Skördare

Någon som har erfarenhet av skördare minibrunett 578?

22 inlägg 20060 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1110 Phu!, jag såg ju hur jäkla knepigt det lät från början, men ibland skriver man först och tänker sedan.
Ska vi säga att det är en "skördarprocessor", krille.
:) .

Ja, tänk om det gått att skifta bakända lite sådär "snabbt och enkelt" från nuvarande koncept till skotare.
Snacka om ultimata "kombinationsmaskin" för den självverksamme.
Det går inte att "förfina" skiftningen, tex med snabbkopplingar till hydraliken, mm?.
Nu var de ju inte jag som behövde råd/hjälp, men kan inte låta bli att fråga hur ekipaget funkar när det blir frågan om
grövre slutavverkningsskog?, eller kör du bara klenvirke?.

Intressant!!!.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1111 Såg någon sådan maskin på blocket tidigare och vet att det finns ett par sådana 578:or i trakten som går privat.

Måste ju nästan vara den ultimata maskinen för en självverksam skogsbrukare.

Med snabbt byte från processor till skotare menar jag väl ungefär en halv dag eller så. Nä men det går naturligtvis inte lika snabbt som de nya kombi maskinerna, men tillräckligt snabbt för att det skall vara intressant för en självverksam person.

Eftersom du har två andra skotare så är det ju inte så noga, men har man bara möjlighet att ha en maskin så måste det ju vara det optimala att ha.

Annars har jag sett en ombyggd blondin där det hängde ett skördaraggregat under kranen (något modifierad karaninfästning.) Där kunde man med hjälp av kranen mata in träden i aggregatet som hängde och arbeta upp dem och sedan lasta på dem på vagnen och skota ut. Den verkade inte helt tokig den heller. Men det kan ha varit lite börigt att köra (vet ju inte eftersom jag bara sett en bild av maskinen!)

Men sådanan lösningar är lite kul att se, man skulle ju som självverksam vilja ha någon form av kombimaskin.

Traktorprocessorer tycker jag verkar vara krångligt bara. Dessutom är det ju tveksammt om man ens tar sig ut i skogen med en niab bakom traktorn. Har sett en sådan, men aldrig i verksamhet. Någon som har en niab som kan berätta hur det är att köra!

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1116 Skogshuggarn, det låter som en bra överenskkommelse.

Snabbkopplingar och dylikt brode underlätta bytet mycket, skarvarna sitter vid midjan så det är nog någon som har tänkt till. Kablaget till givarna osv är också delade vid midjan så det är lätta att komma åt under en plåt.

Är ingen maskin för slutavverkning, kranen orkar inte med för stora träd till att börja med. Sen begränsar bredden i aggregatet, cirka 40 cm är väl max. Får kapa en stock eller två och sen dra igenom resten, funkar ganska bra, mindre att dra ihop iaf. Annars om det är för kvistiga träd så brukar vi kvista första stocken så att man får lite fart på träden innan grova kvistarna kommer. Får iaf allt i en hög. Lite tråkigt att skota två pinnar i varje hög.

Men som sagt, vi använder den normalt till att gallra då vi tycker att storhuggarna på södra tar för hårt och har för bråttom. Och små maskiner använder de knappast. En blondin har inga problem att köra där de har kört. Slutavverkning skotar vi oftast bara, får mycket att hålla koll på med vilka längder/dimensioner de vill ha just då. Säljer oftast på rot så då får köparen fixa avverkning och så tar vi skotningen själva.

   TS
Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1117 Hej Ola.

När det funkar är det faktiskt inte dumt alls, hinner mer än man tror. Funderade lite på de nya kombimaskinerna används egentligen, byter de verkligen från skördare till skotare och tillbaka eller är det bara en dröm?

Att ha en maskin till allt vore inte dumt alls. Mår mycket bättre av att gå än att stå stilla, kunde ju ha en lite bättre maskin än tre gamla iaf. Fast det är frågan om vad man vågar använda, är lite rädd när det är för mycket el. En i området ska sälja en Timberjack 1270A från mitten av 90-talet, han trodde att han skulle få 200'-250'. Blir lite mer huggt med en sån men det blir väl saftigt dyrt om något händer.

Blondinlösningen verkar spännande, hade du någon bild?

Var inne på en traktorprocessor rätt länge men billigt är väl inte rätt ord. En modern traktor är ju normalt inte skogsanpassad, plast och för mycket rutor. Och det krävs väl en rätt rejäl traktor eller vad behöver man?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1119 Ola, menar du den Blondinen med ett Husqvarna aggregat under kranen?
Har en bok med en bild på en sådan, precis som du beskriver.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1120 Ingen aning om vad det var för aggregat. Såg den bara på blocket.

Tyckte det såg lite klent ut, men det var egentligen en smat lösning.

Undrar vad som händer om man sätter ett stort modifierat engreppsskördar agregat och matar det med kranen? Kanske skulle funka, eller så gör det det inte ;)

Men det var väl lite principen på denna maskin. Ja man skulle ha haft något sådant, så man kan fixa allt med samma maskin.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1122 Hej Krille!.

Förstod nästan att det enbart rörde sig om klenvirkeskörning.
Hursomhelst så verkar det som ett intressant koncept att kunna skifta bakända om det går att vidareutveckla/underlätta själva bytet sas.

Gällande traktorprocessor bakom jordbrukaren så ska jag vara ärlig och säga, att någon sådan har jag aldrig sett ute i våra nejder.
Gott eller dåligt tecken?, men jag är väldigt "neutralt inställd", till lösningen.

Vad ligger tex Niabén på ny,,,150-200?, mer?.

Instämmer därför i att höra lite om dess (eventuella), förträfflighet ute i fält.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).