Skördare

SP 551 VALMET

7 inlägg 3735 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SP 551 VALMET

luten  
#114588 Mitt i körningen så slutade knivarna att fungera nu är de i stängt läge går ej att öppna har signal ner till lådan på agg så inge kabelbrott någon som varit med om samma fenomen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: SP 551 VALMET

finskpinne  
#114614 Om det kommer ström till ventilen från agg boxen och det ändå inte fungerar så är det väl troligtvis ventilen som har fastnat eller elspolen som är sönder. Vet inte hurudana ventiler SP använder men på dom flesta ventiler så går det att föra sliden fram och tillbaks manuellt utan att skruva upp den. I ändan av sliden brukar det finnas en lite "plupp" (som det heter på fackspråk) som är ungefär 3-4 mm grov och genom att trycka in den med en liten skruvmejsel eller liknande så kan man kontrollera att sliden rör sig fritt i ventilen.

Om sliden rörs fritt och ventilen ändå inte fungerar så är det troligtvis ventilen eller spolen som är sönder. Det är ju lätt att testa om det är spolen, man kastar bara om spolen från en annan rörelse och kollar om det fungerar efter det. Om inte så är det väl ventilen som du måste ge dig på som nästa!!

Men först skulle nog jag kolla alla kablar i aggregatet, från box till ventil och alla jordkablar...

Avatar Fallback

Re: SP 551 VALMET

luten  
#114615 ventilen är det inget fel på matat den med ström och då funkade det.så det är el relaterat sittern en jäkla kopplingsbox med ett kretskort som verkar vara en helt idiotisk konstruktion ..men skall kolla jordpunkter och vidare..

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP 551 VALMET

finskpinne  
#114627 Hmm... Alltid lika kul när det finns kretskort med i bilden!!! :wink: Av någon anledning brukar det bli billigt också när det går sönder!!! 😈

Kommer det ingen ström ut ur aggregatboxen till ventilen då?? Jag antar att det är CAN-bus styrning på aggregatet!??

Avatar Fallback

Re: SP 551 VALMET

luten  
#114653 det är ett helt simpelt kretskort som krankabeln är ansluten till sen på kortet sitter det en jäkla massa fyrpoliga kontakt stycken som går till varje funktion på aggregatet verkar som det inte kommer tillräckligt med ström igenom kontakterna kolla bättre i morgon blev mörkt i kväll och ledsnade på gammalt skrot som står ute i skogen =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP 551 VALMET

skogsjan695xl  
#114662 Om det är på 911.1 an så sitter det väll en 37 ledad kabel ut till agg, skulle kunna vara nått med proportional styrningen att göra.

Avatar Fallback

Re: SP 551 VALMET

luten  
#114927 nu så fixat boxen mellan agg och dator sprucken lödning..men nu funkar fint igen..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).