Skördare

Någon som har erfarenhet av skördare minibrunett 578?

22 inlägg 20056 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som har erfarenhet av skördare minibrunett 578?

Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1081 Hej.

Vi har en minibrunett två-grepppsskördare och det är lite småknepigt att få tag i delar ibland. Verkar som det är relativt ovanligt med skördare på den här maskinen, någon som har erfarenhet?

Efter att maskinen stått still över sommaren funkade inte längdmätningen direkt, hittade inget fel men efter maskinen använts ett tag funkade mätningen. Gissar att det beror på dålig kontakt, fukt etc. Någon som har något knep för att undvika detta, det bästa vore ju att köra ofta med maskinen med det går ju inte alltid.



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1083 Tjena Krille,
Denna vill vi se, du har ingen bild? :wink:

CRC 2-26 brukar ju funka hjälpligt på fordons-el, men hoppas nån annan har mer tips!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1088 Har försökt ladda upp ett par bilder. Testa om det funkar.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1090 Jodå bilderna funkar!
Måste vara en väldigt smidig maskin men blir det inte vingligt i hytten med så lång kran på taket?
Kör du proffesionellt med den eller är det för "hemmabruk"?

Lägg gärna ut bilder på din Blondin också!

MVH Ferguson

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1092 Smidig är den allt, tycker jag iaf. Slirar inte utan klättrar upp och ner. Kräver mindre utrymme än blondinen och spårar bra. Går att peta i rätt stora träd om de inte är för grovkvistiga i början.

Vingligt kan det lätt bli, dubbla utskjut ute och trädet sitter lite fast så vill den lyfta. Välte traktorn en gång när jag backade, lite lurigt med boggin, märker inte att första hjulet är uppe, sen går det fort.... Tung liten klump, precis att H12:an fick upp den men som tur var räckte det att den fick stå ett tag så att olja och diesel fick rinna tillbaka dit det ska vara. Sen gick den bra igen.

Professionellt är det inte tal om. Alldeles för gammal och mätsystemet sätter krav på föraren, får längd och tjocklek sen får du avgöra kvaliten. Kanske bra ibland... Fast den är relativt driftsäker för tillfället, Har gått ett par dagari veckan i snitt senaste månaderna och och inte varit mer än att fylla på diesel. Konstigt nog.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1093 Den spårar väl exakt?
Hade en Bruunett 678 som var här och skotade ut i slutet av 90talet och den gjorde det.
Då har ni mycket skog om du kör flera gånger i veckan!
Men det är klart att den inte har en suck mot dagens maskiner, men många verkar ha problem med mätning mm så det kanske är lika bra att ha lite gamla saker.

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1095 Tyvärr hinner inte jag köra så ofta jobbet tar ju en hel del tid från fritiden.Tog ledigt förra våren efter stormen 1 par veckor och körde på heltid. Eller när maskinen var hel. Det är väl en del skog men att det är flera gånger i veckan nu beror på stormen. Ligger fortfarande träd lite varstans men det börja minska iaf....

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1096 Ser ut att vara en korsning mellan gripsågskördare för gallring och gamla "Botsmarkprocessorn".

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1098 Botsmarksprocessorn?

På kranen var det bara klo tidigare, sågen eftermonterad. Vad är det för processor du pratar om?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1102
Krille skrev:Botsmarksprocessorn?

På kranen var det bara klo tidigare, sågen eftermonterad. Vad är det för processor du pratar om?


Vad jag pratar om är det du har monterat bakom skotar´n.

"Botsmarkar´n", var i grunden en renodlad skotare med påbyggd processor som gick bakom skördarn och plockade upp klenvirke för kvistning/aptering.
Man lyfte helt enkelt upp virket och la det i "processordelen" bakom skotarn.
Den hade alltså varken gripsåg/fällaggregat eller längdmätningen på krandelen (ursprungligen alltså).

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1104 Ok, tror att jag förstår. Maskinen du pratade om, blev den inte väldigt lång och svår att nå med kranen till aggregatet?`

Jag gissar att de gjorde om en vanlig 578 skotare genom att sätta dit en processor på istället. Har skotarredet till den stående om man vill byta men har vad jag vet aldrig varit monterat på den här. Har instruktionsböcker osv på aggregatet så de borde väl ha tillverkat några stycken iaf.

Timberjack som har de delar som finns.

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1105 Jo har sett någon sådan 578:a tidigare. Skall gå snabbt som sjutton att lyfta av processorn och montera skotarredet på den.

Måste ju egentligen vara en perfekt maskin för hempulare.

Springa först och fälla med motorsågen, sedan åka med processorn och arbeta upp allt och sedan byta till skotarredet och skota ut till väg.

Hade planer att själv köpa en sådan, men har insett att jag har för lite tid och egentligen för lite skog för att det skall vara lönt att ha en sådan maskin hemma. Men men den slår ju niab och alla andra tänkbara traktorprocessorer med hästlängder. Antagligen blir det billigare med en sådan 578:a också, än om man skall köpa traktor, niab processor och så en griplastarvagn. Men man kan ju inte plöja, skotta snö osv. med en 578:a det kan man ju med en vanlig traktor.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1106 Ska förtydliga lite (hoppas jag?).

Botsmarkar´n (BM), som du har monterad bakom traktorn har inget med själva skotarfabrikatet att göra.
Det är en processor som säkert användes till både den ena och den andra skogstraktorn när det begav sig.

Hur funkade den då i sitt riktiga ursprung?, jo,,,,

Skördaren körde före efter bas/stickväg och fällde med rotändan spikrakt ut mot vägen,,, ingenting annat!.
Efter kom BM som hade en sk "linjär" teleskopbom monterad till det manövrerbara processorbordet.
Mao, rörde man processorbordet följde bommen med i motsvarande rörelse.
Med denna så "drog" man in stocken mot processorn-nöp fast med 2 klor på bordet samt matarvalsarn och skickade
det genom aggregatet för kvistning/längdmätning samt aptering,,,klart!
Efteråt kom skotaren och plockade ihop virket.

Följdaktligen så använde man varken gripsåg ej heller skotarens ordinarie kran till att börja med.
Det dröjde väl inte så många år efter den här "innovationen" såg dagens ljus innan rena skördaraggregat fanns ute på marknaden.
Alltså det konceptet vi har idag med skördare och skotare.

Nåja!,,, sk*t samma.

Har jag nu fatta rätt?, så använder du skotaren ordinarie kran med påmonterad gripsåg för fällning, samt processorn
bakom skotaren för kvistning/längdmätning och aptering?.

Eller har jag sett/fattat fel?.

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1108 Ola, kul att någon sett likadan maskin.

Lyfta av aggregatet är nog inga problem, lite jobbigt kanske med alla hydraulslangar, borde bli en del oljespill men som tur är har det inte varit aktuellt, har en blondin som skotar ut, går fram på nästan lika smala (eller breda) vägar.

Blir faktiskt en hel del huggt om det går bra att köra. Inte så att jag håller någon skotare igång men man får det i fina högar och slipper dra ihop.

Är nog inte så många maskiner kvar som inte är skrotade eller omgjorda till skotare. Var egentligen ute efter en snok men det blev det inget med.

   TS
Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1109 Skogshuggarn, tror att jag fattat vad du menar.

Den här har iaf samma underede bak som en 578 skotare. Skotargrinden osv kan jag inte ha monterad när processorn är på men jag använder den ordinarie kranen till att plocka i träden. Så du har nog koll på maskinen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).