Huset är fabriksbyggt från 1992 på 150kvadrat i 1½ plan. Det var uppvärmt med luftburen direkt-el när vi flyttade in.
Förra hösten skaffade jag en luft-luft värmepump som har halverat uppvärmingskostnaden och klarar hela huset själv även när det är -20 ute (visseligen är det ju inte samma temperatur i alla rum).
Men i huset finns också en Handöl 9 ved-kamin. Det står 80% verkningsgrad i broshyren från 1992. Men hur dom har mätt fram det fattar jag inte. Ved är ju gratis så man vill ju gärna använda det så mycket som det går.
Kaminen är ju helt värdelös, förbrännings utrymmet är 50x60x50cm stort. Den enda stenen som finns är som dekoration runt nederkanten.
Kan elda i 3 timmar innan temperaturen stiger 2 grader i vardagsrummet där den står.
Tanken är ju att byta ut den, men var sak tar sin tid (och pengar). Och detta är inte högst på listan. Men under tiden har jag försökt olika saker för att göra så gott det går med denna.
Första jag gjorde var att dra in förbränningsluften uteifrån i stället för att ta det direkt från rummet. Huset har FTX ventilation och skall vara helt tätt.
Sen provade jag att montera fläktar i bakkant där det finns möjlighet att köpa till en orginal fläkt. Blir väll lite bättre effekt när man tvingar igenom mer luft i bakkanten.
Senaste jag har gjort är att dra ett 160rör från värme gallrena på sidan till husets ventilations central (där el-uppvärmingen förr var). Detta sprider värmen i huset mycket jämnare än innan. Förut var det 25 grader i vardagsrummet efter en hel kvälls eldande, men i hallen 2 meter från kaminen var det fortfarande 21 grader. Nu kommer värmen ut i alla rummen på nedervåningen.
Men problemet att få kw från kaminen kvarstår. Jag eldar upp en skottkärra med blandved på 2 dagar. 12-14 timmars totalt eldande. En timme efter det sista brinner upp är hela kaminen kall igen.
Har funderat på att ta bort mer av isoleringen runt skorstenen i vardagsrummet innan den går upp igenom taket? Nu är det ju isolerat direkt över värmegallrena? Jag förstår inte riktigt varför?
Eller om man skulle kunna svetsa på mer plåtar utanpå/innuti övre delen av kaminen för att får mer nytta av den varma luften som bara går direkt upp i skorstenen?
Någon som har tips eller ideer?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto