Vedmaskiner, flishuggar

Praktisk vedproduktion?

107 inlägg 66358 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Praktisk vedproduktion?

Eric H  
#106096 Hur ställer man upp sina grejor, för att inte behöva bära veden flera gånger? Vilka prylar är gör livet lättare?

Jag har en stor el-hydraulisk klyv (NEMA), en äldre vedkap av standard modell. Jag har även motorsåg, kärra med griplastare, vanlig traktorkärra med lemmar och skottkärra.

Helst skulle jag vilja lyfta av veden från griplastarkärran, gärna till någon ställning där kapning kan utföras. Från kapningen vill jag att veden ska komma vidare till klyven (utan att jag ska böja mej ner till marken lyfta och bära). Efter klyven ska ju veden till tork, men har man inte fångat upp den så ligger den ju på marken igen.

Givetvis finns det bra vedmaskiner som gör detta jobbet snabbt och effektivt, men dom kostar mer än jag har utrymme för just nu.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

towes  
#106102 Kanske en galen ide från en som ej prövat, men varför inte jobba i "nedförsbacke"? Utnyttja ev höjdskillnad.
Kap högt, bana ner till klyv och vadhelst du vill ta veden till tork i därunder...?

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

totte  
#106134 Du behöver bygga ett avlastningsbord för den kapade veden och som ovan sades, då är det för stås en fördel om du kan stå lite högre med kapen så du får veden ner mot klyven. Jag för min del ingen kap men en sågbänk för motorsåg och jag har byggt på den ett bord så jag kapar upp vad som ryms, sen klyver jag det och lastar direkt ner i en vagn och kör in. Tar sin lilla tid men sparar tiotusentals ryggböjningar varje år.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H2e8SuBUfZk[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

towes  
#106150 Fantastiskt informativ och bra film av en praktisk lösning!!! Rena instruktionsboken i filmformat.
Trevliga åskådare på slutet också. :-)

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Vidsel  
#106163 Kör själv med en Pallax 70 som gör allt, tar in stocken, kapar,klyver och transporterar bort klabben. Såg en att jänkarna tävlar i att kapa stockar fortast med motorsåg och hittade den här filmen.
:grin:

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

towes  
#106178 Helt off-topic: Apropå att kapa stockar, med motorsågen i detta klippet kan man nog kapa en hel del i taget...

Men visst är det fantastiskt, 45.000 år gammal stock. Gillar diametern, inget för era vedklyvar precis. :-)

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

towes  
#106179 Sorry, glömde länken...

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106182 Förr när jag eldade ved brukade jag när det var tillämpligt att kapa veden direkt när jag lastade av från huggarvagnen med stockarna kvar i gripklon. Det blir lite knöligt underlag för skorna efter ett tag men det blev en ordentligare och rakare vedhantering.

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

alias  
#106188
towes skrev:Sorry, glömde länken...


Fy faan för att tvingas fila en så lång sågkedja efter en ordentlig stensågning (jag ryser vid bara tanken).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Elias  
#106198 Han måste ju ha filat sågen direkt efter han kapat av den, med tanke på all dynga som låg på stocken.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

totte  
#106222
towes skrev:Fantastiskt informativ och bra film av en praktisk lösning!!! Rena instruktionsboken i filmformat.
Trevliga åskådare på slutet också. :-)


Tackar! Ja utan entusiastisk publik är det ju inget kul! :lol:

Nä, men själva principen är det viktiga: När man en gång fått stocken i arbetshöjd så skall veden stanna i arbetshöjd tills den hamnar i upplaget. Sen kan man göra massor av olika lösningar, beroende på utrustning och plats, ekonomi, mm. Det här var en lösning som passade min plånbok, frånsett klyven så har det inte kostat många hundralappar att göra.

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106235 Får hänga på Tottes inlägg lite med min vedanläggning!

Frugan kallar den för vedmaskin 2000 :)

Bygger på Tottes vedbord men jag har skalat upp det lite o kör både 0.3 och halvmetersved på den!
I våras blev det ca 80 kubik uppkört!



Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106237
alias skrev:
towes skrev:Sorry, glömde länken...


Fy faan för att tvingas fila en så lång sågkedja efter en ordentlig stensågning (jag ryser vid bara tanken).

MVH
Alias



Eller så får du bli kompis med mig eller Stegmaster innan du börjar med sådana kedjor!
Vi har varsin slipmaskin (automatiska) :P :P

V

Användarvisningsbild

Re: Praktisk vedproduktion?

stegmaster  
#106270
Vesslan skrev:Eller så får du bli kompis med mig eller Stegmaster innan du börjar med sådana kedjor!
Vi har varsin slipmaskin (automatiska) :P :P

V

Precis. Om man hadde den där killen til granne, så skulle man kunna göra sig en årslön med slipmaskinen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Praktisk vedproduktion?

Eric H  
#106319
towes skrev:Kanske en galen ide från en som ej prövat, men varför inte jobba i "nedförsbacke"? Utnyttja ev höjdskillnad.
Kap högt, bana ner till klyv och vadhelst du vill ta veden till tork i därunder...?


Har funderat på något åt det hållet. Finns det någon som provat? Misstänker att det kan vara svårt att få ett bra flyt.

Tottes bord är ju kanon. Frågan är om man inte skulle kunna ställa det intill med ett "stockbord" i samma höjd, där man lastat av vedlasset. Sedan är det ju bara att dra/rulla fram veden till kapningen. Men sen då? Kan man förenkla förflyttningen från bordet. Det är ju klart bättre att flytta ved manuellt i sidled, än att låta den ramla ned på marken och sedan lyft upp den igen.

Min tanke är att man ska kunna jobba ensam, då behöver man ju lite buffert mellan momenten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).