lör 27 nov 2010, 19:49#108299
Ledx lampan är jag hittills
mycket nöjd med. Den lyser bra och länge, samt är ett otroligt lyft från mina gamla Mila och Silva halogengrunkor. I vissa lägen skulle jag vilja ha en dimmerfunktion (t.ex.när jag möter folk i mörkret). Nu har jag dock inte kollat om dessa dioder över huvud taget kan dimmas, men går det så kommer jag kanske att eftermontera någon dimmer.
De stora Ledx-batterierna (4,8 Ah) är ju förvisso lite otympliga. Till mina cyklar har jag sytt en batteriväska, som med kardborre sätts fast på befintlig verktygsväska. Dock fick jag lämna in själva verktygsväskan till skomakaren för att sy fast själva kardborredelen (50 kr/väska). Tillsvidare kör jag med batteriet i ett midjebälte, men funderar på att sy en egen väska där kontakten pekar uppåt istället för åt sidan. Dock har jag ännu inte kommit till skott med denna detalj.
Angående batterierna, så har jag en idé ursprungligen från Billinge Idé-konsult. Då du redan tycks ha en uppsättning Lupine-batterier, så kan ju kanske löda ihop en specialkabel, som
serie-kopplar två Lupine-batterier. Då får du ju erforderliga 14,4 V. Ledx-lampan ansluts då till en Binder 680-0905720008 (8-polig hona) som finns på ELFA för 88,10 kr + moms
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... _680,_8pol (Alternativer är ju förståss att byta till en annan kontakt på Ledx-lampan.)
En annan variant är ju förstås att ta ett 14,4V batterie från t.ex. en batteridriven borrmaskin och fixa till en lämplig kabel.
/Niklas
/Niklas