Gallring

Vad kostar det att gallra 5 ha skog?

15 inlägg 27227 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad kostar det att gallra 5 ha skog?

erikandersson  
#107261 Funderar på att gallra min skog lite och tänkte att 5 ha bör räcka. Är det någon som vet vad det kan landa på prismässigt? Och vilken gallringstyp och metod är lämpligast?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107272 Menar du gallra eller menar du röja?
Ska du gallra så kan du förhoppningsvis få en liten peng.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

Contorta  
#107274 Kostnaden för att gallra beror på hur klena stammarna är, för varje stam tar (nästan) lika lång tid för maskinerna att hantera oavsett stort eller litet träd. Skulle tro du betalar 300 kr/m3fub i kostnad på de klenaste och 100-150 kr/m3fub för grova träd.

Sedan får du ju en intäkt också.

Det man skall se upp med, är VAD man gallrar. Virkesköparens trick i att bjuda över varandra är att ta ut värdefulla träd ur din skog. Då ser det ut som om du får ett bättre gallringsnetto. Men en gallring är ju främst avsedd att kvalitetsdana din skog, så att du skapar ett värdefullt bestånd för en framtida slutavverkning. Du vill ha ut undertryckta träd, krokiga stammar, träd med sprötkvist, grova kvistar långt ner på stammarna osv. Kanske är björken avverkningsklar men du vill få upp diametrarna på tallbestånd osv osv.

Ställ därför krav på din gallring baserat på vad du vill ha kvar, inte på viklket netto de kan erbjuda just nu.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107280 Jag har inte hittat ngn bra offertmodell för gallring. Stafflade priser för olika diameterklass låter intressant. Någon som provat?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

Contorta  
#107291 En personlig åsikt, är att stämpling av de träd som skall gallras ut är enda sättet att
1) säkerställa den kvalitetsdaning man vill ha
2) kunna jämföra två offerter med varandra

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

Camwood  
#108105
Contorta skrev:En personlig åsikt, är att stämpling av de träd som skall gallras ut är enda sättet att
1) säkerställa den kvalitetsdaning man vill ha
2) kunna jämföra två offerter med varandra

Svar till contorta ! 1) = Kan fixas med entrepenörer som man har ett långt sammarbete och förtroende med: utan stämpling!!!
För att man vet pga. av erfararenhet hur entreprenören arbetar i fält:

Avatar Fallback

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108127 Camwood, man vet hur han gjort innan i alla fall. Kanske det blir den nye killen som kör just ditt skifte?

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108171
erikandersson skrev:Funderar på att gallra min skog lite och tänkte att 5 ha bör räcka. Är det någon som vet vad det kan landa på prismässigt?

Om vi antar att det står 150 m3sk/ha och du gör en traditionell gallring -> tar ut 35% av volymen
Detta medför då att total volym blir 50 x 5 = 250 m3sk

Det torde vara ganska klena träd som avverkas vilket medför 0,75 x 250 = 187 m3fub

Om vi antar att det kostar 150 kr/m3fub att gallra och köra fram virket till väg och att allt gagnvirke blir massaved så kommer det att resultera i följande netto;

350 kr (för massaveden) x 187 = 65 450 kr i intäkt
150 kr (kostnad avverk) x 187 = 28 050 kr i kostnad
Totalt netto hela gallringen blir 37 400 kr + moms

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108203
trislc skrev:Tar bort citeringen. Kul siffror, men värdelösa

Nej, detta stämmer om han nu gallrar ett bestånd som stämmer in på gjorda antaganden.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

haggloader  
#108204 OAS-forests skrev::

Intressant, men kan du förklara teorierna kring koefficienten 0,75 ?

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108256 Läs grunderna om skogstaxering och virkesmätning i Praktisk Skogshandbok.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110820
haggloader skrev:OAS-forests skrev::

Intressant, men kan du förklara teorierna kring koefficienten 0,75 ?


I planerna anges oftast volymen i skogskubik vilket är hela trädets volym ovanför stubbskäret. Om man säljer massaved får man ju bara betalt för massan under bark och exklusive grenar och barr. Volymen under bark brukar ligga runt 0,8 av skogskubiken.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

haggloader  
#110865 Tack Emil N, det är på såna som dig forumet drivs framåt!

Blir dock bekymrad då jag läser OAS-forests "hjälpsamhet"...
Bara sådana och forumet kommer att dö sotdöden.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110867 Förlåt då om ni tog illa upp! Menade inget illa men uppmanar alla att läsa på grunderna i teorierna för skogsvetenskap.

Jag trodde alla hade PS liggande på nattduksbordet. Om ni inte har den så rekommenderar jag er att köpa den. Den senaste versionen köpte jag under senaste Elmia-mässan. Tycker dock att den tidigare versionen förklarade de grundläggande begreppen bättre. Man kan väl säga att de kompletterar varandra.

Angående siffran 0,75. Jag kan ju försöka förklare detta med några meningar men riktigt så enkelt är det inte.

För att räkna om skogskubikmeter till fasta kubikmeter under bark används omräkningstal framtagna empiriskt.
Ex. grov skog har omräkningstalet 0,85 medan medelgrov skog har 0,81.
Klen skog kan ha 0,75.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar det att gallra 5 ha?

haggloader  
#110874
OAS-forests skrev:Angående siffran 0,75. Jag kan ju försöka förklare detta med några meningar men riktigt så enkelt är det inte.

För att räkna om skogskubikmeter till fasta kubikmeter under bark används omräkningstal framtagna empiriskt.
Ex. grov skog har omräkningstalet 0,85 medan medelgrov skog har 0,81.
Klen skog kan ha 0,75.
Förklaringen kändes väldigt bra och enkel!
Hade du direkt använt koefficienten ca 0,83 hade jag direkt förstått att det var en sortomvandling, men blev bara så konfunderad då jag såg siffran 0,75.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).