Uppvärmning

Se upp med värmepumparna

9 inlägg 4821 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Se upp med värmepumparna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Avatar Fallback

Re: Se upp med värmepumparna

axwell  
#108785 Typisk kvällspressrubrik, ungefär som att visa en skördare i bild och redovisa problem med batteridrivna häcksaxar.

Avatar Fallback

Re: Se upp med värmepumparna

zeetorg  
#108831 Min pump har också lagt av , men den var 20-25 år gammal :shock:

Avatar Fallback

Re: Se upp med värmepumparna

Scoutman  
#108834 Hmh kanske för att det säljs lavinartat många VP ofta dåliga/billiga "kina-pumpar" som ej är anpassad för skandinaviskt klimat, sen tror jag inte att vp tillverkarna redovisat antal sålda VP så om antalet ägare till VP borde det rimligtvis finnas fler försäkringsskador eller finns det nån som tror det finns felfria VP-märken.

Jag har haft jordvärme VP i 14 månader fått byta "utegivare" som installatören fixade på nolltid, kanongrej för mig som klarat sig helt utan tillsatsel (förutom vid sk legionellahöjning av varmvatten 1 ggr/mån.). Sparat nästan 9000kwh första året.

Man ska alltid ta sig en funderare hur resultat framställs.....

Avatar Fallback

Re: Se upp med värmepumparna

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111588 Har haft jordvärme i snart 3 år & de har funkat kanon. Grannens slinga är 20 år nu o han har fått byta ett relä under den tiden.

Avatar Fallback

Re: Se upp med värmepumparna

axwell  
#111605 Problem med värmepump: Självfix när reläspolen för växling golv/varmvattenbered felade pga kallödning, demonterat utegivare och därvid ersatt nervös originalreglering med hembygge, rengjort och luftat cirk.pump.

Bergvärmepumpen är drygt 20 år!

Användarvisningsbild

Re: Se upp med värmepumparna

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111627 Nåt som faktiskt är ett litet problem är att på åtminstone min IVT pump så larmar den inte mer än med en liten diod om motorskyddet till kompressorn löst ut. Det har hänt mig 2 gånger under de 7 år jag haft pumpen. Problemet blir att man inte märker det och man går på elpatron nån vecka innan man börjar undra om det inte slutat brumma inne i skrubben i källaren...

Användarvisningsbild

Re: Se upp med värmepumparna

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111638 Har nu kört en Nibe bergvärmepump i över 5år och strax är installationskostnaden intjänad.,
Det enda som krånglat är växelventilen som kärvade lite i höstas.
Har borrat 201m.
Har elförbrukning på 12500kwh inkl allt.
Jag har inte en timma elpatron den är inte inkopplad ännu...
Helnöjd så här långt, stöttar med några kubik ved som myseldas i keddy insats...vid svinkyla.

Avatar Fallback

Re: Se upp med värmepumparna

ulfgustav  
#111641 Eldar med fastbränsle och använder elpatron vid bortavaro, min totala elförbrukning ligger på under 5000 kwh, dessutom så blir det fin skogsvård

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).