Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 104271 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105419 Det börjar att gå åt rätt håll effektmässigt,men så svårt kan det inte vara att få ner vikten lite när vi lever på 2000-talet! Om några år så kanske man kan köpa en såg och använda den "out of the box"!men vad ska man då fördriva tiden med på kvällarna,om man inte får hålla på med lite handpåläggning på sågarna!!!!!!!!!!! :))
Men dom har iallafall lyckats slå STIHL på fingrarna ordentligt om man läser uppgifterna!
Tror nog att dom kan skrota sin miljöfläkt ganska omgående! men det finns väl alltid någon som är märket troget "tills döden skiljer dom åt" så dom får väl leva på det! :lol:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105427 Det verkar som båda märkena har bestämt sig att frisklufts motorer är framtiden, bära eller brista.

Med tiden får väl se.....

Jag vill fortfarande se en friskluftsmotor med bättre effect o prestanda än konventionell innan jag köper detta koncept.

Det där med miljö hit o dit köper jag inte!
Miljökonsekvens vet jag innebörd av...

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

SawTroll  
#105428
huggar*n skrev:Det börjar att gå åt rätt håll effektmässigt,men så svårt kan det inte vara att få ner vikten lite när vi lever på 2000-talet! Om några år så kanske man kan köpa en såg och använda den "out of the box"!men vad ska man då fördriva tiden med på kvällarna,om man inte får hålla på med lite handpåläggning på sågarna!!!!!!!!!!! :))
Men dom har iallafall lyckats slå STIHL på fingrarna ordentligt om man läser uppgifterna!
Tror nog att dom kan skrota sin miljöfläkt ganska omgående! men det finns väl alltid någon som är märket troget "tills döden skiljer dom åt" så dom får väl leva på det! :lol:


Ja, det ser ut til at Stihl sitter solid fast i "generasjon 1" av "strato" sager - mens HVA er på god vei med "generasjon 2"! :lol: :lol:

HVA har jo dessuten lykkes med å lage en "strato" versjon av 372xp (372XT og 2172), som ser ganske bra ut, og ikke bare på papiret! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105458 Jag hittade en bild till på den :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105476 Jag som precis har blivit Stihl kille... och det tog ca 5 år... ska jag nu tillbaka igen...

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105477 JA,om du inte är en sån där konservativ stihl fanatiker som tror att tysk kvalitè överträffar allt även om dom är hopplöst efter i utvecklingen! stihl på krogen HUSQVARNA i skogen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105481
Ekhagas trädfällning skrev:Jag som precis har blivit Stihl kille... och det tog ca 5 år... ska jag nu tillbaka igen...



Tja.... du vet väl hur det ser ut på verkstan!!? :wink: men det är klart.....man kan ju stå där å vända å vrida på den....o "torrträna" kvistning .....för den fantastiska ÖVERLÄGSNA balansen har den VÄL kvar trots att sågen inte går! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105509 Jo, det är ju just det... hur man än gör så har man rumpan bak. Men som en kille sa när jag berättade om denna nya Hq såg: "Men håller den då?"
Sen vill jag prova både Stihls 261:a och Hq 555 innan jag säger för mycket. Det är ju en sak vad som står på pappret och en annan sak om hur det är i verkligheten.

Det kanske är skillnad på svenska hästkrafter och tyska... :D

Sen är det ju det där med kärleken... man måste ju bli kär i sin såg. Och det där med kärlek är inte alltid så lätt att förklara. Men en längre utläggning av det ämnet ska ni slippa att läsa. För då lär jag bli idiotförklarad här på forumet... ;)

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105522 Hoppas det är frågan om platonisk kärlek, annars bör du flytta till forum av helt annan karaktär!

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105561
nisse skrev:Hoppas det är frågan om platonisk kärlek, annars bör du flytta till forum av helt annan karaktär!

Finns det verkligen forum för sådana böjelser? Det här väl det närmsta man kan komma :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105570 För de som har kärlek till sågar?
Självklart!

www.chainsawcollectors.se förståss!

Där finns många mer än jag med över normalt tycke till sågar!

Ha!

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

totte  
#105573 :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105640
Mange skrev:För de som har kärlek till sågar?
Självklart!

http://www.chainsawcollectors.se förståss!

Där finns många mer än jag med över normalt tycke till sågar!

Ha!

Glömde bort det :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105656 Kärlek till en såg det är så här:

Känner du kärlek när du kör henne? Det är först när den infinner sig man vet att det är en riktigt bra såg. När man förundras över hur bra hon går och livet känns underbart och man önskar att det aldrig skulle ta slut. När allt runtomkring försvinner och samspelet mellan dej och henne är fullödigt och all din fokus ligger på hur fint hon för sig, då är det ljuvligt och du vet att du håller en pärla i dina händer. Så skall det kännas!

Det finns tre sågar som fått mig att känna som ovan och det är Stihl 200, Husqvarna 346 och Stihl 441.

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105796
Mange skrev:Det är främst deltids huggare o farmare som har ut mest av detta tror jag.
Ved eldare med, men inte ved proffsen, de behöver bättre brum i grejerna.

Kap på kap på kap är det som sliter mest på grejerna o då ingen kvistning som kyler sågen med högt varv o låg belastning.
Det är lätt hänt att sågarna går varma på vedbacken.

En såg som skall fungera i Skogen och inte på ved backen skall vara enligt mina kriterier.

Rapp stark ergonomisk lätt Och helst varva som satan det tjänar man på vid kvistning

Och dom kriterierna har husqvarna misslyckats på sedan gamla 242xp och 254xp
och för att få upp kedje hastighen så kör jag med 3/8 då närmar man sig runt 30ms/sec
och det istället för att sätt på 8 kuggars.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).