Skogsnyheter

Det gröna guldet

10 inlägg 5078 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Det gröna guldet

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106512 Den som köpte skog för 25 år sedan har fått rejält bättre utveckling än den som lade pengarna på börsen. Men även om skogen har stått för en stabil och kontinuerlig tillväxt finns en del att tänka på innan du köper mark, aktier eller skogsfonder.
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/de ... -1.1203226



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Det gröna guldet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106520 Jag tror det görs minst ett sådant här examensarbete varje år.

Användarvisningsbild

Re: Det gröna guldet

totte  
#106547 Tror du underskattar mängden Mangan. Och vad jag kan se så är det ungefär samma vals som alltid när det skall analyseras och skrivas placeringsråd vare sig det gäller skog eller fabrikanter av sega råttor.

Avatar Fallback

Re: Det gröna guldet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106553 Du har rätt Totte, jag var lite väl försiktig där. Jag höjer till en per termin. 8)

Användarvisningsbild

Re: Det gröna guldet

totte  
#106567
Mangan skrev:Du har rätt Totte, jag var lite väl försiktig där. Jag höjer till en per termin. 8)


Bättre!

Avatar Fallback

Re: Det gröna guldet

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106606 De arbeten jag ögnat igenom har alla haft samma generalfel. Skog har inte funnits på en fri marknad tillräckligt länge.
Inte ens 25 år. Väldigt knasigt att göra historiska jämförelser när marknadsförutsättningarna varit,och är, så olika.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Det gröna guldet

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106608
nisse skrev:De arbeten jag ögnat igenom har alla haft samma generalfel. Skog har inte funnits på en fri marknad tillräckligt länge.
Inte ens 25 år. Väldigt knasigt att göra historiska jämförelser när marknadsförutsättningarna varit,och är, så olika.

/Nisse


Skogsmarknaden i Sverige är fortfarande reglerad, med all rätt tycker jag.
Eller tycker du att te.x. ryska energijätten Gazprom ska få köpa 1.000.000 ha skog i Sverge?

Om man läser tråden
”Modernisera jordförvärvslagen”
viewtopic.php?f=112&t=9045

Så är förslaget att ett AB kan köpa mark på samma villkor som en privat person.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det gröna guldet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311686 Skogen är det gröna guldet http://www.atl.nu/synpunkten/skogen-r-det-gr-na-guldet
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Det gröna guldet

isteskog  
#311702 Rödgröningarna får nog bevisa det först! De förslag de hitills gett, gynnar då inte skogen, :???:

Användarvisningsbild

Re: Det gröna guldet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311813 Snarare är det väl så att den rödgröna politiken inte gynnar skogsbruket. Hur vida skogen i sig gynnas eller missgynnas av den rödgröna skogspolitiken är ju en helt annan fråga! :wink:
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).