Avverkning (slutavverkning)

Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

61 inlägg 34878 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103529 Jag tänker på att det finns got om arter som trivs alldeles utmärkt på kalhyggen, varvid det inte är en absolut sanning att kalhygge har noll i naturvärde.

Jag fattade aldrig vad den absoluta sanningen var som du trodde fanns?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103558 Tycker hela diskussion är helknäpp då ni utgår från att människan inte är en del av naturen. Då blir det en debatt mellan olika "övervakare" av resten av naturen om vilkens förvaltningsplan som är bäst. Ser man sig själv som en del av naturen så blir det hela mer självklart.

Vi har haft en motsvarande diskussion kring frågan om varför det är en svår jakt på grund av varg och björn i området numera. Den ena "förvaltaren" säger: Det beror på att vargen är en bättre jägare! Efter det hakar den andra "förvaltaren" på och berättar om behovet av "rovdjursförvaltning" etc.
Båda bygger på med en massa olika varianter med "forskning" och teorier som stöd. "Lavskrikans" inlägg är typiska för den ena "förvaltartypen" men det ser lika ut på "andra" sidan.

Den som ser människan som en del i naturen, och inte en förvaltare av den, har förstås svaret klart. Det beror på att vargen, björnen, lo:t etc, får jaga vad som helst, när som helst och hur som helst. Klart man blir bättre då.
Samma med skogen och de arter som finns där, vi samspelar jag och lavarna. Ibland råder jag, ibland laven. Tiden utvisar efterhand vad det blir. Säkert är att det blir annorlunda. Alla försök att "förvalta naturen" misslyckas alltid. Lev i den, och som en del av den, i stället!. :D

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105896 alla "fantasier" om att utrota t.e.x vissa arter vid seriöst skogsbruk kan skrotas .. vi har slutavverkat och tagit grot ... och det blev ett herrans liv !! ... men trots detta så tycktes flera arter få ny fart ... och nu 8 år senare är det full rulle i den BIOLOGISKA MÅNGFALDEN ...och mycket fin ny skog på gång ..härligt

bor du i en villa ! sluta klipp gräset ! , låt omgivningen vara i 10 år ... så ser du "påläste" / SNF vad som händer ... låt även underhåll på ditt hus vara i 10 år sluta tvätta kläder / sminka dig .. då målarfärg innehåller farliga ämnen för t.e.x. flodpärlmusslan om du målar och spiller och dagvattnet kan föra ämnen vidare ? ...och om du får ångest ..spill inte en enda droppe bensin ..när du ska tanka gräsklipparn ...puhh!

se över din gamla bil... läcker den olja ? .... blir det sånadär regnbågsfärgade "pinsamma fläckar" där du parkerat ?

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

axwell  
#106186 Kommentarer i DN runt notis om att traktorförsäljningen tagit fart.
.............................................................................................
Kommentarer(9)

Visar 1-9 av 9. Per sida:

@björn. du har rätt. traktorer borde förbjudas. företag borde förbjudas. alla skall ha jobb. förbjud arbetslöshet. låt landsbygden leva. när jag tänker efter borde vi förbjuda allt. hugg inte ned skogen. krama en tall. rädda alla vargar och älgar och hackspettar. varför hugga ned träd? det finns ju virke på K-rauta.

kram ett träd, 11:47, 12 oktober 2010. Anmäl
.........................................................................................................
Om den inte går på räls så skall den förbjudas, hälsar miljöpartiet.

Hm.., 13:05, 10 oktober 2010. Anmäl

"Nu vill alla ha en traktor"

E, 00:17, 10 oktober 2010.
......................................................................................................................

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106438 Varför går inte SNF in på öppna marknaden och köper den intressanta skog som är till salu.
Dessa medlemmar borde representera avsevärda belopp att handla för, om de borgar för banklån åt SNF.
Och kanske till och med avstår en 10% av inkomsten till amortering. Underlättar ju väsentligt för SNF.

Avstå kravet är ju relevant att ställa på skogsägare, verkar det som "samhället tycker".

Är det för mycket begärt av dessa intresseorganisationers medlemmar att de börjar betala själva för sina intressen.

Nuläget är, att den som har betalat en gång (skogsägaren) ska betala en gång till.

Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106443 Enligt SNF´s hemsida. så har de över 180 000 medlemmar. Om varje medlem satte av 1000 kr/månad till SNF, skulle SNF få ca 2 miljarder/år att köpa skyddsvärd mark på öppna marknaden. Rätt så skaplig summa.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Pensionär  
#106468
Famag skrev:Varför går inte SNF in på öppna marknaden och köper den intressanta skog som är till salu.
Dessa medlemmar borde representera avsevärda belopp att handla för, om de borgar för banklån åt SNF.
Och kanske till och med avstår en 10% av inkomsten till amortering. Underlättar ju väsentligt för SNF.

Avstå kravet är ju relevant att ställa på skogsägare, verkar det som "samhället tycker".

Är det för mycket begärt av dessa intresseorganisationers medlemmar att de börjar betala själva för sina intressen.

Nuläget är, att den som har betalat en gång (skogsägaren) ska betala en gång till.


Jadu Lavskrikan nu väntar vi på ett svar...

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

davjon  
#106475 Sluta svammla!! Vi kan ju inte hålla på att spara skogen för att en svamp ska få vara i fred. Nä, vi ska avverka och plocka ut timmret och massan. Detta ger jobb och ökat välstånd i hela sverige. Skogen är ju en viktig arbetsplats för många. Då tänker jag på allt som har med skogen att göra sågverk,pappersbruk,bioenergianläggningar osv. Hoppas att det finns nån här på forumet som tänker som jag, annars har vi ett biotopskydd som på sikt kommer att ofatta varenda hektar i hela Sverige.

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106492 Vi får inte låta Lavskrikan klä skott för alla intresseorganisationer, Naturvårdsverk osv.
Jag respekterar hennes åsikt även om jag inte delar den helt och fult .
Min uppgift är att få mer vett och sans hos de som representerar ytterligheterna i intresseorganisationerna.
Jag tvekar på att Lavskrikan är värsta miljötalibanen. Pga, hennes anställning.
Vill inte heller skrämma bort henne från forumet !
Forumet är ett utmärkt sätt att få förståelse för mittlinjen i miljöhänsynen.
Både hos markägare och miljötalibaner.
Utbildning av markägare ger förmodligen mer hänsyn än konfiskerade av mark.

Bättre med en fågel i handen än tio i skogen.

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Blivande snickare  
#163627 Hur ser din skog ut numera, Masterchief?

Användarvisningsbild

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

masterchief  
#163634 Som normal produktionsskog som brukas aktivt med ca 15 % av arealen som är satt till naturhänsyn i varieande grad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

flisshejk  
#163651 Hur kan skogsdebatten kommit så snett, det är skrämmande att okunskapen om naturens skiftningar är så låg i detta land, jag undrar om många av de som vurmar om en örörd natur har varit utanför en asfaltbelagd yta, allt sedan jordens tillkomst och från det att människan klev upp ur havet eller om vi kom från rymden har det försvunnit arter och nya har återkommit, om du låter skogen stå orörd får du en utarmning av floran, så fort du gör en åtgärd får du en förändring, vad är det som får er som nu vill bevara skogen orörd att tro att det blir en artrikare fauna, skogsbären försvinner lingon, blåbär, hallon, möjligen att någon svamp mår väl. Vad är nyttan om dessa bara ersätts med något annat, vad jag vet efter 50 års aktivt skogs bruk är att enfallden minskar och mångfallden ökar. Varför skall skogsägaren nekas att skörda när skogen är mogen, blir nästa steg att du får inte skörda den potatis du satt eller andra gödor.

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

flisshejk  
#164000 Skulle vara intresant med en kommentar av Lavskrikan till mitt inlägg!

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

Tosca  
#164006 Damen i fråga har nog tröttnat på tonen mot henne för länge sedan, det är mer än ett år sedan hon var aktiv på sidan...

Avatar Fallback

Re: Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164083 Visst ska alla ha glädje av våra skogar ! och speciellt våra barn men nog tycker jag att det hela är på väg att spåra ur nu . med tanke på att 95% av alla avverkningar numera sköts av ombud / skogvaktare / och för det mesta av seriösa entrepenörer , dock har inte vissa människor förstått att livet går vidare både med barnen och i skogen ! det växer så det knakar i alla hörn .. och det enda segmentet som ruttnar är alla som nu sitter vid sina "laptops" och är i skogen , max 10 dagar /sommar och snackar så väldans pålästa om orkideer och svampar , lavar ..
Känns lite "bögigt" om man frågar mig :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).