Avverkning (slutavverkning)

Rimligt netto på avverkning..

22 inlägg 36046 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11410 Betor är rätt sällsynta i norrland..Potäter däremot är väl den(enda?) gröda som nästan växer som i söder.Saknar tyvärr främst de utrymmen som krävs.Har också mkt lerjord som inte passar till pärland.Krävs väl även stödrätt med tillstånd för detta.
Eko med liten djurbesättning är något jag tittar på.Går det med sommardjur? Alltså ingen vinterbesättning alls.

/Nisse

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
Ingvar  
#11415 Synd med lerjorden, annars skulle du haft utsädespotatisodling, det är ju perfekt i norrland eftersom ni saknar en del sjukor som vi har här nere. Och så kan du ju skicka dom direkt på hösten så behövs inga hus.men som sagt..det gick ju inte... ska läsa igenom KRAV-boken inatt så återkommer jag angående djuren.. :)

   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11450
Mest normalt är dock att räkna om m3sk till m3fub enligt följande....

1000 m3sk ggr 0.8 = 800 m3fub ggr 350:- = 280 000:- "avverkat och klart".


280 000:- sen ska man väl räkna bort markberedning pch plantering
för att få en rätt prisbild. När det är gjort kan man se vad som blev vinst.
Jag vet inte vad det kostar att markbereda och plantera 10 hektar.
En vild gissning 60-100 000:-

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11453
T24X4 skrev:
Mest normalt är dock att räkna om m3sk till m3fub enligt följande....

1000 m3sk ggr 0.8 = 800 m3fub ggr 350:- = 280 000:- "avverkat och klart".


280 000:- sen ska man väl räkna bort markberedning pch plantering
för att få en rätt prisbild. När det är gjort kan man se vad som blev vinst.
Jag vet inte vad det kostar att markbereda och plantera 10 hektar.
En vild gissning 60-100 000:-


Det beror på hur hård man är vid "förhandlingsbordet" :wink:

Annars så kan "grot-uttag" kvittas mot MB eller delfinansiera plantorna.
Det gäller då naturligtvis mest i större poster av gran, men ändå.

Avatar Fallback
Ingvar  
#11565
nisse skrev:Betor är rätt sällsynta i norrland..Potäter däremot är väl den(enda?) gröda som nästan växer som i söder.Saknar tyvärr främst de utrymmen som krävs.Har också mkt lerjord som inte passar till pärland.Krävs väl även stödrätt med tillstånd för detta.
Eko med liten djurbesättning är något jag tittar på.Går det med sommardjur? Alltså ingen vinterbesättning alls.

/Nisse

Har kollat lite med eko-bönder..Det finns inget i princip som säger att du inte kan ha en sommarbesättning..men.... Relerna säger dels att en säljare av kalvar bara får leverera till ett visst antal köpare,tror det var runt 5, detta skulle ju kunna försvåra för dig om du inte vill ha så många, du blir ju ingen attraktiv köpare,krasst uttryckt. För hur det än är så måste kalvarna vara ekologiska från början, så att säga.. och bara att hitta såna i Norrland kanske kan vara ett bekymmer, men det vet du ju bäst själv.

   TS
Användarvisningsbild
Skogz  
#833244
Ingvar skrev:Inte har du kapat nån tråd inte! :) Det är ju sånt som för forumet framåt.. För min del så är nog gårdsköpet lagt på hyllan vad gäller hemma-gården, vi har börjat kolla runt på gårdar utan så mycket skog, sorgligt,men tyvärr en följd av det uppdrivna prisläget. Vi håller ju i första hand på med jordbruk och då blir en gård med 30 ha skog närmast en belastning när åkern bara är 15 ha. Den skogsbiten är ju för liten för att kunna leva på men den driver upp priset på gården så pass så jordbruket inte klarar av att ränta det. Och jag må väl vara gammaldags men jag tycker att skogspengar ska användas till investeringar och amorteringar på lån, inte räntor. Så visst är skogen en trygghet, men den löser ju inga större lån, som ovanstående uträkning visat.

Hur blev det? Köpte du aldrig gården?
Idag hade nog läget varit det omvända, det är skogen som räntar lånen, inte åkrarna.

Avatar Fallback

Re: Re:

Sörlänningen  
#833252
Skogz skrev:
Ingvar skrev:Inte har du kapat nån tråd inte! :) Det är ju sånt som för forumet framåt.. För min del så är nog gårdsköpet lagt på hyllan vad gäller hemma-gården, vi har börjat kolla runt på gårdar utan så mycket skog, sorgligt,men tyvärr en följd av det uppdrivna prisläget. Vi håller ju i första hand på med jordbruk och då blir en gård med 30 ha skog närmast en belastning när åkern bara är 15 ha. Den skogsbiten är ju för liten för att kunna leva på men den driver upp priset på gården så pass så jordbruket inte klarar av att ränta det. Och jag må väl vara gammaldags men jag tycker att skogspengar ska användas till investeringar och amorteringar på lån, inte räntor. Så visst är skogen en trygghet, men den löser ju inga större lån, som ovanstående uträkning visat.

Hur blev det? Köpte du aldrig gården?
Idag hade nog läget varit det omvända, det är skogen som räntar lånen, inte åkrarna.


Användaren Ingvar tycks ha besökt forumet senast 2014, så förmodligen får vi inget bra svar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).