Skogsvagn (Huggarvagnar)

Palms huggarvagnar?

38 inlägg 30211 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

valtra a 72  
#109057
zeetorg skrev:Hej, har själv enPalms 11 ton (dubbelram) med 675 kran efter en Fiat 680.

Efter att jag skaffat en pump till kraftuttaget så är jag kanonnöjd. Det enda som jag är en aning missnöjd med är att dom främre stöttorna sitter lite för nära grinden. Även ena hydraulkopplingen på lyftcylindern kan vara lite utsatt då den sitter ovanför grinden och är vänd snett framåt.
Annars verkar det vara en väldigt robust och bra vagn.

Hur många stöttor har du? Funderar själv på att köpa till ett extra par.Har du det så kallade lättviktspaketet med tvåspak och knappar för grip,utskjut och stödben?
Senast redigerad av valtra a 72 lör 04 dec 2010, 11:12, redigerad totalt 1 gång.

FTG
Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

valtra a 72  
#109067
Hamstr skrev:oj, du tycker int att det är lite i största laget för en a72?går nog bra så länge man inte lastar fullt i kuperad teräng :geek:

Jag tycker det är bättre med en större och stabilare vagn som håller än en mindre som man oftast överbelastar.Man behöver ju ej heller köra med fullt lass bara för att man har en större vagn.Motorstyrkan räcker oftast till i skogen, problemet är ju att få ned kraften på backen och då är det oftast tyngden på traktorn som är avgörande men med bra broddkedjor runt om går det oftast bra även med en lättare traktor.

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

zeetorg  
#109122
valtra a 72 skrev:
zeetorg skrev:Hej, har själv enPalms 11 ton (dubbelram) med 675 kran efter en Fiat 680.

Efter att jag skaffat en pump till kraftuttaget så är jag kanonnöjd. Det enda som jag är en aning missnöjd med är att dom främre stöttorna sitter lite för nära grinden. Även ena hydraulkopplingen på lyftcylindern kan vara lite utsatt då den sitter ovanför grinden och är vänd snett framåt.
Annars verkar det vara en väldigt robust och bra vagn.

Hur många stöttor har du? Funderar själv på att köpa till ett extra par.Har du det så kallade lättviktspaketet med tvåspak och knappar för grip,utskjut och stödben?


]
Jag har tre par stöttor.
Ja, jag har lättviktspaketet som du beskriver.

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Hamstr  
#110110
valtra a 72 skrev:
Hamstr skrev:oj, du tycker int att det är lite i största laget för en a72?går nog bra så länge man inte lastar fullt i kuperad teräng :geek:

Jag tycker det är bättre med en större och stabilare vagn som håller än en mindre som man oftast överbelastar.Man behöver ju ej heller köra med fullt lass bara för att man har en större vagn.Motorstyrkan räcker oftast till i skogen, problemet är ju att få ned kraften på backen och då är det oftast tyngden på traktorn som är avgörande men med bra broddkedjor runt om går det oftast bra även med en lättare traktor.


jo men jag tänkte på att den vagnen är 2,26m bred och en valtra a72 bara 2,17m så det kanske blir lite klumpigt, men 5cm på varje sida är väll kanske inte så farligt :roll:

Användarvisningsbild

Re: Palms huggarvagnar?

halvproffs  
#110115 Håller helt med dig Valtra a72. Har själv en Valmet 305 och en Vreten1000 vagn med 6,5m kran. Kedjor runt om och lasta med förnuft så går det bra.

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#110151 Grattis till vagnen.

Helt rätt resonemang, man behöver inte alltid lasta fullt även om man har en större vagn.

Jag tror att du får ett kanonekipage, min granne har en palms 11t, han har haft den ett par år och är nöjd.
Framför allt så verkar kranen stabil på Palms vagnar.

Jag slog till på en Farma istället och har samma funderingar på bredden på vagn kontra traktorn, Farman är 2,3 m så den är nästan 10 cm bredare än traktorn, tar nog ett tag att lära sig.
Med följsam ramstyrning så tror jag nog att det går bra och så man få ta till lite bredare vägar.

Kedjor är inte fel om det är snö och halt, men jag måste slå ett slag för turbinkoppling, det är sällan det slirar även om det är snö och man kör utan kedjor, det är mer att det känns tryggt i nedförsbackarna.

H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

valtra a 72  
#110157
Nicke Nyfiken skrev:Grattis till vagnen.

Helt rätt resonemang, man behöver inte alltid lasta fullt även om man har en större vagn.

Jag tror att du får ett kanonekipage, min granne har en palms 11t, han har haft den ett par år och är nöjd.
Framför allt så verkar kranen stabil på Palms vagnar.

Jag slog till på en Farma istället och har samma funderingar på bredden på vagn kontra traktorn, Farman är 2,3 m så den är nästan 10 cm bredare än traktorn, tar nog ett tag att lära sig.
Med följsam ramstyrning så tror jag nog att det går bra och så man få ta till lite bredare vägar.

Kedjor är inte fel om det är snö och halt, men jag måste slå ett slag för turbinkoppling, det är sällan det slirar även om det är snö och man kör utan kedjor, det är mer att det känns tryggt i nedförsbackarna.

H/Nicke

Tack. Jag har ej fått vagnen ännu men jag väntar med spänning.Jag håller med dig om turbinkopplingen, har en Valmet 755 med turbin och dubbelkommando som jag använder med en gallringsprocessor. :smile:

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#110161 Jag har inte fått min vagn heller, hoppas den kommer i veckan.
Jag fegade och tog bara 10 tonnaren(2,2 m2 lastyta)

Tyvärr har jag inte dubbelkommando, det vore fint.

Jag måste tillstå att min 655:a ändå är riktigt trevlig i skogen, har en släkting som kör 505 och han är nog uppe i 16000h med den nu utan några större reparationer.

Vad kör du med för processor?

H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#114403 Hej valtra a72 !

Har du fått din vagn ännu?



H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

valtra a 72  
#114467 [quote="Nicke Nyfiken"]Hej valtra a72 !

Har du fått din vagn ännu?

Tyvärr inte än,det hade blivit en felleverans av ventilpaketet så det blir ett med hydralservo :smile: i stället för ett sk. lättviktspaket.Men jag har blivit lovad leverans till veckan, hoppas att det stämmer, man börjar ju bli lite sugen att få testa den.

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#116605 Hur går det med leveransen?

Strular det fortfarande eller har du hunnit köra något ännu valtra a 72?

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

valtra a 72  
#116636 Jag fick vagnen förra fredan och har i alla fall hunnit koppla den till traktorn och testkört med hydralservon som känns väldigt smidigt.Har även provkört winschen med radiostyrningen, tyvärr har jag ej hunnit till skogs med vagnen ännu , måste få hugga lite till först.

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

valtra a 72  
#116843 Nu har jag kört fram första lassen med den nya vagnen :grin:
024.JPG
027.JPG

Avatar Fallback

Re: Palms huggarvagnar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116848 Har du köpt en Palms 11 tons vagn med 665 kran och radiostyrd vinsch, extra stöttor, 500 hjul och hydraulservo lättryck?

Användarvisningsbild

Re: Palms huggarvagnar?

Torparn79  
#116859
valtra a 72 skrev:Nu har jag kört fram första lassen med den nya vagnen :grin:
024.JPG
027.JPG

tur att du inte hade kranen i luften på bild 2 på samma vis som du hade på bild 1.. :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).