Efter pumpen sitter finfiltret. Det sitter också med en fipplig plastring och kan ramla av när som helst. Inte så kul om man plogar en skogsväg i beckmörker två mil hemifrån. Har man tur så lägger sig dieselfiltret ovanpå motoroljefiltret så att man kan hitta det, lufta och ta sig hem.
För att ytterligare jävlas med sina kunder så har Valtra försett traktorn med en effektiv batteridödare i form av en insugningluftförvärmare som går i flera minuter efter att traktorn startat. Den är säkrad med 250 A så man kan tänka sig vad den gör med batteriet. Särskilt när man håller på och luftar och provstartar. Bara att rycka bort sladdarna.
Tänkte mig att montera en sån här hållare för vanliga hederliga CAV filter.
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifier=2656811
Om det går att klämma in den nånstans. Den kostar ju knappt mer än ett orginalfilter. I värsta fall får det bli två separata filterhållare eller nöja sig med ett filter. Är det någon annan som har gjort om på liknande sätt och har nån erfarenhet? Problemen är ju inte ovanliga. Senast igår så stannade min Valtra ute på åkern under rundbalskörning och där lär den ju bli tills det tinar upp.
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH