Verkstan

Tips till vimek minimaster ägare

71 inlägg 40409 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107077 Hade lite bekymmer med mina snökedjor fram på Vimek 101.
Dom tog i övre bärarmen det blev nästan så att slog sönder plåten där.
Har dock snokat runt lite i och med detta så fann jag att volvo 240 fälgar i plåt så klart breddar cirka 10mm utåt.
Så jag tog sonika och gjorde om dessa med att svarva upp centrum hålet till rätt dia och sedan slipade jag ut hålen för bultarna så det passar.
Och vips så blev det mycket bättre.
Bara ett tips.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107083 Jag har de lite större däcken på och då går det inte att ha snökedjor. Tycker att de ger mycket bra fäste om det inte är is men lite nyfiken blir man ju ändå på hur det är med snökedjor.

När använder du kedjorna? är det åretrunt eller bara på vintern?

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107131 Helst bara på vintern använder jag kedjor. Då i och med att jag använder den till snöplogning för att hjälpa en av systrarna.
Dom håller i djäkligt bra på is gör dom.
Nu blev jag nyfiken på dit ekipage. Har du dom så kallade "ballongdäcken på" eller. För jag har sneglat en hel del på dom.
Har kört med kedjor i 3dm snö det funkar skapligt kan jag väl säga.
Men snö är ju snö så det tuggar och far lite hit och dit.
Är det en 101 du har?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

ulfgustav  
#107133 Hej
Någon som monterat de bredare (620) hjulen på 101án?
Erfarenhet? Kan man montera de däcken på samma fälg?

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107138 Funderade på detta, men lade ned saken då jag hörde priset på dessa däck!

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107148 Ja jag vet Nisse att det kan vara så, men frågan hänger kvar.
Är det någon som har monterat dessa däck på en 101.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107218 Jag har en 620, men tror inte det skiljer så mycket i hjulhusen jämfört med 101. 101:an har väl däckdimensionen 25 x 8,50 x 14 i original och då ryms också kedjor i hjulhusen. De större hjulen har dimensionen 27 x 11 x 14. Däcken verkar vara 2,5 tum bredare och två tum större diameter. Det kan vara så att fälgarna är bredare på de större hjulen, den större diametern medför ju också att markfrigången ökar 25 mm. Jag tor att den är angiven till 40 cm.

Provade att köra i snö i våras, det fanns väl ca 30-40 cm. Det medförde då inga problem, dock fanns ingen is under den strösockerliknande snön.

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107322 Har kollat med Vimek själva och dom ansåg att det är inga bekymmer med att sätta dom kraftiga hjulen på denna .
Skulle vara att den blev tungstyrd. Inga utväxlingar som heller inte behövde ändras på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107323 Jag menar då 101 om inte alla förstod detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107324 Det kan förståss skilja lite eftersom 620:n har ratt med styrservo medan 101:an är utan servostyrning.

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107326 Inte för att vara elak mot 620 ägare så kan jag väl inte på stå att servon var väl inte så överdrivet bra.
Men det är en massa andra fördelar på den, då tänker jag rent ergonomiskt.
Skyddsbågen runt ratten är ju kanon när du kliver av och på. Samt gas ringen runt ratten du har alltid nästan två händer på gasen.
Blir inte så jobbigt vid längre transporter för det kan det bli med gashandtag eller tumgas.
Men då har vi ju "cruis controllen" på dessa bägge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107327 Det jag menar kring dessa däcks tankar är att det blir inga oklarheter kring vad som går och inte går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107447 Vad tänker du på beträffande styrservon? min fungerar då utmärkt och jag skulle inte vilja vara utan.

Avatar Fallback

Re: Tips till vimek minimaster ägare

tjoolahopp  
#107455 Ja jag tyckte den kändes lite svag i vissa lägen. Jag hade nog förväntat mej mer styrka servon.
Annars trides jag bra med maskinen rent ergonomiskt så överträffar den det mesta i sin storlek.
Mycket smarta små lösningar. Men ibland hade jag nog önskat en lägre växel likaså på min 101.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips till vimek minimaster ägare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107493 Styrkan i sevopumpen är ju beroende av varvtalet på motorn på samma vis som hydraulpumpen till kran, du kanske inte hade varvat upp motorn tillräckligt. Jag tycker den är bra. Sedan krävs det övning för att nyttja maskinen fullt ut, jag har bara kört 40 timmar än och jag lär mig saker för varje gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).