Traktorer och processorer

2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

38 inlägg 20044 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111709 Enkel fråga, vad skulle ni föredra, en 2 wd traktor med driven vagn, eller 4wd traktor med odriven vagn? om vi enbart ser till skogskörning nu å INGET annat... vad skulle ni föredra?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Skogshuggarn  
#111710 Med drivet vagn så blir ju en 2 wd traktor ungefär som en 6 wd "skotare", och det låter ju genast lite bättre,,,, :wink:

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

axwell  
#111711 Ingen tvekan 4wd, den fungerar "hela dagen", inget som sinkar när det går att höja farten. Styrförmågan på bra 4wd-system är överlägset 2wd som gärna vill gå i gamla hjulspår.
Senast redigerad av axwell mån 27 dec 2010, 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Skogstomte  
#111712 2 wd och drivkärra. Förutsatt att det är riktig drivning på kärran (helst helmekanisk) och drivhjulsberoende kraftuttag på traktorn. Då kommer du mycket längre än enbart 4 wd.

Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111718 4wd och en kälke efter.

Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

stegmaster  
#111721 4wd och kärra.

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Rolfo  
#111728
Skogstomte skrev:2 wd och drivkärra. Förutsatt att det är riktig drivning på kärran (helst helmekanisk) och drivhjulsberoende kraftuttag på traktorn. Då kommer du mycket längre än enbart 4 wd.


Ja med riktig drivlinje blir det close race, ellers vinner 4wd og vogn uten driv

Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111731 Beror ju också på hur tung traktorn är, det viktiga är ju att få ner kraften i marken. En lätt 4wd traktor krafsar ju bara bort mossan likt en fyrhjuling, då är nog en 2wd traktor och driven vagn bättre.

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111734 anledningen till att ja frågar är att den volvo bm 700 turbo 2wd vi hade för MÅNGA år sen, gick betydligt bättre i skogen än den valmet 615 4wd vi hade senast... visst äre lite skillnad på storlek, men ja tycker ändå att 700an gick bättre å va smidigare å med driven vagn inbillar ja mej att det skulle gå att åka rätt bra i skogen me en sådan... visst sämre komfort men enklare/billigare traktor, å nu börjar det dra ihop sej så man får lov att skaffa nått, omarronderingen är på sluttampen;)...

Så fler tips...

Men slurfi? hur backar man me kälke efter en traktor? å kranen? vart ska ja ha den???

   TS
Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111740 Hade du samma kärra efter Valmeten som 700:an?

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111746 nja... dom va identiska, enda skillnaden va att vi hade en äldre farma vagn då me fasta bonkar, å sen att de va lavett stödben, kortare kran för visso... i övrigt precis lika...
Det som kanske va sämre va nog när man backade då vare svårare att styra...

   TS
Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111748 Körde många år med min drivna Moheda efter en 650 innan jag köpte min 805.
Visst styr det bättre med 4WD men jag körde på lika risiga ställen med nästan lika stora lass med 650 före.
Så min slutsats är hellre driven vagn o 2WD än 4WD o va utan drift

Användarvisningsbild

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111754 Kälke är för män.

Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111766
Slurfi skrev:Kälke är för män.



Det måste finnas få män i detta långa land, för ja har aldrig sett nån skota virke me en kälke :lol: :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: 2 wd med drift, eller 4wd utan drift?

sveje  
#111768 Min dröm är en via kraftuttaget mekaniskt driven 10-tons vagn utan kran (sitter på traktorn) med 500-hjul, original halvband på traktorn och en eller två låsbara kolvar mellan traktor och vagn. Med den kombinationen bör man ta sig fram rätt hyfsat...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).