Motorsåg och handhållet

Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

76 inlägg 36905 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Bullarn  
#111456 Hej!


Håller på i en fröträdsavverkning och tycker att kedjan tar dåligt eftersom virket är genomfruset. Fundrar på att ändra skärvinkeln från 30 till 35 grader. Har sett att det är 35 grader på gamla fimallar men 30 på dom nya. det är ju inte så ofta det är så kallt så länge här nere så vi har lite dålig erfarenet av att virket är genomfruset.

Tacksam för svar :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Gnistrande Snö  
#111457 Tjena bullarn, tänkte precis i samma banor som du idag när jag höll på med frusen asp, jag tror man ska ändra filvinkel till 45 grader eller något sånt, ganska säker på att den ska vara större iaf :smile:

Nån kunnig kanske vet ? : )

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Skogshuggarninorr35  
#111472 Jag har alltid filat mina kedjor i 35 grader och det har funkat bra för mig sommar som vinter.
God jul :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

blixten  
#111494 Om du filar ner ryttarna ytterligare så avverkar kedjan mer men se upp för kast!

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Bullarn  
#111504
blixten skrev:Om du filar ner ryttarna ytterligare så avverkar kedjan mer men se upp för kast!


Om man filar ner ryttarna mer så hugger å hoppar sågen utav h..vete när man ska göra instick nu när virket är så hårt som de är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

totte  
#111507
blixten skrev:Om du filar ner ryttarna ytterligare så avverkar kedjan mer men se upp för kast!


Om du filar ner ryttarna mer så tar varje tand mer ja, men allmänt blir inte avverkningen bättre, istället så orkar sågen dra sämre. Att fila ner ryttarna mer än vad som rekommenderas för kedjan är det absolut sämsta sättet att försöka öka avverkningen, i synnerhet, som det redan påpekats, för att det är en mycket stor säkerhetsrisk. Dessutom får du betydligt högre vibrationer.

Perfekt filning med rätt vinklar och framför allt rejält skarpt är det enda godtagbara sättet. Har man en stark såg med bra vridmoment och man vill öka på så sätt på en kugg större drev istället för att förstöra kedjan.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

åberg  
#122696
totte skrev:Perfekt filning med rätt vinklar och framför allt rejält skarpt är det enda godtagbara sättet.

Självfallet strävar man mot att få till rätt vinklar. Med min korta erfarenhet uppnås inte perfektion men ibland när jag filar är det flera stycken tänder som blir bra :x :lol:

Men vad är "rätt vinklar" för en kedja som ska gå i fruset virke? Eller snarare: bör jag fila annorlunda för fruset än för ofruset?

Vilken/vilka vinklar bör i sån fall vara annorlunda?

Inte för att det kanske är så aktuellt för min del att såga fruset på länge (kan man hoppas), men alla aspekter av filning är intressanta tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122826 Trur att vinklane som du bruker når du filer skal være like enten virket er froset eller ikkje. Det du kan gjera når du sager frossent er at du bruker "hard" indikatoren på ryttermalen slik at understillinga blir mindre. Dersom du bruker stihl kjede så finns det ikkje noen skikkelig rytter mal, iverfall har ikkje eg fått tak i noen. Da må du rett og slett prøva deg frem, prøv å legg ei flatfil paralellt med to ryttere når saga står fast i skrustikka for å sjå avstand mellom rytter og tann, avstanden skal være ganske så liten.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

åberg  
#123240 Jo, så brukar jag göra. Lite mindre underställning ger lugnare gång när det är fryst.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

laggar  
#123251 Av min ringa erfarenhet av att fila ner ryttarna så tycker jag mig ha märkt att kedjan känns slöare efteråt. Det borde rimligen vara tvärtom att avverkningen skulle öka, men vid flera tillfällen (senast i går) så har jag märkt att det känns som man har stensågat efter att ha filat ner ryttarna. Jag var tvungen att flera gånger kolla skärpan på tänderna men trots att det var nyfilat så kändes ändå kedjan slö... Idag la jag på en ny kedja (med orörda ryttare) och då var allt normalt igen...

Är det någon annan som har samma erfarenhet?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

totte  
#123268 Det beror på att när du filar ner ryttarna så får du för stora spån, sågen orkar dra dåligt och spånutmatningen ur sågspåret blir sämre. Avverkningen ökar inte, för när du går över en viss underställning så orkar sågen inte dra lika bra och dessutom ansätter tänderna fel i virket, dom hyvlar inte längre av lagom tunna spån utan river loss fibrerna i sjok som får kedjan att kärva i spåret.

Jämför med hur du arbetar med ett stämjärn tvärs veden, du tar tunna skikt. Försöker du ta för mycket så bara trasar det och och hugger fast.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

laggar  
#123279 Det låter som en rimlig förklaring... Men jag upplever det inte som att sågen inte orkar utan mer bara som att kedjan är slö...

Skulle det kunna vara så att spånet, i stället för att följa med framför ryttaren (spåndragaren), lägger sig över ryttaren och därmed minskar avverkningen :?:

I vilket fall tror jag att jag helt enkelt ska låta ryttarna vara och bara fila tänderna på kedjan tills den är slut... ;)

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

johan eriksson  
#123283
laggar skrev:I vilket fall tror jag att jag helt enkelt ska låta ryttarna vara och bara fila tänderna på kedjan tills den är slut... ;)

Nej, du ska fila ryttarna också, men inte i början av kedjan livslängd, du kan nog vänta tills du kommit in ca 1/4 av tandens längd och alltid efter mall så funkar det kanon hela vägen

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

totte  
#123292
Skulle det kunna vara så att spånet, i stället för att följa med framför ryttaren (spåndragaren), lägger sig över ryttaren och därmed minskar avverkningen


Skulle det mycket väl kunna vara, det beror på träslag, fruset eller ej, hur kedjan är i övrigt, vad som händer.

Vill också hålla med Johan, ryttarna skall filas men antingen efter mall som han säger eller med bladmått, vanligen 0.8 - 1 mm, mindre i hårdare trä och med svagare såg.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

foton  
#123309 Vinkeln skall inte ändras, när jag filar blir det kanske var femte gång att jag tar ryttarna med tre fildrag. Vid fruset virke är det inte bra med för låga ryttare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).