Föryngring

Pris per skogsplanta?

30 inlägg 40765 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pris per skogsplanta?

Skogshuggarn  
#10942 Någon som vet vad "skolungdom", får i ersättning per planterad planta när de är ute på skogsplanteringsjobb under sommarlovet???.

(Tall + gran/"täckrot")



   TS
Arevo
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10943 Borde bli 1 kr till 1,20 som anställd då
Senast redigerad av valmet901 lör 22 aug 2009, 01:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10944 Så jag som brukar snitta 1500 plant/dag (inkl utbärning), skulle alltså kunna hålla mig med 1800:- i dagsförtjänst?.

Är de priserna före eller efter skatt?.

Varför jag frågar, är en debatt som blossat upp gällande sk "skogsvårdsföretag", som anlitar arbetskraft från öststaterna istället för att rekryterar arbetssugna skolungdommar lokalt.
Det verkar tydligen finnas pengar att hämta här för företagen, men baksidan av det hela blir ju att våra egna ungdommar tappar en massa arbetstillfällen.
Öststatarna går nämligen för "fast dagpenning" på omkr 1000:- (okänt antal arbetstimmar), om jag förstått det hela korrekt, och brukligt är ju att man får betalt per planta.
Orkar det bara snitta mina siffror som "gammal gubbe" så blir det ju en lönedumpning på 40 %.

Eller är jag ute och cyklar här???,,,,,,

   TS
Avatar Fallback
Boden  
#10946 Jag hade 80 öre +moms när jag planterade ett hygge i början av sommaren.

Det var några polacker som planterade ett annat hygge i närheten. Jag tror att de hade runt 50-60 öre per planta och gratis boende.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10955 Hur många plantor snittade ert gäng per dag, Boden?.

Grannflickan planterade skog ett flertal sommarlov under skolgången och jag tror hon låg på mellan 2500 - 3000 plant per dag.
Väldigt duktig tjej som fick mycket beröm för "väl utfört arbete".

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10956 Priserna är före skatt. Jag tror inte det är så ovanligt att en plantör sätter 3000 till 4000 plantot på en dag och en del ännu mer.

Avatar Fallback
Marc  
#10957
valmet901 skrev:Priserna är före skatt. Jag tror inte det är så ovanligt att en plantör sätter 3000 till 4000 plantot på en dag och en del ännu mer.


hmm... 4000 plant eller fler på hur många timmar?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10959 Viktigt att skilja på bar- och täckrot.
Täckrot på bra mark med framkörda plantupplag går väldigt fort att sätta.
4000/dag är alls ingen omöjlighet.Jag har sällan varit under 2000plant/dag när det satts täckrot.

På den tiden fick man 25-35öre/planta.Vill minnas att man kunde snitta runt 800-1000:-/dag på hyfsad mark.

/Nisse

Avatar Fallback
Marc  
#10963 Finns nog säkert någon terminator som kan sätta 5,5 plant i minuten på en 12 timmarsdag vecka ut och vecka in :lol: . Eller 8,3 st i minuten på en 8 timmars. Vet om några som har hivat plant i vattendrag och då kanske det går.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10965 Ta ett stoppur o besök en plantering.Klongen från plantröret är lätt att höra.Du kanske blir förvånad över tempot.

När jag satte plant gick det rykten om en "svartlista" som bolagen skulle ha. Fick inte reda på om det var sant,men jag har aldrig sett någon dumpa plant i större omfattning.

/Nisse

Avatar Fallback
Marc  
#10969 Kommer nog att få jaga stackars plantsättare över hygget med stoppuret hela livet hehe :)

Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10977 Satte plant för Stora Enso (i södra Norrland) på somrarna 2000-2004, och vi hade mellan 27 och drygt 30 öre per planta beroende på förhållande, men då hade de helikoptrat ut pallar med plant på hyggena, så vi behövde inte bära mycket. Sista åren snittade jag ungefär 4000 plant på en 8-timmarsdag, och satte drygt 5000 när det var fin sättning, så med lite vana behöver man inte många sekunder till varje planta.
Angående dumpning; visst var det inte ovanligt, men det var faktiskt mest de ovana som sysslade med sånt. Det tar ju tid att gömma skiten också, och det går i princip lika fort att sätta ut dem om man har bra tempo. Om man inte gömmer tusentals plant i stöten då, och det fanns ju de som gjorde det också... Men då bör man nog inte bli påkommen! :wink:

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10986 Jag satte plant 1988-1992,så det verkar varit rätt usel löneutveckling.

/Nisse

Avatar Fallback
Boden  
#10995
Skogshuggarn skrev:Hur många plantor snittade ert gäng per dag, Boden?.

Grannflickan planterade skog ett flertal sommarlov under skolgången och jag tror hon låg på mellan 2500 - 3000 plant per dag.
Väldigt duktig tjej som fick mycket beröm för "väl utfört arbete".



Det var bara jag själv i gänget :). Jag satte bara några lådor per kväll. Kommer inte i håg hur mycket jag satte per timme. 2500 -3000 per dag är bra.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11006 Tack till alla ni som svarat.

Tar man ett snittpris på 0.60:-/planta och orkar med att plantera 3000 täckrotsplantor/dag så blir det 1800:- brutto.
Då är det fin förtjänst att som sk "skogsvårdsföretag" betala "öststatsplanterare", 960:-/ dag + en 50-100:- lapp till lite vandrarhemsboende, och "rata" svenska ungdomar med bortförklaringar om att de är både "lata och värdelösa", fast motivet är något helt annat,,,

Uselt tycker jag!.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).