totte skrev:Snyggt! Blev ju bra film det! Bra kastlängd på den, men jag har ju redan tidigare medgett att Honda och en del andra japsare är överlägsna, det är ingen tvekan där. Det är ju faktiskt inte varvet på motorn som är intressant, utan på impellern och det bestäms av utväxlingen förstås. En B&S 8 hp skall gå med 2500 rpm.
En annan faktor är ju hur impeller och alltihop är utformat, nu har jag aldrig detaljstuderat Hondan, men jag kan förmoda att det är mycket optimerade grejor, dom brukar inte konstruera saker utan att vara rätt noga med detaljerna.
En sak jag har märkt på min är att den kastar sämre om det är lite snö så det inte blir fullmatat i tunneln, verkar som den "vispar luft" en del då.
M_Persson, har du kollat att du har ordentlig spänn i fjädern för tryckrullen till impellerremmen? Aldrig så lite slirning i remmen så går den mycket sämre och så kan man misstänka att det bidrar till att remmen inte håller.
konstigt, på min åkgräsklippare så sitter det en briggs från 1990 och på den står det att den har 8hp på 3600 rpm . trodde det var samma på alla briggs 8hp, fast jag har ju en 8hp SYNCHRO-BALANCE briggs, så det kanske är annat varvtal på en som inte är det, B&S började med SYNCHRO-BALANCE någon gång på 80talet så det har ju inte ni på era maskiner
Maskiner och fordon: Stiga Villa, 346xpg timmad, 245r, Honda UMK435, hs80, klippo pro S, saab 9-3 Ttid - 08, Yamaha Grizzly 600 - 98