Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Duger Järnhästen?

55 inlägg 37072 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#106021 Jag funderar alltså på att köpa en järnhäst. Jag har under letandets gång upptäckt att de kostar en del så man vill inte köpa en som inte klarar av arbetet...

Jag har en skaplig ravin på mina marker, det är för trångt för att köra där med traktorn. Tror ni som har erfarenhet av järnhästar att den skulle klara att dra upp mindre lass för den något sura branten? Det finns en del stenar och liknande men beroende på vilken sidolutning en järnhäst klarar utan att välta så går det att komma runt dem.

Jag har sett att det är många som tycker att det går för långsamt med en järnhäst men jag har inte brottom... får jag ihop en 60 kubik varje år så klarar jag mig :smile: . Det är därför inte heller viktigt att köra speciellt mycket virke på varje lass.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106022 Har du övervägt att wincha?

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#106024 Jag har faktiskt provat...

Ett par veckor efter att jag köpt fastigheten så trodde jag inte att det skulle vara något problem att vinscha upp stockarna, försökte och det tog en vecka (vardagskvällar och helgen) att få upp två granar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

axwell  
#106053 Jag tror mer på Trolle-lunnaren, tål vassa stenar mycket bättre än järnhästar eller älg-/Combitrac.
Stålbanden ger grepp i branten upp från ravinen.

Tyvärr kan jag inte de aktuella priserna.

http://www.agneeriksson.se/PRODUKTER.html

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Danne  
#106080 Vi har en järnhäst med enkel axlad vagn efter, den är grymt lättstartad och tar sig fram hyfsat dock är inte uppförsbackar och lass något att rekommendera. För när vagnens hjul ska över en stubbe/sten så är det lätt att bli stående och banden spinner. Maskinen är för lätt för bandens yta dock aldrig testat dubbade band eller boggi kärra.

Skulle kunna tänka mig att en oxe går fram bättre då dom är tyngre och har u-järn på banden, men den skadar garanterat rotben värre.

Ska man uppför med lite last så är det oftast drift på alla hjul/band som gäller om man inte ska bli gråhårig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

stegmaster  
#106083
Månskensbonden123 skrev: Ett par veckor efter att jag köpt fastigheten så trodde jag inte att det skulle vara något problem att vinscha upp stockarna, försökte och det tog en vecka (vardagskvällar och helgen) att få upp två granar...

Nu har inte jag nån järnhest själv, men jag har sett en i aktion. Men om du inte klarer att vinscha virket fram, hur fa...
ska du kunna klara dra virket med et fordon??? :surp:
Nå kan det ju ha varit en konstig vinsch du har haft, men inte fatter jag hur du ska klara av dette med en järnhest om det inte funkar att vinscha.

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

ulfgustav  
#106094 Hej
Jag har en miniskotare, något större än jörnhäst till försäljning
Den är midjestyrd och klarar betydligt tuffare terrräng än Järnästar och annat du tänker på. den har ingen kran så kranen får du ha i "armvecket"

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106097 En fyrhjuling med band drar upp vadsomhelst (viktmässigt rimligt) uppför branta backar, sten eller blött!

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Robertberg  
#106105 Hur gick du tillväga vid vinschningen?

Känns som att det borde gå att optimera.

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106124 Om det är svårt att vnscha blir det nog trassligt med Järnhästen. Den skall dessutom helst köras rakt upp i en lutning, om man kör på sniskan riskerar man att banden kränger av.

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#106187 Vinshningen gick till på så vis att stockarna låg nere i botten på ravinen och jag drog dem rakt uppför branten. jag hade satt en talja ett par meter upp i ett träd , hade vajer genom taljan och drog upp dem med ett dragblock.

Järnhästen (eller fyrhjulingen som kanske inte är en sådan dum idé) hade jag tänk att använda nere i botten på ravinen, följa ravinen till att den tar slut i en backe på en 100 meter. Denna backe är dock inte ens hälften så brant som sidorna på ravinen där jag vinshade upp de där stockarna. Anledningen till att jag inte vinshade stockarna i botten på ravinen är att ravinen är som en slalombana.

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

Månskensbonden123  
#106192
Danne skrev:Vi har en järnhäst med enkel axlad vagn efter, den är grymt lättstartad och tar sig fram hyfsat dock är inte uppförsbackar och lass något att rekommendera. För när vagnens hjul ska över en stubbe/sten så är det lätt att bli stående och banden spinner. Maskinen är för lätt för bandens yta dock aldrig testat dubbade band eller boggi kärra.

Skulle kunna tänka mig att en oxe går fram bättre då dom är tyngre och har u-järn på banden, men den skadar garanterat rotben värre.

Ska man uppför med lite last så är det oftast drift på alla hjul/band som gäller om man inte ska bli gråhårig :lol:


Om man bara drar änden på socken på marken utan vagn så löser det där med hjulen sig väl? Dessutom så är det ganska jämn mark de kommer gå på, de stenar som finns är så pass stora att masinen inte kommer över dem heller utan man får åka runt dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106194 Hej

Jag tycker du skall köpa en järnoxe kostar lika mycket som en järnhäst. Fast oxen är så otroligt mycket bättre och håller för jobbet
Köper du en järnhäst så får du räkna med att köpa en heldel reservdelar plast hjulen går sönder osv...

har en järnoxe själv och är mycket nöjd med den. Den river lite i marken med banden, men tänker man sig för och kör när marken är hård, så är det inget problem..

man kan inte jämnföra med en fyrhjuling järnoxen tar sig fram mycket bättre.

enda nackdelen är om du har långa transport sträckor för oxen kör ca gå fart :) hur fort det nu är.

Användarvisningsbild

Re: Duger Järnhästen?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106236 Har sett sådanahär lösningar i en par varianter. Hur funkar det tro? Har de bättre dragkraft än fyrhjuling? Har sett både med oxen och järnhäst


Den andra skulle ju inta va helt omöjlig att tillverka själv med några kvällar i verkstan.

Avatar Fallback

Re: Duger Järnhästen?

axwell  
#106242
Månskensbonden123 skrev:Vinshningen gick till på så vis att stockarna låg nere i botten på ravinen och jag drog dem rakt uppför branten. jag hade satt en talja ett par meter upp i ett träd , hade vajer genom taljan och drog upp dem med ett dragblock.

Med den metoden förstår jag att du förkastar vinschning, om du som jag uppfattar det, använde det jag kallar spakblock(olika namn för samma sak). Ideliga omtag efter 2-4 meter.
Du får en hygglig elvinsch inkl. manövrering för tusenlappen som går upptill 8 met./minut beroende på belastning.
En motorsågsdriven för 10´ som går dubbelt så fort och brukar ha 30-50 meters lina.

Men för att ta reda på 60 m3 per år måste väl vinschningen ses som ett komplement till ett lämpligt fordon.
Är det sågtimmer eller brännved i valfri längd?

Om du måste snirkla dig fram mellan hindren så blir det svårt att lunna(släpa)mer än en-två timmerstockar med en Trolle-lunnare/Järnoxe utan att den välter vid tvära kursändringar.
Timmerbanken bör samtidigt sitta så högt att dragaren inte låser sig mot virket när man passerar diken eller stubbar.

Brännved brukade jag kapa i drygt tvåmetersbitar och använda två bankar, dvs hela lasten på minilunnaren.
Sidolutningen avgör hur högt man vågar lasta, ca 1000 kg kunde det bli på den äldre modellen av Trolle-lunnaren som jag tidigare hade.
Bra framåt även i djup snö, sämre vid backning.

En ATV(fyrhjuling) kan vara direkt livsfarlig med lastad vagn och sluttande terräng oavsett riktning.

Jag skulle satsa på en minitraktor för att få alla alternativ på köpet; lunning med vinsch eller på timmerbanke,
med vagn där terrängen tillåter, har både el och hydraulik, mycket starkare än den allra största ATV, vänder till skillnad från en ATV "på en femöring", kan köras extremt långsamt med normalt motorvarv utan slira på kopplingen, osv.

Ja, jag har en minitraktor.

P4260048.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).