Inomgårdsmaskiner

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

160 inlägg 115694 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#111235Ja, de var konstigt.
För min ena höll en dag o nästa ett par dagar. Denna har jag iaf dragit hela uppfarten 2 gånger..
Ska ta en bild på domänerna senare..

Skogma
Användarvisningsbild

totte  
#111261Skall bli kul att se lite bilder! Det är ju tredje vintern jag kör min, med samma remmar, och det har bitvis inte varit snällkörning heller, 80 cm packad snö i mars ett år, när jag röjde upp för det kommande vedlasset och rätt mycket vindpackat snödrev. Köpte i o f s inte dom här på Momentum kom jag ihåg utan på Rubber i Umeå, men det är som sagt helt vanlig standard.

Nå, nu hoppas jag du får en God Jul och önskar lycka till med snöslungan, får man en Gilson att gå ordentligt så tål dom det mesta.

M_Persson  
#111303Får önska detsamma och hoppas att det stämmer.
Det snöar nu så imorgon ska jag ut med slungan o lovar att ta lite bilder.

Dexxaz  
#111313"Min granne har nu stulit all snö med lastmaskin så de kan ta sin tid.."..........
Du har inte lust att byta granne med mig???? 😈 😈
Mina snödrivor finns för avhämtning om du vill ha nått att testa slungan i..

God Jul

Dexxas

M_Persson  
#111338När de var som mest med snö o slungan inte ville som den skulle, då skotta han inte.
Men direkt när slungan gick som jag vill att den ska göra, då tar han bort snön med maskin.

Visst, det e ju skönt att slippa skotta, men det fungerar rätt bra med slungan.

Dock byter jag inte bort min granne.. :D

God Jul!

M_Persson  
#113190Här kommer som utlovat lite bilder på min gårdsplan..

Bild

Bild

Bild

Bild

Men iaf: slungan kastar kort fortfarande.
Tycker att själva utkastarröret böjs väldigt fort och är lite lågt.
Skulle det möjligen bli bättre om man höjer upp röret lite eller om man rätar ut det. Som det är nu behövs aldrig den lösa delen man kan styra längden med användas. För då kastar den direkt vid sidan av slungan.[album][/album]

Användarvisningsbild

totte  
#113194Hej, kul att se, där är lite att röja.

Jag vrider nästan aldrig ner överdelen på min utkastare, bara om det blåser hårt och då måste man ta väldigt nätt annars blåser det rätt ner i backen. Tror dock inte att det hjälper att ändra böjen på röret, blir bara att det blåser rätt upp i stället. Antar också att du har märkt att den bläser bättre åt vänster när utkastet så att säga följer rotationen.

Men frågan är om du har fullt varv på maskinen, skulle nog testa varvtalet på den.

M_Persson  
#113248Nej, det är möjligt att det inte blir bättre.
Ja, det e som bäst åt vänster helt klart.

Ska ta och kolla varvtalet bara jag hittar något lämpligt verktyg.

Hur ändrar man varvtalet då? Genom att mixtra med axeln till varvtalsregulatorn?

Användarvisningsbild

totte  
#113308Det handlar om regulatorn och fjädern till den måste läsa på. Återkommer.

axwell  
#113474Frågan har säkert varit uppe tidigare men idag tog jag lite rörliga bilder med en kompaktkamera(nikon med 14.2 M pix) för att visa hur en 5 hp kastar snö. Bild och ljud "hackar" på min dator, kan den "skalas ned" så att den kan laddas in på forumet?
Måste man gå över youtube och hur komplicerat är det?

Användarvisningsbild

totte  
#113535Jo man måste gå över Youtube eller någon annan bild/film-server. Du behöver nåt enkelt videoredigeringsprogram. tyvärr kan jag inte hjälpa till där eftersom jag inte kör Windows, men Slurfi m fl kan nog berätta vad du behöver och hur du gör. Det är i alla fall inte särskilt besvärligt, och när den väl är uppladdad så finns det färdig länk att bara kopiera och klistra in i inlägget här. Vissa kameror har också funktioner för att producera färdiga filmer för "tuben", men vet inget om den du har.

axwell  
#113593Detta bli mitt första försök att visa rörliga bilder, det var även premiär för filmaren att hålla i kameran.

I början går det på skrå i en "vägkorsning", motorn går nog på 75% av max men det är en helt annan karaktär än din B&S, det här varvet kan det bli svårt att nå även om du justerar regulatorn.

Att Honda klarar detta med en 4 kW-motor kan bero på mindre förluster genom att överföringen sker utan kilremmar och heller ingen friktionsskiva.

Det var något för lite snö, redan handskottat, alt. kunde ha kört på högre växel.

Användarvisningsbild

totte  
#113603Snyggt! Blev ju bra film det! Bra kastlängd på den, men jag har ju redan tidigare medgett att Honda och en del andra japsare är överlägsna, det är ingen tvekan där. Det är ju faktiskt inte varvet på motorn som är intressant, utan på impellern och det bestäms av utväxlingen förstås. En B&S 8 hp skall gå med 2500 rpm.

En annan faktor är ju hur impeller och alltihop är utformat, nu har jag aldrig detaljstuderat Hondan, men jag kan förmoda att det är mycket optimerade grejor, dom brukar inte konstruera saker utan att vara rätt noga med detaljerna.

En sak jag har märkt på min är att den kastar sämre om det är lite snö så det inte blir fullmatat i tunneln, verkar som den "vispar luft" en del då.

M_Persson, har du kollat att du har ordentlig spänn i fjädern för tryckrullen till impellerremmen? Aldrig så lite slirning i remmen så går den mycket sämre och så kan man misstänka att det bidrar till att remmen inte håller.

axwell  
#113718Utkastartornet sitter på höger sida (i färdriktningen) på lillhondan, är det standard? Har tidigare haft 70-tals Gilson och lika gammal Arien men fick för mig att de var tvärtom. Men tidigare i tråden var ni överens om att Gilson kastar bättre åt vänster, i så fall faller det, eller?
Propellern på Honda 4 kW är drygt 25 cm i dia, hur stora brukar de vara på de större slungorna, 8 hp och uppåt?

P1090082.JPG

Användarvisningsbild

totte  
#113766Jo tornet sitter på höger sida på alla Gilson. Därför skickar dom ju bäst åt vänster för då följer strålen rotationen och bryts inte lika mycket. Skulle tro att det är höger på dom flesta, motorn roterar ju medurs, sett framifrån.

Impellern på 8 hp med växellåda är 11 3/4" ca 30 cm. På friktionshjulsmodellerna 10 1/2" = 26,7 cm, samma oavsett motorn, antar att det är lite olika utväxling på dom i stället.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).