Traktorer och processorer

Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

24 inlägg 62637 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

Lövnäsen  
#108124 Jag har fått erbjudande att köpa en Volvo Bm 2250-81 med trima lastare, gått ca 3 000h, är väldigt välhållen o i bra skick. Har gått på en liten hästgård i div. sysslor.

Är det nåt att satsa på, skulle få köpa den för 40.000 inkl moms, då ingår nya piggkedjor, grusskopa, snöskopa, pallgafflar, balspjut, ny hytt ventilator som aldrig varit monterad.

Det är väl samma traktor i stort sett som Bm 500, men är det samma struliga växelsystem o dåliga bromsar på dom, eller fungerar det bättre på 22-serien. :?:

Växelsystemet fungerar väl så länge det är rätt justerat o ej slitet, vad jag hört.

Bromsarna på 500;an var väl ett evigt luftande på, är det samma på 22-serien.

Vad har ni för erfarenheter o tips om dessa traktorer???

//Lövnäsen...



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108125 Stämmer skicket enligt din beskrivning (hur är däcken och hur stor är Trimalastaren då?) är det bara att handla!

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

ulfgustav  
#108130 Om det inte är några dolda fel så är priset i rätt nivå, men man skall ju ändock förhandla och inte ha alltför bråttom

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

Lövnäsen  
#108144 Lastaren är en Trima 1310P o däcken fram är bytta till 10 lagers ribbmönstrade med 90% kvar o bak är det 16.9-38 som är 70% kvar på.

Jag tror inte det går att förhandla så mycket på det priset, men man vet aldrig.

Problemet för mig är väl att den är lite motorklen för snöröjning med mitt 2.80 klaffblad men det går väl att byta bort mot ett 2.40 blad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

HÅkan N  
#108168 Samma bromsproblem om inte dom är ombyggda med en oljeburk i hytten.
Bättre framvagn,längre hjulbaas och längre hyd armar.
Bara att köpa med det priset..

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

zekis  
#108173 Till det priset handla. Men är inte2250 jämförbar med 650
500 är samma som 2200. Rätta mig om jag har fel!

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108177 Är inte bromsarna ihop med hydraulen på 22-serien?
Har jag för mig att jag har läst någonstans

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

Torbjörn Pettersson  
#108181 2250 är inte jämförbar med 650! 650 är ju en Volvo BM, vilket 2250 inte är. Det är en IH med Perkinsmotor och BMs hytt. Priset verkar helt ok! Växellådorna strular en del. Passa dej om den har snabbväxel.

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

Lövnäsen  
#108184 Okej, jag tänkte inte på om den hade oljeburk i hytten när jag var o kollade.
får kolla upp det, vad är det som behöver byggas om, om den inte har oljeburk i hytten??

Den hade snabbväxel, den var aldrig gjort nåt åt, men använd snällt sa ägaren tackvare att den mest gått i småsysslor med lastaren mest.

Bm 2250 är på 68 hk och Bm 650 är på 78 hk.

Ska dit imorgon o se om det blir någon affär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

HÅkan N  
#108224
Lövnäsen skrev:Okej, jag tänkte inte på om den hade oljeburk i hytten när jag var o kollade.
får kolla upp det, vad är det som behöver byggas om, om den inte har oljeburk i hytten??

Den hade snabbväxel, den var aldrig gjort nåt åt, men använd snällt sa ägaren tackvare att den mest gått i småsysslor med lastaren mest.

Bm 2250 är på 68 hk och Bm 650 är på 78 hk.

Ska dit imorgon o se om det blir någon affär.


Oljeburken bruka sitta i hålet vid handtaget framme vid rutan.

Det är vanliga luftningsnipplar på trumpetena bak,där var det oljerör som gick upp till olje burken .
Då blev bromsarna bra.

Vi hade en 2200 1980 som vi köpte ny och körde lite med. Och när vi inte körde på länge så försvann bromsen .

Bara att lufta och köra.vet ej att det var något mer än oljeburken, vi hade inte det på våran.

2200 och 2250 är båda uppdaterade BM 500 .

650 och 700 är syskon riktiga äkta volvo bm





Dom senare hade det från fabrik
:wink:

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

Lövnäsen  
#108336 Ja, 500 o 22-serien bygger på Ih 574 bakdel o Perkins 4.236 motor, men Bm hallsbergs hytt.
Så mycket vet jag, 2200 är typ en nerställd 500 o 2250 en uppställd 500, motormässigt.

Jag var igår o kollade på traktorn igen, den var inte ombyggd med oljeburk, snabbväxeln slirade till vid växling till högläget, bromsarna var nästan obefintliga, blev att pumpbromsa för att kunna stanna.

Det blev ingen affär iallafall, säljaren postod att han hade bud på 56.000 + moms, så gav jag 57.000 +moms skulle jag få köpa den. :???:

Jag avskyr sådana fulknep o säljtrick. 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108337 Trist säljare som inte talar om innan du kommer att han har ett bud dubbelt så högt som det pris han gett dig :shock:

Folk har fått för lite stryk för att lära sig hyfs!

Morgan

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

Lövnäsen  
#108526 Ja, det finns mycket dårar av olika slag.

Det var av en privatsäljare så ingen firma, men han hade mitt telefonnr så han kunde som sagt ringt, eller om han hade forskat i priset o tyckte det var lite för billigt.

Men men, jag lär inte köpa nåt som han säljer i framtiden. 😈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

Skogshuggarn  
#108572
Lövnäsen skrev:ny hytt ventilator som aldrig varit monterad.


Ajaj!.

Antar att vi snackar om samma hyttventilator som till 650/641/841, osv.
Är snart sagt omöjligt att plocka loss en hel/fin sådan beg, än mindre en ny!!!, och då blir ju priserna därefter.

Nåja,,,,traktorer finns det gott om iaf, så det kommer väl flera tillf.

Avatar Fallback

Re: Volvo Bm 2250 nåt att köpa??

HÅkan N  
#108651
Lövnäsen skrev:Ja, 500 o 22-serien bygger på Ih 574 bakdel o Perkins 4.236 motor, men Bm hallsbergs hytt.
Så mycket vet jag, 2200 är typ en nerställd 500 o 2250 en uppställd 500, motormässigt.

Jag var igår o kollade på traktorn igen, den var inte ombyggd med oljeburk, snabbväxeln slirade till vid växling till högläget, bromsarna var nästan obefintliga, blev att pumpbromsa för att kunna stanna.

Det blev ingen affär iallafall, säljaren postod att han hade bud på 56.000 + moms, så gav jag 57.000 +moms skulle jag få köpa den. :???:

Jag avskyr sådana fulknep o säljtrick. 😈


Det där var för bra för att vara sant med pris och skick. jag hade oxå avstått denna affär.

Var själv och titta på en hjullastare 846 i bra skick och allt funka till och med hyttvent.

Kom dit prov körde -igen broms höll på att gå åt hellllll- Säljarns kommentar var att kompressorn är ju bra för han håller trycket, sen att det pyser under golvet var ett litet fel . Åkte 15 mil enkel resa åt hellllll

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).