Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

27 inlägg 23789 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

slatte  
#74001 Tjena tänkte kolla om det är någon av er som har erfarenhet av denna metod, alltså montera keslas stegmatare på en skogsvagn som på bilden nedan:

Bild


Tycker detta borde vara ett ganska knepigt alternativ svårt att se bra, långt avstånd till maskinen mm.
Men det för ju också med sig många fördelar också dels blir viktfördelningen mycket bättre mm.

Anledningen att jag funderar på detta är att som det är nu lutar det emot att vi investerar i en kesla 10hd kärra med en 204T kran. Men det kan alltid vara kul att veta ifall man någon gång i framtiden funderar på att skaffa en stegmatare ? Vad har ni annars för åsikter om kesla kärror och kranar ?

Våran Broarydskärra med ilsbo kran har hängt med bra länge nu så vi tyckte att det var dags att byta upp sig lite:)



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

Naders  
#74003 Här är en tråd med en som köpt en dylik pryl.....

investera i processor ??

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

slatte  
#108287 Tjena!

Nu har vi varit på skogsdag och kollat på stegmatare och kärror (Kesla). Men nu till bekymmret är att traktorn som vi har nu skulle inte klara av en stegmatare pga dess bakvikt mm. Så därför är alternativet med stegmatare monterat på kärra ett betydligt billigare alternativ, dvs slippa byta traktor. Men vi skulle verkligen vilja kolla på någon som har en liknande anordning, och se hur smidigt det verkligen är. Det ser lite knivigt ut med grinden mitt i synfältet.

Men är det någon som vet någon som har ett sådant ekipage låt os säga en 15-20 mils omkrets från Jönköping ;)
Skulle vara väldigt intresserad av att få se den i bruk i så fall :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

stegmaster  
#108326 OFF TOPIC:
Om någon skulle undra varför kjöpa en stegmatare istället för rullmatad processor, så ser ni en av orsakerna här.
Finns forstås flere, som lägre pris, inga stora oljeflöden asv.......


Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

foton  
#108463 Jag håller med dej Stegmaster dessa tunga klumpiga apparater där man måste fälla med motorsåg vincha och få riset över hela maskinen när det finns Naarva stegmaster.

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

skogsnils  
#108527 Hei

Jeg har nettopp montert en patruuna stegmatare på en 9t farma vogn, patrunna`n er så og si helt identisk med patu/kesla stegmatare.
Jeg tok bort frontgrinden og alle stakene på vogna. Sveiset på 2 ører på kranen, som stegmateren er festet i, sveiset også på en støttefot som står på senterrøret på vogna.
Problemet mitt ble at noen av slangene ble for kort.
Jeg har forøvrig ikke prøvekjørt noe meget ennå, så kan ikke si noe om det fungerer bra.
Jeg har hurtigkopplinger på alle slangene mellom sentralen og stegmateren, så ved bytte mellom stegmater og vogn så blir sentralen hengende på trepunkten på traktoren hele tiden.
Kan ta noen bilder på onsdagen hvis det er av interesse?

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

slatte  
#108560 Ja det hade verkligen varit av intresse att få se lite bilder på ekipaget :)

Så du har inte hunnit provköra något ännu?

men alltid bra att få se lite fler bilder på liknande ekipage.

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

skogsnils  
#108584 Skal få fikset noen bilder etterhvert.

Nei, har ikke fått kjørt noe ennå, mye på grunn av spreng kulde i en lengre periode.

Har kun testet såpass at jeg vet det virker.

Blir litt klunder de gangene det skal byttes mellon stegmater og vogn, men skal klare det på en halvtime.

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

skogsnils  
#109841 Her kommer noen bilder på min løsning. Kan virke noe uoversiktelig, men test kjørte noen trær og det syntes jeg funket bra.

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

erik__j  
#111534 Är det vändbar förarstol på Jd:n?
Kostnad på stegmataren?

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

skogsnils  
#111599 Ja har vendbar førerstol på begge jd`n. funker helt greit.
Jeg måtte betale 60 000nok for den. Det er en 2001 mod

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

erik__j  
#111730 Kan du inte filma lite när du kör i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

Skogstomte  
#111732
stegmaster skrev:OFF TOPIC:
Om någon skulle undra varför kjöpa en stegmatare istället för rullmatad processor, så ser ni en av orsakerna här.
Finns forstås flere, som lägre pris, inga stora oljeflöden asv.......
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2VEo1xnJ4og[/youtube]



Det är något fel på den processorn. Har en likadan själv och sådana träd är normalt inga som helst problem. Den verkar väldigt svag.

Avatar Fallback

Re: Montera kesla stegmatare på kesla vagn?

slatte  
#111736 yupp hade varit jätte intressant att få se en filmsnutt :)

Men tack för bilderna!

   TS
Avatar Fallback

Kesla stegmatare

kovrabo  
#116346 Hallå

Har en kesla stegmatare monterad på vagnen, undrar bara om det är nogon mer som har problem att pumpen skakarmycket när man inte andvänder stegmataren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).