Avverkning (slutavverkning)

Avverknings tid? inkomst?

8 inlägg 5934 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverknings tid? inkomst?

To1982  
#113183 Hej,

Jag skall eventuellt köpa en fastighet om ca 300 ha varav ca 70% av detta är skog.

Det finns en upprättad skogsplan med följande info:

Medelbonitet: 6,8 m3 sk/ha
Tillväxt per: år 849 m3 sk
Avverkningsförslag: 8441 m3 sk
Varav gallring: 1262 m3 sk
Föryngringsavverkning: 7179 m3 sk

Jag är rookie på detta, men tänkte bli duktig genom att utbilda mig till skogsmästare..

Vad gäller just nu? Vad kommer detta kosta mig att avverka? Kan jag tjäna något på det?

Hemskt tacksam för svar och komentarer!

/To



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverknings tid? inkomst?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113255 Verkar riskfyllt att köpa 210 ha produktivt utan kunskap.

För att svara krävs mer information om fastigheten. Vägar, var i landet, hur många m3/ha och typ av skog.

Användarvisningsbild

Re: Avverknings tid? inkomst?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113268 Om du är helt oerfaren på skog så rekemmendarar jag dig att köpa en mindre fastighet till att börja med.
Den fastighet du talar om torde ha ett virkesförråd på 15000-17000 m3sk och betinga ett pris på öppna marknaden på 6-7 Miljoner kronor. Om du skall låna en större del av den summan är det riskfyllt, precis som JASI säger, men om du har pengar på kontor så är risken lägre. Du skall dock inte förvänta dig att göra några snabba pengar men vid god förvaltning så torde det vara en god investering på lång sikt.

Avatar Fallback

Re: Avverknings tid? inkomst?

To1982  
#113290 Tack för svaren!

Jag köper egentligen inte skogen för att bedriva skogsbruk, jag vill ha de flera fina byggnader och ser skogen som en bonus.

Det är totalt ca 21200 m3 sk virkesförråd, 3700 tall, 9600 gran och 7900 löv. Medeltal på 131 m3 sk per ha.

Fastigheten ligger i Bergslagen, det finns en del vägar runt om och även en kanal intill.


To

/To

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverknings tid? inkomst?

halvproffs  
#113324 Har du ekonomin så köp tycker jag. Du kommer nog inte att ångra dig.

Avatar Fallback

Re: Avverknings tid? inkomst?

To1982  
#113419 Hej igen, är det någon som vet på ett ungefär vad skogen enligt ovan skulle kunna inbringa?

/To

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverknings tid? inkomst?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113436
To1982 skrev:Hej igen, är det någon som vet på ett ungefär vad skogen enligt ovan skulle kunna inbringa?

/To


Mitt tips utan att ha sett området. Det avverkningsbara mellan 3-4 miljoner netto efter avverkningskostnader och skogsvård.

Avatar Fallback

Re: Avverknings tid? inkomst?

To1982  
#113778 Hej,

Det är så pass mycket det handlar om alltså. Det var ju en trevlig överraskning.

Tack för alla svar!

/To

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).