Skogsmiljö och Trädlära

Sprickor

13 inlägg 6923 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sprickor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5774 Vet inte om det är rätt avdelning för det här men jag hittade ingen som passade.
Tar reda på vindfällen nu i ett bestånd som planterats -56 med tyska granar. Även fröet var tyskt. Beståndet är gallrat 2 ggr senast -99 med maskin. Skadorna på bilderna började dyka upp på 70-talet o både farsan o jag har hela tiden trott att dom orsakat röta då det var en hel del sånt vid sista gallringen. Ingen av oss hade dock möjlighet att verifiera det då virket hämtades innan vi hunnit kolla. Nu har som sagt lite blåst ner o idag när jag tog reda på några såna träd så visade det sig att dom inte var rötskadade alls. På sista bilden har jag skavt lite o under barken syns ingenting!!

Undrar om det är någon som avverkat liknande träd o hur såg dom ut ?

Bild


Bild


Bild



Magnus M



   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5775 Har inga bilder men har averkat liknande och trodde som du att det var rötskadat, men jag gjorde som du och skavde av lite bark och det var friskt under, vet inte varför det blir så dock ,,,,,,,,,

Avatar Fallback

Sprickor

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5777 Min far påstår att man inte får gallra gran för hårt på för bördig mark tex åker då blir det sprickor i barken.
Har gjort samma upptäckt som du och det var på planterad åker efter gallrin där, men om han har rätt vet jag inte bara för han fick rätt den gången.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5782 Det jag högg var planterat på åkermark, men det var ogallrat innan jag högg ,,

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5785 Området intill är planterat 2 år senare med svenska plantor o där finns inga såna här skador. Båda skiftena har gallrats vid samma tidpunkt o första gången gjorde vi det manuellt själva just med tanke på att det är gammal åker. Man kan dock se en markant skillnad i grovlek. Det "tyska" beståndet är nog 10cm grövre i snitt men betydligt mer grov kvist nedtill.
Har fått 40 stock på 15 träd nu o då tar jag ändå bara timmer av 18cm o grövre o ej under 4,90m längd.
Har sett detta bestånd som ett misslyckande men förhoppningsvis har jag fel.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5790 För att vara misslyckat låter det som ett trevligt utfall.
Berömvärt att ni hållit reda på planteringarna. Låter ju självklart, men min erfarenhet är att många skogsägare inte har en aning om proveniens, plantår et c i sina bestånd.
Har ni funderat på ngn form av rötskydd? Låter som en lämplig fråga för skogforsk-panelen.
http://www.skogssverige.se/fragaom/fraga.cfm
Har också hört om stamsprickor när gran växer för fort, men här i norr är hög tillväxttakt sällan ett problem...
Förutom planterad tall på bra granmark.Den blir riktigt tråkig.

/Nisse

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5791 Saxar lite:

Så till frågan om stamsprickor. I början på 1980-talet hade vi mycket stamsprickor i granplanteringar i södra Sverige. Det var främst åkermarksplanteringar, anlagda i glesa förband på 1960-talet, som drabbades. Professor Anders Persson vid SLU fann i en bred studie att stamsprickorna oftast inträffade under år med sensommartorka, och att de oftast uppstod i sensommarveden. Träd med större diameter hade mer skador, men man fann också att vissa provenienser tenderade att ha mer skador vid samma diameter, nämligen Slovakien och Rumänien. Åter andra hade lägre andel sprickor vid samma diameter, bl.a. Vitryssland. Man såg också att förbandet hade stor betydelse, vid förband under 1,75 m uppstod inga sprickor alls. Det fanns också tendenser att sent invintrande provenienser fick mer stamsprickor, vilket är ett skäl till att en del avråder från att använda slovakiska och rumänska provenienser i Sverige.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5795 Har avverkat enstaka inhemsk gran med just stamsprickor, men det har aldrig varit rötskadade.
Däremot har jag aldrig sett träd med spiralformade stamsprickor, så det var något nytt.
Häruppe går sprickorna mera "vertikalt" efter stammen.

Orsaken tror även jag beror på att den är planterad på felaktig marktyp.

Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10662 Har ni hört talas om väderfenomenet åska? strömmen i blixten går bara utanpå trädet och endast i vissa fall så slår åskan sönder trädet.
(spiralformen på stammen tyder på åska.)

Per

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10673
Per Gustavsson skrev:Har ni hört talas om väderfenomenet åska? strömmen i blixten går bara utanpå trädet och endast i vissa fall så slår åskan sönder trädet.
(spiralformen på stammen tyder på åska.)

Per


Absolut!, men då brukar det oftast röra sig om ytterst få träd på väldigt utsatta platser, men jag kan hålla med om att det ser lite suspekt ut när barken verkar svart och "svedd" runt stamsprickorna.
Anmärkningsvärt är även att bara det tyska granbeståndet drabbats av detta, medan det inhemska i direkt anslutning har klarat sig bättre.
Kan möjligtvis det tyska beståndet vara mera högskiktat än det inhemska???.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10674 Jo åsksprickor har jag oxå tänkt på men det är lite för mycket på en begränsad yta för att vara det. Jag tror det helt enkelt är den tyska granen som växt "för bra" så barken spruckit. Det svenska beståndet intill är ju 5-10cm klenare i snitt.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10739
Per Gustavsson skrev:Har ni hört talas om väderfenomenet åska? strömmen i blixten går bara utanpå trädet och endast i vissa fall så slår åskan sönder trädet.
(spiralformen på stammen tyder på åska.)

Per


spiralformen på stammen tyder inte på åska.. det är helt vanliga växtsprickor, för att trädet har vuxit för fort.. spiralformen är inget annat än den naturliga växtvridning som är helt normalt.. syns bara mer när barken har spruckit..
angående röta så är träden mer känsliga när barken har spruckit på detta vis. så var glada för att ni inte har röta.. när jag gjick på skogsskolan så hade vi ett bestånd med åker gran som stog för glest alltså växte för fort.. det var mycket röta så något timmer blev det aldrig frågan om i det beståndet pga av växtsprickor och röta utan det odlades bara upp för att ta ut biomassa.. och nästa gång det ska planteras blir det gran igen för tillväxten var så hög att den blev avverknigsbar efter ca 35år och hade en rotdiameter runt 55cm det blir mycket massa

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10744 det är stamsprickor pga av för snabbt växande med sensommartroka. Kollade upp detta i en bok jag fick det omnämns som "åsk-sommar-sprickor" skall tiläggas att boken är tryckt 1950.

Tidgare så trodde man att det var djävulen som rivit i träden pågrund av att ens järsgård inte vara byggd enligt "orma tät & djävlahög"

Jag skulle vid första anblicken sagt att det var åskan om jag inte läst bättre.

Om vi tittar på oss mäniskor som har tränat snabbt så (fuskat eller så..) så får man ju musklesprickor skinn sprickor samma fenomen som graviditssprickor på kvinnor. bristningar eller vad det kallas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).