Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dodge RAM 1500

25 inlägg 29690 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dodge RAM 1500

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112589 Jag har ju fått höra att en fårskock är bra landskapsvårdare, lätta att hållas med, och ganska populärt på landsbygden numera etc. Bra på alla sätt lixom.... :?:

då jag inte är någon stor djurmänniska så överväger jag att skaffa ETT svart får - en Dodge RAM pickis, och inte på entreprenadens bekostnad, utan privat.. :oops:

Kanske mest för att bota min V8-abstinens, som just nu är väldigt jobbig, å då kanske en beg. pickis är MINDRE OSMART val än tex en Ford Mustang, Corvette eller HDåka på hobbynivå.
Men jag kan även rättfärdiga denna investering med att ett stooort öppet flak har man alltid nytta av på en gård..

Så, kanske någon här har lite erfarenheter av dessa åkdon, och vet vilka årsmodeller som skiljer sej, uppdateringar, vad man ska tänka på etc.
Har kikat på ram 1500 4wd 5,7 hemi från 2003 å framåt. Låga lastvikter på B-reggade?? Vill lasta ett ton!

Cummins-diesel är säkert oxo kul, men 6cyl har jag haft så mkt av redan!!!

Inget stort snack om driftsekonomi etc. då detta är rent nöje, och inte kommer gå mer än nåra vändor om året...
Kan tyckas vara lite politiskt inkorrekt i tiden, ja, men en primitivt mullrande vinkel8 får mej lugn på nått sätt.. :)

typ en sånhär http://www.blocket.se/orebro/Dodge_Ram_ ... m?ca=8&w=2



   TS
Avatar Fallback

Re: Dodge RAM 1500

Flathead  
#112600 Bara att köpa helt underbar bil... Har haft kompisar som haft cummins i dodgar kan ju säja att dom är helt underbara me men håller med dig en man vill ha en v8 så är det bara

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112624 Bara köp.

Avatar Fallback

Re: Dodge RAM 1500

axwell  
#112631 Lite förvånad att Slurfis klargörande inte kom snabbare, men säger Slurfi "bra köp" så är det nog så!

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113570
kalhygge skrev:
Men jag kan även rättfärdiga denna investering med att ett stooort öppet flak har man alltid nytta av på en gård..

Så, kanske någon här har lite erfarenheter av dessa åkdon, och vet vilka årsmodeller som skiljer sej, uppdateringar, vad man ska tänka på etc.
Har kikat på ram 1500 4wd 5,7 hemi från 2003 å framåt.


Jag håller med, ett stort flak är bra att ha, för mig har det varit viktigare med stor yta
än stor lastvikt. Men ändå tog jag en med lilla flaket sist, för utseendets skull faktiskt.
Jag har haft största tänkbara skoter på den, så den är ändå inte för liten, tur det.
Jag vet tyvärr inget om Dodgar men de är mkt vanliga här i norra Sverige, fast då oftast
i dieselversion och jag är bara intresserad av GM-bensinare personligen.
Här en bild på min pärla:
GMCokt2008.jpg

Mkt få bilar kan mäta sig med denna bil.
Praktisk
* 6 bältade sittplatser för vuxna
* Flak 170cm långt X 155cm brett. Ca 550kg.
* Bra markfrigång som gör att jag aldrig behövt tveka att använda den i skogen.
Komfortabel
* Rymlig hytt, bra stuvutrymme under baksoffan som dessutom är uppfällbar vid behov.
* Bra stolar, inte såna där korta budgetstolar som i minipickisarna.
* Bra prestanda, 300+hk gör att man gärna kör med den.
* Lättkörd, god sikt, mkt bra backspeglar.
* Automatlåda, känns iofs självklart men minipickisarna har ofta manuell än idag 2011.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113571 http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Do ... md=th&sp=1
Idag den 9;e januari 2011 finns det 58 stycken Dodge Ram till salu som gått mindre än 6000 mil.
Pris från 199K - 650K

Avatar Fallback

Re: Dodge RAM 1500

Robertberg  
#113573 Varav endast TVÅ är dieslar, 440K - 650K.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113574
obantteg skrev:Varav endast TVÅ är dieslar, 440K - 650K.

TS sökte ju Hemi, alltså bensinare.

Avatar Fallback

Re: Dodge RAM 1500

dexter  
#113575 ska du ha en dodge för nöje så slå till me nåt ordentligt. t.ex dodge ram 3500 (med dubbelmontage) eller mega caben (6m lång) och båda kan fås med V8 diesel. dock är dom C-kort reggade. men de är skitsamma 2st 6" pipor igenom flaket så är de kalas! :grin: eller som amerikanarna har börja köra me, 12" :lol:

Avatar Fallback

Re: Dodge RAM 1500

Robertberg  
#113586
Slurfi skrev:TS sökte ju Hemi, alltså bensinare.


Oj! Det missade jag.. Utgick ifrån att vill man ha en riktig pickup så vill man ha diesel.

Om det bara är sexa som han inte vill ha, så kan man ju kolla på Ford, diesel våttor.
Senast redigerad av Robertberg sön 09 jan 2011, 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113589
dexter skrev:ska du ha en dodge för nöje så slå till me nåt ordentligt. t.ex dodge ram 3500 (med dubbelmontage) eller mega caben (6m lång) och båda kan fås med V8 diesel. dock är dom C-kort reggade. men de är skitsamma 2st 6" pipor igenom flaket så är de kalas! :grin: eller som amerikanarna har börja köra me, 12" :lol:

Jo de är ju fräna, fast det är ju riktiga arbetshästar med dubbelhjul och lastvikter över tonnet.
Jag håller med TS om en 1500 alltså halvtons versionen med mjuk och härlig fjädring som det ska vara.
Med en bensin V8;a med sidepipes och lämplig ljuddämpning är det en riktigt trevlig pendlarbil
som inte skäms för sig på cruisingen med andra finbilar.
En tunglastare med låg utväxling så blir det inte många mil för skojs skull, vem vill åka obekvämt?

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113590
obantteg skrev:
Slurfi skrev:
obantteg skrev:Varav endast TVÅ är dieslar, 440K - 650K.

TS sökte ju Hemi, alltså bensinare.


Oj! Det missade jag.. Utgick ifrån att vill man ha en riktig pickup så vill man ha diesel.

Om det bara är sexa som han inte vill ha, så kan man ju kolla på Ford, diesel våttor.

Javisst, eller Cheva/GMC med Duramaxen på 360-400 hk
Men diesel får man väl nog av i arbetsfordonen, en nöjesbil har bensinare.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

Elias  
#113660 Rätt sjukt att i USA får man på en ford F250 lasta 3 ton på flaket och dra 6 tons släp. I sverige får man knappt lasta 1000kg och dra 2 tons släp. Enda problemet med att importera själv och lastbilsregga är ju att man måste köpa en färdskrivare och regulator så den går lika fort som en lastbil.

Användarvisningsbild

Re: Dodge RAM 1500

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113664
Slurfi skrev:
dexter skrev:ska du ha en dodge för nöje så slå till me nåt ordentligt. t.ex dodge ram 3500 (med dubbelmontage) eller mega caben (6m lång) och båda kan fås med V8 diesel. dock är dom C-kort reggade. men de är skitsamma 2st 6" pipor igenom flaket så är de kalas! :grin: eller som amerikanarna har börja köra me, 12" :lol:

Jag håller med TS om en 1500 alltså halvtons versionen med mjuk och härlig fjädring som det ska vara.
Med en bensin V8;a med sidepipes och lämplig ljuddämpning är det en riktigt trevlig pendlarbil
som inte skäms för sig på cruisingen med andra finbilar.



slurfi: Mitt i prick!! Komfort, utrymme, flak, v8MULLER + USAfeeling är prioriterat..
Pendlarbil lär den nog inte bli - den ska mest finnas som "strategisk reserv" för våra 2 sossecontainers, och rulla 2-400 mil om året...

Ckorts duallybilar är ju jättestora o häftiga, men passar inget vidare...

jobbigt blev det ju igår på en jakt, när en kille hade just en dodge, fast det var ju en diesel.. :)

ang. lastvikter - gäller verkligen bara max 4-500 kg, eller blir det så vid SWEreg.bes. pga komma undan med Bkort??

   TS
Avatar Fallback

Re: Dodge RAM 1500

Robertberg  
#113669 Måste bara påpeka, att det är skillnad på fullsize och FULLSIZE ;)

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).