Verkstan

Startmotor - laga eller byta

58 inlägg 55687 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Startmotor - laga eller byta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109092 Har tagit isär startmotorn. Den är väldigt blöt och smetig invändig, se bilderna (syns bäst om du klickar och zoomar in). Är det någon mening att försöka torka och rengöra eller är det bara att köpa nytt?

Antar att det är den här blöta smeten som gjort att den fungerat så dåligt.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

Skogshuggarninorr35  
#109095 Det funkar nog att göra rent, men vad törs man göra rent med.
Tar lindningarna skada av breaklean eller något liknande, annars skulle då ja prova med det. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

Skogshuggarninorr35  
#109098 Jag menar att eftersom du är öppen för att skaffa en ny så kan du ju lika gärna prova fixa den gamla själv först.
Om den ändåskulle vara utom all räddning har du ju i allafall provat. :wink:

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

axwell  
#109102 Har du någon idé om hur den kan vara så geggig? Är inte axeln kullagrad med dubbeltätning(2Z), förstår inte varför den är full av fett.
Inom industrin brukar man ha speciella smörjare, varav rätt många tror att deras uppgift är täppa till samtliga ventilationsöppningar för kylfläktar på större elmotorer( har "Nuffe" gått inom industrin på senare år).
Den går troligen att rengöra men var aktsam på vilka rengöringsmedel du använder.
Scantech (Umeå) har en allround rengöring som inte förstör plastdetaljer eller löser upp lacken i lindningarna samtidigt som den inte lämnar några feta rester efter sig själv.

Lysfotogen kan även fungera men lämnar en liten fet hinna, så det blir mer handarbete.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109103 Tvätta ur den med fotogen, mjuk diskborste, torka den med tryckluft.
Men blås den torr med försiktighet. Dvs inte 8 bars tryck

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

Skogshuggarninorr35  
#109110 Prova och så får vi höra hur det gick.
Det går att laga nästan allt istället för att byta, bara man törs prova.
Och om det sen fungerar eller ej så har man iallafall lärt sig något nytt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109119
axwell skrev:Har du någon idé om hur den kan vara så geggig? Är inte axeln kullagrad med dubbeltätning(2Z), förstår inte varför den är full av fett.


Nej men det känns inte riktigt som fett, utan mer som vatten-olje - grus blandning. Har rotat lite mer i den nu och jag börjar bli tveksam om det går att rädda. En av kol-fjädrarna hade rostat av och papperet bakom lindningarna är alldeles uppblött. Det ser ut som om det läckt in från kontakt-sidan, (alltså inte via drevet). Sitter en packning där som kanske inte fungerat. Hursomhelst så är det inte originalmotorn heller, stämmer inte med verkstadshandboken.
Ska kolla om det finns reservfjädrar före jag gör nåt mer, annars får det vara.
Fast precis som "skogshuggarninorr" säger, man lär sig en massa nytt på resan i varje fall, och man blir lite mer bunden till sin traktor när man får skruva på den. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

finskpinne  
#109129 Nog skall den väl gå att fixa, en startmotor brukar ju inte dirket bli slutkörd eftersom dom inte används så många minuter på ett år... Nya fjädrar och eventuellt nya kol och en rejäl rengörning så borde nog göra susen. Om det finns så kan du ju också sätta dit en ny tätning, om inte så går det väl att fixa en egen tätning på något sätt.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

Willy N  
#109172 Det är alltid värt ett försök att fixa den. Tvätta med lysfotogen eller något annat avfettningsmedel. Blås bort det mesta och torka sedan i ugn, 100°C skall en sådan motor klara utan problem, tills den är helt torr. Byta kolen, dessa löses nämligen upp av olja och blir mjuka. Byta alla fjädrarna så att det blir samma tryck på kolborstarna. Har man tillgång till en isolationsmätare så kan man kolla rotor och stator så att det inte är för stort överslag (en ny bra motor ligger på över 20Mohm). Sedan är det till att provköra och hoppas på det bästa

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

totte  
#109178 Risken är väl just att det finns en kortis nånstans, eftersom den bränner ur batterierna så hårt.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109191 Var den inte glapp så den själv skapade kortslutningen?
Glappa startmotorer på gamla dieselbilar kan ju t.ex dra enormt mycket ström, eller ja, två tömda batterier på tolv sekunder kanske är lite väl...
Blev startmotorn helt glödhet, eller vart tog all ström vägen?
När jag gjorde något liknande en gång så började ju kablarna nästan att brinna.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

Dexxaz  
#109202 Kolla lagerbussningarna,om dom glappar tillräckligt ligger ankaret och släpar i polskorna då startmotorn belastas.
Det drar nått inihelv##e med ström...
Lite färsk olja i bussningarna vid montering brukar vara bra...

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109203 Har du kollat va en ny startmotor kostar? är det ENS värt att hålla på me gamla grejjer? frågan är om hur länge håller reparationen? å hur länge ska du ha traktorn kvar?...
Ja bytte startmotor på farbrors ih i sommras, han har krånglat me den i 2-3 år tror ja, å fått grejja å donat var å varannan gång han skulle bruka traktorn... Åsså kostar en NY 2500- med moms till den traktorn, NYTT ÄR ALLTID NYTT, för hur det än är så äre nog roligare att köra traktorn än att mecka!

Å visst kan det kännas dyrt me 3000- nä det är gamla traktorer som inte är värd så mkt, men du kommer antagligen lägga mer pengar på den den dan nått annat viktigt går sönder, så då äre väl bara att påbörja smygrenoveringen redan nu;)

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

halvproffs  
#109204 Jag hade tidigare en Fergusson med en startmotor som var lika kletig som din är. Boven var att det kom diesel från handpumpen som rätt ner på startmotorn som blev dyngsur till slut. Rengjorde och torkade den sen gick den tio år till eller nåt sånt. Kostar inget att prova.

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109208
halvproffs skrev:Jag hade tidigare en Fergusson med en startmotor som var lika kletig som din är. Boven var att det kom diesel från handpumpen som rätt ner på startmotorn som blev dyngsur till slut. Rengjorde och torkade den sen gick den tio år till eller nåt sånt. Kostar inget att prova.


Hmm, dieselpumpen sitter rakt ovanför och smeten kan mycket väl vara diesel. Var inne på hydraulolja ett tag men du kan ha rätt, ska kollas noga.

Däremot vete tusan var jag ska få tag på kol/ kolfjädrar. :???: Ligger en poäng i vad "nutte" säger också, jag behöver verkligen få igång den snart. Kan ju bara greja med den på helgerna, när det är rimligt kallt, så tiden går.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).