kostnader i stillestånd som gör att man blir knäpp. 😡 Jag har på sista tiden själv farit till Luleå och hämtat paket för att få tag på reservdelar.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Leveranser av paket

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115046 Här i FIN är Valmet...ok då Komatsu hopplösa :!:
Dom grejer som finns i lagret i Tammerfors går att få till följande dag,men om det ska från centrallagret i Umeå så är det nåt jävelskap nånstans så grejerna måste först via Tammerfors och sen först följande dag vidare. 😈

JD har helt annan policy,ifall det ska från Märsta så går det att få tom.samma dag :!:

Tydligen känner dom inte till DHL i Umeå :!:

Användarvisningsbild

Re: Leveranser av paket

finskpinne  
#115051 JD har dejourering i Tammerfors i Finland så det som man beställer därifrån före kl 19.00 kommer till hemdörren före kl. 9.00 följande dag. Detta levereras av posten. Sånt som jag beställer från Ponsse före kl 16.00 kommer nog också följande dag före kl 9 oberoende av vart i landet delen finns. I Finland tycker jag nog att JD är överlägset bäst med delarna...

Större delar som inte går att skicka på posten får man nog oftast nästa dag också. Så logistiken här i Finland verkar vara lite smidigare än hos er verkar det som. Men ert land är ju betydligt mycket längre också så det har ju en stor betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Leveranser av paket

Kse  
#115060 Valmet funkar ok för det mesta iom centrallager i umeå.
Ponsse tar längre tid då det går via Finland, om dom inte ligger hemma med det man behöver i Haparanda som är närmaste Ponsse försäljare 30 mil bort. Där går det att få med bussgods över dan.
Express 0700 funkar oftast inte och jag har kastat bort åtskilliga tusenlappar på paket som trots garantier inte kommit fram i tid, bruka bli kvar i Luleå.
Har väntat sen fredagen den 7:e på ett knutkors till hydraulpumpsdrivningen på 862:an, har gått med express från tyskland till Sverige och från Ö-vik hit med Express, dök upp med sena postleveransen i eftermiddag efter mycket strul, helt otroligt.
Detta var dock inte via Valmet.

Dryga leveranser kostar mycket pengar och det känns som att många leverantörer tar det med en axelryckning.

Användarvisningsbild

Re: Leveranser av paket

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115068 Ett vanligt återkommande ämne.
På vissa orter funkar DHL på andra funkar Schenker...

Du som inte får din garantipaket 07,00 i tid, vad säger transportbolaget då? Får du ersättning? Gratis frakt? ersättning för dina stilleståndskostnader? Eller vad gäller garantin? Vad händer om dom missar leveransen?

Är din ort en ort där dom erbjuder den tjänsten? Inte alla orter som har så tidigt, en del är tidigast 09,00 en del 12,00.

Då era leverantörer troligen kan vara halvstora kunder för transportbolagen är det viktigt att ni talar om detta så att de kan tala om detta när nya transportavtal skall skrivas.

Är det brottom och får kosta pengar kanske TNT kan vara ett alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Leveranser av paket

Kse  
#115080 Om paketet lämnas in före 16:00 var som helst i sverige så ska jag ha det här påföljande morgon 07:00 enligt posten.
Ibland betsäller man gerjer från Malmö 15:30 och det dyker upp 07:00 nästa morgon, men lika ofta funkar det inte.
Har en känsla av att det inte bara är transportbolagen som strular utan att det ofta är leverantören som inte lämnar in prylarna i tid då dom själva inte har nog mycket att vinna på att stressa iväg med ett paket.
Hur som helst så är varken posten, DHL, Schenker eller Bussgods skottsäkra utan det är ofta förseningar, tnt har jag dock aldrig provat.
Strular det på fel ställe och tillfälle vad är det värt att få delarna över dan eller två dagar senare? 1000? 5000? 15000?

Användarvisningsbild

Re: Leveranser av paket

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115088 Postens garantitjänst vet jag inget om, däremot vet jag att DHL och Schenker har lite olika vilka tider de kan garantera på olika orter, ju mindre ort desto senare tid...

Får ofta förfrågningar om Budbilar, flygfrakter osv från kunder som vill ha godset snabbt, när sen priset visar sig vara dyrt så är det inte lika brottom längre...

Avatar Fallback

Re: Leveranser av paket

Gubben  
#115356 Allt jag beställer från valmet som inte finns i Överkalix kommer i regel från Järfälla med flyg till Luleå och sedan om man har tur med buss till Jokkmokk samma dag. Väldigt dyrt tycker jag. Men det fungerar skapligt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar