tor 25 nov 2010, 21:10#108095
Av det som var kvar av kilen kunde man se att den inte var av bästa skick från början. Kilspåren klarade sig helt, både i axeln och i kedjedrevet.
Tyvärr är brytsäkerheten lite si och så. Det sitter enligt en sprängskiss, som jag hittade på nätet, en brytpinne för varje drev i vinkelväxeln.
Någon tidigare ägare hade även lagat ny gänga i kugghjulet för fixeringsskruven, mitt emot kilspåret.
Det är fel. Den ska sitta från sidan av kilen i (originalhålet ) för att minimera spelet av skjuvkrafterna.
Det är en enstegs slunga. Jag har för mig att de roterar en aning snabbare än 2 stegs slungorna, som ju har hjälp av en fläkt för att blåsa snön ut. Det gör ju krafterna så mycket större när det kilar fast.
Den verkar inte vara mycket påskruvad, så det har nog inte varit så stora problem med den tidigare skulle jag gissa.
Förra ägaren hade satt dit lite extra stag för lyftning och stöd för reglaget av utkastarriktningen, men det ska byggas om efter denna säsong. De fungerar nog men jag vill ha det lite annorlunda.
Bilder måste jag lägga upp vid ett senare tillfälle då jag är på jobb nu. Här blir jag en vecka för jag jobbar på sjön.
Iseki TE 4270, Country T30 + 470, Stihl MS 260, Stihl FS 450 K,