Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny miniskotare under utveckling

130 inlägg 56161 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny miniskotare under utveckling

Skogshuggarn  
#113141 Vad tror ni om detta "konceptet",,,, :?:

http://www.myrstacken.com/news.php



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113147 Säger inte din signatur det mesta om saken? :D

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

stegmaster  
#113169 Nå, det er vel inte utvalet av miniskotare som er "problemet", utan priset.
Det brukar ju snabbt dra iväg åt 500tkr och uppåt, samt att dom då blir innriktad åt entrepenörer.
Nu vil vil ha en billig, enkel skotare för självägare.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113172 Realistiskt sett så blir det bara lekpark under 500'om vi pratar nya grejor. En traktor med huggarvagn kostr ju såpass om den ska vara brukbar. Ska man ändå slanta upp så måste det vara till något som är brukbart.
Mystacken maskin liknar ju Terri eller Iller. Men finansieringsidèen är ju kul. Lite idealism och JAK över det hela.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113177 Lekpark? Det beror på, har man kraven att allt skall vara precis som på en fullstor skotare, så räcker inte ens 500 kkr långt. Har man de kraven, är det ju bättre att köpa en sådan.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113182 Så denna maskinen skall vara avsevärt billigare än en Terri? För annars kan dom väl lika gärna lägga ner innan dom startat.

Hytten tycker jag ser klaustrofobiskt liten ut i alla fall.

Jag har lite svårare att se alternativa användningsområden med ett banddrivet fordon än ett hjuldrivet.

Ta t.ex. Alstorn, hade den haft differentialer på framdelen så hade man kunnat skapa en annan bakdel till den för att t.ex. ha en snöslunga på alt en gräsklippare, jordfräs kanske.
Ingen av dessa alternativa tillämpningar kan denna anpassas för.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113193 Påminner rätt mycket om den här http://www.forcat.be/prod011.htm
31000€ kostar den tydligen och då är det ju bara framdelen.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113228 För mig verkar det som ett nytt pyramidspel är på gång !

Deltagarlistan ger mig kalla kårar !

Sist men inte minst.

Jävla räppel, skaffa en helt vanlig häst och timmerkälke, om det ska vara småskaligt.

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

stegmaster  
#113279
Anders_S skrev:Så denna maskinen skall vara avsevärt billigare än en Terri? För annars kan dom väl lika gärna lägga ner innan dom startat.


Ja det er precis där problemet finns. Det er för mange som gjör nästan lika maskiner til tokiga prisar.
Om man tar Woodtiger til .eks, så fatter jag inte at varför det inte skulla gå att gjöra en "billig" helmekanisk grej av den.
Annars kan dom ju skicka ritningar til Kina på den, så bygger dom woodtiger`n där, så skal du se den kommer ned i 300tkr. :wink:
Fatter inte hur alla dessa miniskotartillvärkare får dom ökonomiska hjulen att rulla. :???:

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113341 Oxen och hjulhästen är två andra exempel. Snuskigt dyra i förhållande till vilken kapacitet man får för pengarna. Ja menar dom konkurrerar ju båda med fyrhjulingar men kan bara användas till att släpa ved. Fyrhjulingsalternativet är billigare och går att använda till mer som sagt.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113357 Maxtrac är ytterliggare en maskin. Varför skulle man välja den? Den är varken bättre eller billigare än Alstor.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

flisshejk  
#113424 Bandvagnen påminner mycket om FARMI TRAC, hade en sådan en gång i tiden och det enda den var bra på var att den hade väldigt lätt att kränga banden,

Användarvisningsbild

Re: Ny miniskotare under utveckling

Skogstomte  
#113445 Som Terriägare (2020) kan jag bara konstatera att stel ram och led upp/ned i midjan är bland det jävligaste man kan köra. Traktorn lever sitt eget liv, går rakt över ett hinder för att sedan väga över och slå ned, ofta med en knyck i sidled vid nedslaget... Dessutom känns varje hinder fyra gånger på Terrin, på denna sex gånger... De små hjulen/rullarna i bandvagnen ger inte mycket till dämpning. Terri har förstått problemet och utvecklat Terri 34, dock för dyr för vanliga skogsägare och med för små band, speciellt på vagnen. Myrstacken har iaf bandyta så det räcker.

Anders_S skrev:Hytten tycker jag ser klaustrofobiskt liten ut i alla fall.

Håller med. Terrin har ganska stor hytt men dåligt med plats för utrustning/matkasse mm om man ska kunna vända runt smidigt. Man ska väl kunna köra hela dagar?

Ett problem till: det anges att den ska användas i röjgallringar och förstagallringar, vad ska man köra med nästa gång om det nu är så dålig bärighet i marken???

Tror de får modifiera en hel del innan denna funkar.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113494
Anders_S skrev:Så denna maskinen skall vara avsevärt billigare än en Terri? För annars kan dom väl lika gärna lägga ner innan dom startat.

Hytten tycker jag ser klaustrofobiskt liten ut i alla fall.

Jag har lite svårare att se alternativa användningsområden med ett banddrivet fordon än ett hjuldrivet.

Ta t.ex. Alstorn, hade den haft differentialer på framdelen så hade man kunnat skapa en annan bakdel till den för att t.ex. ha en snöslunga på alt en gräsklippare, jordfräs kanske.
Ingen av dessa alternativa tillämpningar kan denna anpassas för.


Billigare eller dyrare? . Maskinen skall aldrig säljas, den skall hyras ut till deltagarna som bestämmer priset.
Hytten ser liten ut, ja. En större hytt ökar risken för skador på träd och maskin.
Alternativa tillämpningar kan den använas till, bandpaketet sitter på en enda axel och byts lätt ut till hjulutförande, efter midjan är maskinen delbar för att kunna byta till annan lastdel.

Avatar Fallback

Re: Ny miniskotare under utveckling

Siljansringen  
#113500
Famag skrev:För mig verkar det som ett nytt pyramidspel är på gång !

Deltagarlistan ger mig kalla kårar !

Sist men inte minst.

Jävla räppel, skaffa en helt vanlig häst och timmerkälke, om det ska vara småskaligt.


Visst är det som ett pyramidspel, men den här gången handlar det mer om kunskaper och bättre skogar
än om snabba pengar. Om jag lär dig något som du tjänar på och du lär några kompisar till som fortsätter
att göra samma sak och vi tjänar en liten slant på det, vad är det för fel på det då, lärare brukar få betalt
för sin kunskap. Det blir faktiskt så att den kunskapen som byggs upp i nätverket tjänar alla som är med på
medan alla andra som är utanför som saknar mentor och hjälp är förlorare, gör fler missar och tjänar sämre.
Det är detta som är poängen med nätverksmarknadsföring.

Till sist men inte minst BÄST ÄR HÄST PÅ SMÖRGÅS köp Gustafskkorv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).