Skogsröjning

Stamkvistning

39 inlägg 27907 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stamkvistning

Jakob_Patring  
#111044 Stamkvistning är någonting som man inte hör mycket av nuförtiden. Finns det skogsvårdsföretag som utför den typen av tjänst? Är det dessutom så pass lönsamt som det påstås med denna skogsvårdsåtgärd? Det känns som att det var en stor kampanj under 90-talet, och sen dog det ut av sig självt.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111064 Enl min mening helt omöjligt att uttala sig om lönsamheten i något som faller ut först om 80 år. Vad jag vet har det inte betalats några fantasipriser för stamkvistade bestånd. Förutom möjligen masurbjörk.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111090 Jag brukar ta med en såg och stamkvista närmast skogsvägen som jag har. Det är ju ganska tidskrävande, men jag gör det för att det blir snyggt, speciellt om det är tallbestånd.

Tror inte att det kan betala sig att leja till stamkvistning, men du kan säkert leja en skogsvårdsentreprenör om du vill. Det är tveklöst bättre att satsat pengarna på plant-, ungskogs- eller förröjning.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111092
OAS-forests skrev:Jag brukar ta med en såg och stamkvista närmast skogsvägen som jag har. Det är ju ganska tidskrävande, men jag gör det för att det blir snyggt, speciellt om det är tallbestånd.


Har du nån "före - efter" bild? Intressant att se skillnaden, låter lite som något jag skulle gilla hålla på med :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Skogshuggarn  
#111097
Jakob_Patring skrev:Stamkvistning är någonting som man inte hör mycket av nuförtiden. Finns det skogsvårdsföretag som utför den typen av tjänst? Är det dessutom så pass lönsamt som det påstås med denna skogsvårdsåtgärd? Det känns som att det var en stor kampanj under 90-talet, och sen dog det ut av sig självt.


Ingen vet väl egentligen hurpass mycket som stamkvistning kommer att påverka det framtida värdet, men Skogsstyrelsen utfärdar numera sk "Stamkvistningscertifikat" och det kan nog ha sina fördelar.
De avd som min far stamkvistade på 70 talet artar sig dock till att bli fina bestånd, och dessutom ser det trevligare och mera "välskött" ut.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

towes  
#111103 Ju mindre "surr" det är om stamkvistning desto större chans att du, eller snarare dina ev barnbarn, står med något unikt och värdefullt en dag. Men nöj dig med fina huvudstammar o gör det av eget brinnande intresse i första hand då det faktiskt är en chansning.

Jag tror utmaningen för barnbarnen blir att övertyga en köpare om mervärdet så certifikat och regelbunden färgmärkning (så de inte ryker i gallring) är viktigt. Man kan även orsaka en mindre "skada" vid rotskäret som vallas in så kan man bevisa andelen rent virke i stammen, det syns ju i sågsnittet med blotta ögat. (Du kan läsa om tekniken i skogsskötselseriens handbok om stamkvistning där det illustreras bra.)

Har själv få rena tallmarker men kommer nog testa på ett mindre bestånd ung tallföryngring.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111111
Skogshuggarn skrev:De avd som min far stamkvistade på 70 talet artar sig dock till att bli fina bestånd, och dessutom ser det trevligare och mera "välskött" ut.

Önskar att morfar gjort samma sak en gång i tiden med ett gäng granar som nu blivit riktiga kvistmonster :sad:

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111131 ja va me å gallrade 2 skiften förra året, där "äldre gubbar" stamkvistat, Det ä frågan om gran i båda fallen, å ALLA granar hade röta i sej, skiftena låg inte i närheten av varandra å de va olika "gubbar" som gjort kvistningen... Ja vet inte om det beror på stamkvistningen att de va så mkt röta men det lutar lite åt de hållet efter som likadana skiften bredvid inte hade röta alls...

Iofs så kan det ju bero på hur man kvistar åxå va vet ja... Men på gran kommer ja nog inte ens fundera på att stamkvista... tall däremot....

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

towes  
#111134 Då har de gått på en mina, tyvärr. Det är egentligen bara rekommenderbart att stamkvista tall och ek. Och vid rätt tid på året så "såren" läker. Gran hade jag aldrig gett mig på av det skäl du nämner.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111136
towes skrev:Ju mindre "surr" det är om stamkvistning desto större chans att du, eller snarare dina ev barnbarn, står med något unikt och värdefullt en dag. Men nöj dig med fina huvudstammar o gör det av eget brinnande intresse i första hand då det faktiskt är en chansning.



Jag tror tvärtom. Ingen köpare ids anpassa produktion efter en råvara som knappt finns. Jämför med björktimmer som är ett standardsortiment i finland. I sverige hamnar de flesta björkstockar i massatraven.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

Contorta  
#111137 Det planteras allt mindre tall. Men tall är bästa råvara till bärande träkonstruktioner, fönsterkarmar och lister som behöver vara kvistfria, samt möbler mm. Utbud och efterfrågan sätter framtida priser.

Om man vill chansa på framtiden, borde en tallplantering kunna ha bra odds. Prisskillnaderna är stora beroende på kvalitet inkl kvistighet. Alldeles säkert kan man få mer betalt för stamkvistat virke även i framtiden, bara man hittar rätt köpare. Ring till en list- eller fönsterfabrik och erbjud dokumenterad prima stamkvistad tall, så får du nog mer än från din virkesköpare.

Lönt är det nog bara om man tycker om jobbet, dvs motion och frisk luft. Då är det en bra investering.
Gymmet kostar pengar. "Varför sitta i en roddmaskin när det finns båtar".

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

halvproffs  
#111167 [quote="Contorta"]Det planteras allt mindre tall. Men tall är bästa råvara till bärande träkonstruktioner, fönsterkarmar och lister som behöver vara kvistfria, samt möbler mm. Utbud och efterfrågan sätter framtida priser.)

(Om man vill chansa på framtiden, borde en tallplantering kunna ha bra odds. Prisskillnaderna är stora beroende på kvalitet inkl kvistighet).

Tall används i princip aldrig i bärande konstruktioner pga sämre hållfasthet än gran. Allt limträ tex är gran.
Bra odds för tall? Nja. Älgen är en stor fara och granen växer betydligt fortare.

Stamkvistning är inte någon nymodighet heller. hittade en Norrlandsposten från 30-40talet när jag rustade huset
och där fanns en frågespalt och en frågade då om hur det skulle utföras. Har själv stamkvistat en hel del och det är intressant och roligt att se hur stammarna utvecklar sig.
Dåvarande SVS framhöll på 60-talet att det gick att kvista gran men att man då skulle stumpkvista dvs att man skulle såga av grenen 4-5cm ut från stammen. Vilket var helt fel.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111176
towes skrev:Då har de gått på en mina, tyvärr. Det är egentligen bara rekommenderbart att stamkvista tall och ek. Och vid rätt tid på året så "såren" läker. Gran hade jag aldrig gett mig på av det skäl du nämner.



Enligt Skogsskötselserien på Skogsstyrelsens hemsida så rekommenderas även björk att stamkvistas. Döda grenar kan enkelt slås bort med en rejäl pinne medan levande kräver större skicklighet med såg. Finns säkert många beprövade metoder. Frågan som redan rests i tråden är ju om det finns avsättning för björktimmer i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Skogshuggarn  
#111223
nutte skrev:ja va me å gallrade 2 skiften förra året, där "äldre gubbar" stamkvistat, Det ä frågan om gran i båda fallen, å ALLA granar hade röta i sej, skiftena låg inte i närheten av varandra å de va olika "gubbar" som gjort kvistningen... Ja vet inte om det beror på stamkvistningen att de va så mkt röta men det lutar lite åt de hållet efter som likadana skiften bredvid inte hade röta alls...

Iofs så kan det ju bero på hur man kvistar åxå va vet ja... Men på gran kommer ja nog inte ens fundera på att stamkvista... tall däremot....


Skulle tro att vissa försökt sig på att stamkvista gran precis som tallungskog, och det är nog inget vidare.
Årstiden för stamkvistning har oxå betydelse (se barrträdkräfta) och hur man hanterar kvistsågen (ev stämplingsröta).
Jag är dessutom väldigt skepstisk till att stamkvista i 2 steg eftersom det dubblerar risken för svampangrepp.
Stumpkvistning har redan nämnts, och det lär väl tom SkS ha bekräftat/förkastat på senare år?.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111229 Varför vill ni stamkvista granbestånd? Redan idag så hamnar ju det mesta grantimmret i klass 1.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).