Vedmaskiner, flishuggar

Revolutionerande vedmaskin??

57 inlägg 33840 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Revolutionerande vedmaskin??

finskpinne  
#107298 Bröderna Hassinen i Finland har kommit ut på marknaden med en ny sorts vedmaskin. Här är en länk till en video på den:



Vad tror ni om detta koncept??



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

tjoolahopp  
#107308 Okej, kanske för åkerkantsröjning och vägar. Eller konflikt bestånd.
Är det flera så kan man ju dela på kostnaden på ekipaget.

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

tjoolahopp  
#107309 Jag är mer för hur tvillingarna Eriksson i Hyssna jobbar.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Torparn79  
#107337 men va fan, en sån vill jag ha..
det borde gå att få den lönsam..

skulle vara intressant att få reda på vad den kostar, men jag skulle nog hellre montera den på en gallringsskotare..

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107340 Säkert löjligt dyr i förhållande till kapaciteten som verkar rätt så ynklig. Det fanns en svensk "vedprocessor" ett tag där man handmatade okvistade stammar i agggregatet som satt i trepunkten och hade en tippbar korg. Dom slutade att bygga den men nu skulle den ligga i tiden.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#107366 Jovisst,et roligt koncept, men det måste vel bli den dyraste manicken som finns att göra ved upp til max20cm med. Ved som kappas/klyvs på det där settet passer best i egen spis, inte för forsäljning, och då gissar jag att den här blir alldeles för dyr. Stocken roterar ju inte heller(som man kan göra på denna typ maskin med manuell innmating), så vid 20cm stockar blir veden rätt grov.
Aggregatet såg ju ut att klara kvista ca 35-40 cm stockar, så det bordet varit nån form av vanlig klyv, för att uttnytta kvistaggregatet storlek.
Men på andra sidan skjuter ju alt iväg då. Man måste ju ha et större fellhuvud ochså.
Men en pris på det hela skulle dog vore interssant.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#107368 Forsöker mig på gissning på pris. :???:
Vagn ca kr 60.000,-
trumma ca kr 60.000,-
Två elevatorer ca 30000,-
kvist/kap aggregat inkl, eget hydraulikkaggregat kr 250,000,-
totalsumma ca kr 400.000,- (utan vagn ca kr 340,000,-) :shock:

Va tror ni, er jag helt ute och cyklar nu?

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

finskpinne  
#107429 Den ska kosta från 43 000 €(inklusive 23 € moms). Men jag vet inte vad det priset innehåller... Så billig är den ju inte! Max diametern är 25 cm(ej 20cm som någon skrev).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Torparn79  
#107433 ingen mer än mig som får idéer om att sätta matarvalsar och kvistknivar på en Hakki-Pilke 2X eller liknande, dels så ökar man ju diametern och sen får man ju hydraulklyv istället..

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107451
Torparn79 skrev:ingen mer än mig som får idéer om att sätta matarvalsar och kvistknivar på en Hakki-Pilke 2X eller liknande, dels så ökar man ju diametern och sen får man ju hydraulklyv istället..

Intressant tanke, kran på taket och ut och fylla säckar med ved direkt ute i skogen, sittandes i hytten där man lyssnar på Fatboy och myser. Sedan hem och haka på leveransvagnen och föra säckarna från skogen direkt till kundens port.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

finskpinne  
#107453 Den här killen har nog någon idé också... Lägger han till klyvfunktion så är den väl inte så dum!!


   TS
Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#107464
finskpinne skrev:Den ska kosta från 43 000 €(inklusive 23 € moms). Men jag vet inte vad det priset innehåller... Så billig är den ju inte! Max diametern är 25 cm(ej 20cm som någon skrev).

Nå då gissade man ju rett bra på priset.
Gissade at diameter var 21cm (sedan den heter 210), men Ok.
Men oavsett så gir 20/25 cm för stora bitar om man bara klyvar i 2 bitar, om man då inte gör ved endast til sig själv.
Om man använt vanlig kappsåg, så borde man ju kunna haft nån typ snabbkopling, så det gikk at använda den som endast med aggregtet som en vanlig traktorprocessor. Då kanskje det skulle vore enklare att kunna räkna hem den? :???:

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

finskpinne  
#107466 Kanske något i den här stilen då:



Fast en vanlig traktorprocessor istället för ett skördaraggregat då... Sedan monterar man ju bara bort "yxan" så har man en vanlig processor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#107479 Jo den där er ju bra.
Problemet er ju bara att man behöver en skördare. :wink:
Hur blev det med den har Finska Nokka stegklyven, har det startas produksjon av den??
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lz5vEE6o6gk[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

finskpinne  
#107550 Jo Nokka säljer nog den där stegklyven ännu...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).