Traktorer och processorer

Tips om 4wd-traktor för nybörjare

48 inlägg 43309 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

traktorz  
#105344
Zacken skrev:Jag skulle vilja ha tips om vilken 4wd-traktor med framlastare jag skall köpa.
Jag har köpt en avstyckad gård där jag skall hämta ved, ploga, sanda, fixa liten viltåker mm.
Jag kan betala upp till 100.000:- men vill inte ha en Ford eller öststatare.
Hur gammal och hur många timmar måste jag acceptera för en bra traktor för 100.000:-?
Jag kan inte meka själv.

Mvh "Zacken"


foton skrev:Gå in på Google och skriv bara namnet på den traktor du vill kolla så kommer det upp massa upplysningar. Mitt tips är Foton 404 fabriksny.


Jag gillar inte att meka, men det är oundvikligt när man äger en traktor. Att meka en ren traktor utan oljeläckage är en fördel, så jag rekommenderar att köpa en ny traktor med garantier. Svetsade om ett fäste till frontskopan i helgen, så en vinkelslip och en MAG-svets bör man även ha. Skulle kanske hellre ha haft en pinn-svets när vi svetsade på extra förstärkningsstål till den 180cm breda frontskopan, eftersom vi brutalt använder denna som schaktblad vid underhåll av en skogsbilväg.

Vi köpte en Foton FT404 från Kellfri i Skara. Var först tveksam till en Kina-traktor, men efter 1.5 år och 225 timmar, så kan vi nu med våra goda erfarenheter varmt rekommendera den modellen. Har kollat upp med andra ägare i Sverige och de är också nöjda med sina inköp. Kellfri har mer än väl motsvarat våra förväntningar beträffande service och hjälp. Åkte ner till Skara för att titta på traktorn och frontlastaren innan vi bestämde oss för inköp. Rekommenderar dig att göra samma sak, alternativt besök t.ex. årligen återkommande Maskin-expot där Kellfri ställer ut. Internationella forum visar att många är nöjda med sina investeringar, där vi själva lärt oss mer om både motorn och traktorn.

Du behöver en frontlastare TZ04D-404 till traktorn FT404 som har 4WD. Vintertid rekommenderar jag att montera på ett frontlastarmonterat hydrauliskt snedställbart 2m brett snöblad från Polarprod AB i Östbacken (Nälden).
Snöbladet är hydrualiskt snedställningsbart 30 grader, tiltbart med frontlastaren samt mekaniskt flytläge utöver lastarens hydrauliska dito. Kan sakna en hytt i snöväder vintertid, men med en motorvärmare samt eluppvärmd sits, så är det i alla fall ett lyft i jämförelse med vår gamla Grålle från 1952.

Köper du nytt ökar prislappen över din ovan angivna budget, vilket det även hände med vår investeringsbudget. Ett nytt grävaggregat t.ex. kostade en rejäl slant, men har nyttjats flitigt för att dika och byta vägtrummor på en skogsbilväg. Passar därför på att sälja skog nu, med de hyfsade priser som råder.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

Zacken  
#105356 20.000 timmar är nog 3 gånger fler timmar än vad jag hade tänkt, med tanke på nutida och framtida mekarbehov.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om 4wd-traktor för nybörjare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105943 http://www.blocket.se/varmland/Belarus_ ... m?ca=9&w=3
Om du nu kan tänka dig en traktor från öst trots allt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).