Inomgårdsmaskiner

Köp av begagnad snöslunga

125 inlägg 88161 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#106457
trilla skrev:Men du totte... Du skriver att slungor med riktig drift är att föredra, vilka har det?


Vet inte riktigt för de nyare, tror att Honda har nån form av växellåda, axwell kanske vet. Annars är det min gamla Gilson, men den lilla Gilson har friktionshjul. Friktionshjulsdriften funkar nog oftast men när den börjar bli lite sliten så vill den gärna börja slira om det går tungt. Och i blötsnö riskerar man att få in fukt och då blir det än värre. Vad jag vet så är det sån drift på alla "svenska" slungor, och även Ariens, MID med flera.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106477 Okej... För att fortsätta fråga.. I min värld har Ariens tidigare varit super grejer i samma klass som Honda ungefär. Nu ser jag på blocket att det finns billiga nya Ariens. Har de också gått i Kina fällan?

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

axwell  
#106490 Ja, det är kinamaskiner till ett orimligt pris, kanske för att kunden trots färgen skall tro att det är en Arien.

Min gamla Honda 522 med 5,5 hp och banddrift från slutet av 1980-talet har växellåda.
Den heter nu 622 med 6 hp har i traditionell honda-stil inget trams med remmar eller friktionshjul, även aggregatet har ett säkert drivsystem med torrlamellkoppling.

Större Hondor har steglös hydrostatdrift som likt Power Shift får skiftas mellan fram/back även vid full fart.

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#106495 Som jag trodde då, och det är ett starkt argument för Honda, vet inte hur det är med Yamaha. Men nästan alla andra märken är i stort sett samma, det fungerar hyfsat under normala förhållanden i lätt snö. Men under svåra förhållanden så vill det gärna slira på drivningen och framför allt så håller det inte i längden om man har mycket och tung körning.

Så jag är på axwells linje här, Honda är klart överlägsna av de moderna slungorna. Gilson med växellåda slutade göras på 80-talet tror jag, den är ett outslitligt gammalt järnmonster, inget att rekommendera annat än för oss maskinnostalgiker.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#106522 Jag har försökt få tag i en instruktionsbok till den Toro 826(en äldre modell) som jag har köpt, men dert verkar vara svårt att få tag på. Är det någon som vet var man kan få tag i en instruktionsbok, IPL och servicemanual?
Jag har hittat till flera andra men inte till just denna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#106551 Och du har kollat på Toros hemsida? https://lookup3.toro.com/request/request.cfm?lang=sv_se

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#106556 Så såg inte den sida ut som jag varit inne på...den blir säkert klockren så snart jag fått hem slungan och har modell- och serienummer som krävs.
Tack så mycket totte!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#106564 Hoppas det att dom är lika frikostiga som t ex Briggs och Stratton och har sina manualer och ipl:er upplagda även för forntida modeller.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#106899 Jag har nu hämtat hem slungan och den var väldigt lättstartad, men tyvärr har vi just nu ingen snö att testa den på...men det kommer väl.
Tyvärr fanns ingen manual alls för mig att ladda ner för min slunga hos Toro :sad: så om någon kan hjälpa mig att få tag på vad som finns för min slunga så vore jag oerhört tacksam!
Toro 826
modell: 38155
Årsmodell 1980
Jag skulle önska användarmaual(instruktionsbok), IPL och servicemanual om någon har detta.

Det finns en sida hos Toro som man måsta logga in på, men jag har inte lyckats lsita ut hur jag reggar mig för att komma åt den delen...och där kan det finnas ytterliggare manualer att hämta som jag inte kommer åt i nuläget...jag ska försöka lista ut hur jag kan regga mig och se om jag finner vad jag söker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Edner  
#106919 Är det någon som kan någon om denna?
Vad är det för transmission?
Är lite sugen...

http://www.blocket.se/varmland/Snoslung ... ?ca=16&w=2

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Torparn79  
#106926
Phantom skrev:Jag har nu hämtat hem slungan och den var väldigt lättstartad, men tyvärr har vi just nu ingen snö att testa den på...men det kommer väl.
Tyvärr fanns ingen manual alls för mig att ladda ner för min slunga hos Toro :sad: så om någon kan hjälpa mig att få tag på vad som finns för min slunga så vore jag oerhört tacksam!
Toro 826
modell: 38155
Årsmodell 1980
Jag skulle önska användarmaual(instruktionsbok), IPL och servicemanual om någon har detta.

Det finns en sida hos Toro som man måsta logga in på, men jag har inte lyckats lsita ut hur jag reggar mig för att komma åt den delen...och där kan det finnas ytterliggare manualer att hämta som jag inte kommer åt i nuläget...jag ska försöka lista ut hur jag kan regga mig och se om jag finner vad jag söker.

prova att snacka med närmaste Toro-återförsäljare, dom brukar fixa det..

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#106946 Jag har pratat med en återförsäljare för Toro, men de kunde inte få fram något.
Jag väntar nu svar på mitt mail som jag skickat till Toro om de kan hjälpa mig.

Verkar vara svårt att få tag på manualer till slungan, men det kanske inte är så konstigt när den har så pass många år på nacken...men skam den som ger sig...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#107021
Edner skrev:Är det någon som kan någon om denna?
Vad är det för transmission?
Är lite sugen...

http://www.blocket.se/varmland/Snoslung ... ?ca=16&w=2


Känner inte till den men tror inte den har friktionshjul , motorn sitter med tvärsgående axel och där är ju ett rem/kedjeskydd. Skulle tippa på nån form av rem - kedjetrans möjligen med en växellåda men det går inte att utläsa ur bilden om den har fera växlar. Den är ganska ovanlig också eftersom den har paddelhjulsfläkt av kåpan att döma. Ser robust och oerhört intressant ut. Hade jag bott i trakten så vete katten ... :roll: :lol:

Pruta till 2000 och köp! :grin:

Kom just ihåg: Kolla här http://home.gwi.net/~spectrum/snowvintage.html#Showcase, rulla ner, nästan längst ner på sidan står det lite historia om Bob-Cat som senare blev Bear Cat. En riktigt unik sak det här verkar det som.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

kasten1  
#107024
Phantom skrev:Jag har nu hämtat hem slungan och den var väldigt lättstartad, men tyvärr har vi just nu ingen snö att testa den på...men det kommer väl.
Tyvärr fanns ingen manual alls för mig att ladda ner för min slunga hos Toro :sad: så om någon kan hjälpa mig att få tag på vad som finns för min slunga så vore jag oerhört tacksam!
Toro 826
modell: 38155
Årsmodell 1980
Jag skulle önska användarmaual(instruktionsbok), IPL och servicemanual om någon har detta.

Det finns en sida hos Toro som man måsta logga in på, men jag har inte lyckats lsita ut hur jag reggar mig för att komma åt den delen...och där kan det finnas ytterliggare manualer att hämta som jag inte kommer åt i nuläget...jag ska försöka lista ut hur jag kan regga mig och se om jag finner vad jag söker.


Hej du, jag skall i dag 16/11 hämta en lika dan 826 från -80 talet och söker också manual m.m.
vi får väl hålla kontakt (eller om någon annan vet något) så hör av er. Tack.

Avatar Fallback

Bear Cat

Edner  
#107025 Jag ringde och prata med han som hade slungan.

Han sa att det var växellåda på den och att det var den som var trasig.

Han sa att han har renoverat lådan för inte så längesedan men något har tydligen gett upp igen.

Kan ju kanske vara något som inte blev helt rätt monterat.

Han sa också Bear Cat även har en åkgräsklippare som använder sig av samma växellåda som slungan har.

Kanske är det svårt att hitta delar till denna slunga?

Men om man får ner den lite i pris så kan man ju chansa på att man får ordning på den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).